Date of Award

4-2019

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Business Administration (DBA)

Department

Business Administration

First Advisor

Dr. Abdul Karim Khan

Second Advisor

Dr. Mayowa Babalola

Third Advisor

Dr. Satish Nair

Abstract

The process through which new employees acquire the knowledge, skills, and values important for becoming active organizational members is called organizational socialization. Scholars of organizational socialization believe that newcomers can learn about their organizational roles and achieve successful socialization by interacting with more experienced members in the organization.

This study explores the relationship between socialization factors in the organizational context and newcomer socialization outcomes, and how social capital impacts this relationship. We analyze how effective the socialization process is in building a social network. We develop an integrated social capital model of the organizational socialization process that throws light on how socialization processes, namely orientation programs, institutionalized tactics (social tactics), and social networks (their status, size, density, range, and ties strength) affect newcomer socialization outcomes, both proximal outcome (role clarity and social integration) and distal outcome (turnover intention and job satisfaction). The model also examines the moderating role of proactive personality between organizational socialization factors and short-term socialization outcomes.

The study sample consists of 154 newcomers from different occupations and sectors (governmental, private, and semi-governmental) in the UAE, specifically from Dubai and Abu Dhabi. Within a two-wave time-lagged research design, the participants were required to complete two questionnaires in the first 16 weeks of joining their organization. Most of the participants had spent less than one year in the organization.

Structural equation modeling indicates that social networks played a partial role in newcomer socialization outcomes. The practical and theoretical implications of our findings are also discussed.

Comments

يُشار إلى العمليّة التي يَكتسب من خلالها الموظفون الجدد المعرفة، والمهارات والقِيَم الضروريّة ليصبحوا أعضاء فاعلين في المؤسّسات بعمليّة التنشئة الاجتماعيّة المؤسسيّة. وفي هذا الإطار، يعتقد المتخصّصون في مجال التنشئة الاجتماعيّة المؤسسيّة أنّ الموظفين الجدد يستطيعون معرفة المزيد عن أدوارهم المؤسّسيّة وتحقيق التنشئة الاجتماعيّة من خلال بناء علاقات اجتماعيّة ناجحة مع الأفراد الأكثر خبرةً منهم داخل المؤسّسة.

تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على العلاقة القائمة بين عوامل التنشئة الاجتماعيّة المؤسسيّة ونتائج التنشئة الاجتماعيّة التي يحقّقها الموظفون الجدد من جهة، ومدى تأثير رأس المال الاجتماعيّ على تلك العلاقة من جهة أخرى. ولتوضيح ذلك، ننظر في مدى فعاليّة عمليّة التنشئة الاجتماعيّة في بناء العلاقات الاجتماعيّة. وبناءً عليه، قمنا بإعداد نموذج رأس مال اجتماعيّ متكامل لعمليّة التنشئة الاجتماعيّة المؤسسيّة وهو يسلّط الضوء على مدى تأثير عوامل التنشئة الاجتماعيّة، لا س يّما البرنامج التعريفيّ، والتكتيكات ذات الطابع المؤسّسي )التكتيكات الاجتماعيّة(، وشبكة العلاقات الاجتماعيّة )حجمها، فعاليّتها، وتيرتها، روابطها المتينة( على نتائج التنشئة الاجتماعيّة التي يحقّقها الموظفون الجدد: النتائج القريبة المتمثلة بوضوح الأدوار والاندماج الاجتماعيّ، والنتائج البعيدة المتمثلة بالرضا الوظيفيّ ونيّة الاستقالة من العمل. بالإضافة إلى ما سبق، ينظر النموذج كذلك في دور الوسيط الذي تلعبه الشخصيّة الاستباقيّة بين عوامل التنشئة الاجتماعيّة المؤسسيّة ومدى تكيّف الموظفين الجدد.

وقد شملت هذه الدراسة عيّنة من 154 موظفا جديداً يؤدّون وظائف مختلفة في قطاعات متنوّعة ( القطاع الحكوميّ، والقطاع الخاصّ والقطاع شبه الحكوميّ( في دولة الإمارات العربيّة المتحدة، لا سيّما في إمارتيّ دبي وأبوظبي، حيث طُلِب من المشاركين تعبئة استبيانَيْن خلال الأسابيع الستة عشرة الأولى من تاريخ انضمامهم إلى المؤسّسة، وذلك باستخدام نموذجَيْن من البحث في فترات زمنيّة مختلفة. تجدر الإشارة هنا إلى أنّ معظم المشاركين في تلك الدراسة كانوا قد انضمّوا إلى المؤسّسة منذ أقلّ من سنة.

وباختصار، أشارت نتائج نماذج المعادلات الهيكليّة (SEM) إلى أنّ شبكة العلاقات الاجتماعيّة تلعب دوراً جزئيّا في نتائج التنشئة الاجتماعيّة التي يحقّقها الموظفون الجدد. كذلك، تسلّط هذه الأطروحة الضوء على الآثار الإداريّة والنظريّة لنتائج هذا البحث.

Included in

Business Commons

Share

COinS