Date of Award

11-2022

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science in Clinical Psychology

Department

Clinical Psychology

First Advisor

Dr. Zahir Vally

Second Advisor

Prof. Maria Campo-Redondo

Abstract

Chronic illness and anxiety are two factors that have been shown to negatively impact quality of life. In order to better understand the impact of chronic illness on quality of life, researchers have been interested in studying the effects of experiential avoidance and committed action. This thesis aims to examine the roles of experiential avoidance and committed action as potential mediators in the relationship between anxiety and quality of life. It also aims to compare the occurrence of the studied relationships in students with and without chronic illness. 547 participants from two Arab universities completed self-report measures assessing their levels of anxiety, quality of life, experiential avoidance, and committed action. Results revealed that experiential avoidance and committed action partially mediated the relationship linking anxiety with quality of life. The mediating effects, however, were only observed in healthy students. Results highlighted the psychological difficulties of students with a chronic illness. It emphasized the importance of university programs addressing these concerns in the students. Furthermore, the study generalized past research results to students from the Arab region.

Arabic Abstract

المرض المزمن والقلق هما عاملان ثبت أنهما يؤثران سلباً على جودة الحياة. من أجل فهم تأثيرالمرض المزمن على جودة الحياة بشكل أفضل، اهتم الباحثون بدراسة آثار التجنب التجريبي والعمل الملتزم. تهدف هذه الأطروحة إلى دراسة أدوار التجنب التجريبي والعمل الملتزم كوسطاء محتملين في العلاقة بين القلق وجودة الحياة. كما تهدف إلى مقارنة حدوث العلاقات المدروسة لدى الطلاب المصابين وغير المصابين بمرض مزمن. أكمل 547 مشاركًا من الجامعات العربية مقاييس التقرير الذاتي لتقييم مستويات القلق وجودة الحياة والتجنب التجريبي والعمل الملتزم. كشفت النتائج أن التجنب التجريبي والعمل الملتزم توسط جزئيًا في العلاقة التي تربط القلق بجودة الحياة. مع ذلك، لوحظت التأثيرات الوسيطة فقط في الطلاب الأصحاء. أبرزت النتائج الصعوبات النفسية لدى الطلاب المصابين بأمراض مزمنة. وشددت على أهمية البرامج الجامعية التي تعالج هذه الصعوبات لدى الطلاب. علاوة على ذلك، عممت الدراسة نتائج البحوث السابقة على الطلاب من المنطقة العربية.

COinS