Date of Award

3-2022

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science (MS)

Department

Architectural Engineering

First Advisor

Mahmoud Haggag

Abstract

The United Arab Emirates (UAE) has seen significant growth in urban development over the past two decades. To overcome the implication of this development, Dubai’s Roads and Transport Authority (RTA) has called for sustainable transport development at all levels, including the Light Rail Transit (LRT), which is a friendly mass transit system to satisfy the requirements of urban mobility, environmental sustainability, and green power efficiency. The shift towards sustainable mass transport systems has become the ideal choice to overcome the challenges accompanying the growth and development facing cities such as Dubai and to convert them into sustainable environmentally friendly places. Today, Dubai, as a global city, is seeing an extraordinary development of urban projects with a strong emphasis on targeting infrastructure and transportation systems. Therefore, the most sustainable transport system used to enhance urban development is the LRT system which plays a major role in shifting the city toward sustainability. Consequently, the Metro and Tramway systems are recognized as the optimal provision of public transport modes for high-capacity public transport systems in Dubai. This helps to improve infrastructure by promoting connectivity, economy, and a sustainable environment. The research investigates the impact of the Dubai Metro on accelerating Urban Development in Dubai. Urban transformation patterns around the main Metro Stations are analyzed in the study. Population densities, connectivity, and land use patterns were examined. Three main Metro Stations have been selected to study the surrounding urban pattern and population density. These stations namely: Jebel Ali, Al-Barsha, and Business Bay. To achieve the aim of the study, the following objectives are covered: a) to investigate the needs of the sustainable transport system to cope with the urban development requirements. b) examine the population density, connectivity, and accessibility around Metro Stations. c) analyze the impact of Dubai Metro on urban land use. Accordingly, the research approach uses the “Case study method” utilizing quantitative and qualitative tools. Conducting an in-depth examination of the Dubai Metro case study within a particular context which is land use pattern, population density and connectivity. GIS and Spatial Maps, interviews, case study analysis, and land use investigations have been used to reach the findings of this research. The findings indicate that the Jebel Ali district has the largest proportion of development in terms of residential and commercial land use, at 643% and 542%, respectively. In addition, the Al-Barsha district has seen developments in commercial and green space, while the Business Bay district has seen an increase in commercial space, lakes, and a decrease in green areas. Each of the three districts has small buildings surrounding Metro stations, indicating that the development occurred recently and as a result of the metro stations

Comments

شهدت دولة الإمارات العربية المتحدة نمواً ملحوظا في التنمية الحضرية على مدى العقدين الماضيين. للتغلب على الآثار المترتبة على هذا التطور، دعت هيئة الطرق والمواصلات في دبي إلى تطوير النقل المستدام على جميع المستويات، بما في ذلك النقل بالسكك الحديدية الخفيفة، وهو نظام نقل جماعي لتلبية متطلبات التنقل الحضري، والاستدامة البيئية وكفاءة الطاقة الخضراء. أصبح التحول نحو أنظمة النقل الجماعي المستدامة الخيار الأمثل للتغلب على التحديات المصاحبة للنمو والتنمية التي تواجه مدن مثل دبي وتحويلها إلى أماكن مستدامة صديقة للب يئة. تقوم دبي بتطوير غير عادي للمشاريع الحضرية واهتمام قوي يستهدف البنية التحتية وأنظمة النقل. لذلك، فإن نظام النقل الأكثر استدامة المستخدم لتعزيز التنمية الحضرية هو نظام السكك الحديدية الخفيفة الذي يلعب دورًا رئيسيًا في تحويل المدينة نحو الاستدامة. وبالتالي، فإن أنظمة المترو والترام معترف بها كأحكام مثالية لوضع النقل العام لأنظمة النقل العام عالية السعة في دبي. هذا يساعد على تحسين البنية

التحتية من خلال تعزيز الاتصال والاقتصاد والبيئة المستدامة. يبحث البحث في تأثير مترو دبي في تسريع التنمية العمرانية في دبي. تم التحقيق في نمط التحول الحضري حول محطات المترو الرئيسية في الدراسة. تم فحص الكثافة السكانية والاتصال ونمط استخدام الأراضي. تم اختيار ثلاث محطات مترو رئيسية لدراسة النمط الحضري المحيط والكثافة السكانية. هذه المحطات هي: جبل علي والبرشاء والخليج التجاري. لتحقيق غاية الدراسة، تمت تغطية الأهداف التالية: التحقيق في احتياجات نظام النقل المستدام لمواكبة متطلبات التنمية الحضرية؛ لفحص الكثافة السكانية والاتصال وإمكانية الوصول حول محطات المترو؛ وتحليل تأثير مترو دبي على استخدام الأراضي في المناطق الحضرية. وفقًا ل ذلك، تركز منهجية البحث على كل من التحليل النوعي والكمي لتأثير نظام النقل بالسكك الحديدية الخفيف. تم استخدام نظم المعلومات الجغرافية والخرائط المكانية والمقابلات وتحليل دراسة الحالة وتحقيقات استخدام الأراضي للوصول إلى نتائج هذا البحث. وتشير النتائج إلى أن منطقة جبل علي بها أكبر نسبة تطوير من حيث استخدامات الأراضي السكنية والتجارية، حيث بلغت 643 ٪ و 542 ٪ على التوالي. بالإضافة إلى ذلك، شهدت منطقة البرشاء تطورات في المساحات التجارية والخضراء، في حين شهدت منطقة الخليج التجاري زيادة في المساحات التجارية والبحيرات وانخفاض المساحات الخضراء. تحتوي كل منطقة من المناطق الثلاث على مبانٍ صغيرة تحيط بمحطات المترو، مما يشير إلى أن التطور حدث مؤخرًا ونتيجة لمحطات المترو.

COinS