Date of Award
11-2020
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Science in Civil Engineering (MSCE)
Department
Civil and Environmental Engineering
First Advisor
Tamer El Maaddawy
Second Advisor
Bilal El-Ariss
Third Advisor
Shamim Sheikh
Abstract
This research aimed to examine the potential use of a geopolymeric matrix as a sustainable alternative to commercial mortars in carbon fabric-reinforced matrix composites. Single-lap shear tests were conducted to examine the bond behavior at the fabric-matrix interface. Test parameters included the type of matrix (geopolymeric and cementitious matrices), the type of fabric (unidirectional and bidirectional) and the bonded length (50 to 300 mm). The geopolymeric matrix was a blend of fly ash/ground granulated blast furnace slag activated by an alkaline solution of sodium silicate and sodium hydroxide. The bond behavior of the geopolymeric-matrix specimens was characterized and compared to that of similar specimens with a cementitious matrix. The specimens failed due to fabric slippage/debonding at the fabric-matrix interface or a fabric rupture. Few specimens failed by debonding at the substrate-matrix interface. The type of matrix had no effect on the effective bond length, which was in the in the range of 150 mm to 170 mm. The geopolymeric-matrix specimens exhibited comparable or higher ultimate loads relative to those of their cementitious-matrix counterparts. The use of a bidirectional fabric impaired the penetrability of the matrix. As such, the ultimate loads of the specimens with a unidirectional fabric tended to be higher than those of their counterparts with a bidirectional fabric. This was more pronounced in the specimens with a geopolymeric matrix. New bond-slip models that characterize the bond behavior at the fabric-matrix interface for geopolymeric- and cementitious-matrix specimens were developed.
Recommended Citation
Abu Obaida, Feras Farid, "BOND BEHAVIOR OF FABRIC REINFORCED GEOPOLYMERIC MATRIX-CONCRETE JOINTS" (2020). Civil and Environmental Theses. 18.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/civil_enviro_theses/18
Comments
يهدف هذا البحث إلى دراسة الاستخدام المحتمل لمونه الجيوبوليمر كبديل مستدام للمونه الأسمنتية التجارية التي تستخدم في صناعه المونه المسلحة بنسيج الألياف الكربون ية. تم إجراء اختبارات التماسك أحادي السحب لدراسة سلوك التماسك بين أسطح المونه ونسيج الألياف. شملت معامل الاختبار نوع المونه (جيوبوليمرية او اسمنتية)، نوع نسيج الألياف الكربونية ( أحادي الاتجاه وثنائي الاتجاه ) ، وطول التماسك ( من 50 الى 300 مم. ) كانت المونه الجيوبوليمرية عبارة عن مزيج من الرماد وخبث فرن الصهر المحب ب المطحون الذي تم تنشيطه بواسطة محلول قلوي من سيليكات الصوديوم وهيدروكسيد الصوديوم. تم وصف سلوك التماسك لعينات القوال ب الجيوبوليمرية ومقارنتها بسلوك العينات المماثلة ذات القوالب الأسمنتية. انهيار العينات كان بسبب انزلاق النسيج، او نزع النسيج من السطح بين المونه والنسيج، أو تمزق النسيج. تم انهيارعدد قليل من العينات نتي جة إزالة الترابط بين سطح المونه وسطح الخرسانة. كان طول التماسك الفعال لعينات القوالب الجيوبوليمرية والإسمنتية في حدود 150 مم إلى 170 مم. أظهرت عينات القوالب الجيوبوليمرية أحمالًا نهائية مماثلة أو أعلى مقارنة بنظيراتها من القوالب الأسمنتية. أدى استخدام نسيج ثنائي الاتجاه إلى إعاقة اختراق المونه لنسيج الألياف الكربونية وأضعاف التماسك بينه م. على هذا النحو، كانت الأحمال النهائية لعينات القوالب الجيوبوليمرية ذات النسيج أحادي الاتجاه أعلى من الأحمال الخاصة بنظيراتها ذات النسيج ثنائي الاتجاه. لم يكن هذا واضحًا في عينات القوالب الأسمنتية. تم اشتقاق نماذج رياض ية جديدة قادرة على وصف سلوك التماسك بين سطح المونه والنسيج لعينات القوالب الجيوبوليمرية والإسمنتي ة.