Date of Award

11-2020

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science in Community and Regional Planning (MSCRP)

Department

Civil Engineering

First Advisor

Francisco Daniel Benicio de Albuquerque

Second Advisor

Ibrahim Mohamed Abdalla Alfaki

Third Advisor

Avijit Majid

Abstract

Single-vehicle, run-off-road (SVROR) crashes account for a significant portion of all road-related injuries and fatalities worldwide. However, no previous study has neither examined to what extent roadside design guidelines have been applied, nor (and most importantly) investigated whether having a compliant roadside design has a positive impact on reducing the likelihood of fatal injuries. Thus, the objectives of this research are i) to examine the level of roadside design compliance within the studied area based on the selected benchmark and ii) to investigate whether roadside design compliance has a positive impact on reducing the likelihood of fatal injuries in SVROR crashes. Multivariate logistic regression models were used to analyze data from 1,070 SVROR injury crashes. The study shows that i) only 32 percent of the studied locations contained compliant design, ii) the presence of rigid, unshielded obstacles within the minimum recommended clear-zone distance was found to be the most often cause of non-compliance, iii) hazard lateral offset and traveling-lane-to-hazard offset larger than 12 meters were found to significantly reduce the risk of fatal injuries as compared to distances up to 12 meters, and iv) hazard shielding proved to significantly lower fatality risk. Safety recommendations based on the present study findings are provided.

Comments

تعتبر حوادث جوانب الطريق الفرادية سبباً رئيسياً لجزء كبير من الوفيات و الإصابات الناتجة عن حوادث السير في أنحاء العالم. و رغم ذلك لا يوجد أي بحوث سابقة قامت بدراسة مدى تطبيق قواعد السلامة في تصميم جوانب الطريق، أو مدى التأثير الإيجابي لتطبيق هذه القواعد على سلامة ال طرق و ا لتقليل من الإصابات أو احتمالية حدوث الوفيات عند وقوع هذه الحوادث. و لهذا فإن أهداف هذا البحث هي دراسة مستوى تطبيق القواعد والإرشادات في تصميم جوانب طريق المنطقة المدروسة اعتماداً على معايير مختارة ، و ال تحقق من مدى تأثير تطبيق قواعد تصميم جوانب الطريق في التقليل من الوفيات الناتجة عن حوادث جوانب الطريق الفرادية.

تم استخدام الانحدار اللوجستي متعدد المتغيرات على 1,070 حادث جوانب طريق فرادية مختلفة ، و كانت التنائج كالتالي: ثلاث و عشرين بالمئة من المواقع المدروسة فقط كانت تطابق ارشادات تصاميم جوانب الطريق، كما أن معظم المواقع المدروسة الغير مطابقة للقواعد و المواصفات كانت بسبب وجود العقبات الصلبة الغير المسيجة في مسافات أقل من مسافة منطقة الأمان الموصى ب .ا. اضافة الى ذلك وجد أن عدد الوفيات الناتجة عن حوادث جوانب الطريق أقل في المواقع التي تبعد فيها العقبات عن الطرق الرئيسية بمسافة لا تقل عن 12 متراً مقارنة بالمواقع ذات المسافة الأقل، لأما وجد أيضا أن الوفيات كانت أقل في المواقع التي سيجت فيها العقبات بالحواجز المناسبة . و اعتماداً على نتائج الدراسة تم تزويد بعض من توصيات السلامة لحل المشاكل الناتجة عن حوادث جوانب الطريق.

Share

COinS