Date of Award

5-2020

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum and Methods of Instruction

First Advisor

Negmeldin Alsheikh

Abstract

This study aimed at exploring the role of direct phonemic awareness of letter naming and decoding in the reading abilities of Emirati kindergartners. The mixed-method was adopted to achieve the purpose of this study. In the first phase of the study quantitative means were used by conducting a pre and post-test after implementation of the program for six weeks. The second phase of the study featured a collection of qualitative data means of document analysis which was randomly selected from the participant's performance during the program. The participants in this study were KG1 students who were selected conveniently (n=40) and were divided into two groups: the Experimental and control groups. Generally, the results gleaned from the pre-and post-test showed that there is a significant difference between the experimental group and control group in terms of letter naming and decoding skills in favour of the experimental group. The qualitative results revealed that the use of direct phonemic awareness instruction leads to tangible, incremental gain in letter naming decoding skills. The study addressed key issues related to EFL kindergartners’ reading literacy skills in terms of the role of direct phonemic awareness instruction on reading abilities, and it gives some recommendations for EFL instructors, curriculum planning, and instructional materials and suggests some implications for future research.

Comments

هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف دور التعليم المباشر للوعي الصوتي في قراءة الحروف وفك الرموز الصوتية للقدرة على القراءة لدى طلبة رياض الأطفال الإماراتيين. اعتمدت الدراسة المنهج المختلط ليحقق الهدف منها في المرحلة الأولى تم استخدام الوسائل الكمية من خلال تطبيق الامتحان القبلي والبعدي بعد تنفيذ البرنامج لمدة ست أسابيع. والمرحلة الثانية من الدراسة مجموعة من البيانات النوعية عن طريقة تحليل الوثائق التي تم اختيارها بشكل عشوائي من بين أداْ المشاركين خلال البرنامج. كان المشاركون في هذه الدراسة من طلاب الروضة الأولى (العدد = 40) الذين تم اختيارهم بشكل ملائم وتم تقسيمهم إلى مجموعتين: المجموعة التجريبية ومجموعة التحكم. بشكل عام، النتائج التي تم جمعها من الاختبار القبلي وبالعدي أظهرت أن هناك فرقاً بين المجموعة التجريبية ومجموعة التحكم من حيث مهارات تسمية الحروف وفك رموزها الصوتية لصالح المجموعة التجريبية. وكشفت النتائج النوعية ان استخدام التعليم المباشر للوعي الصوتي يؤدي إلى مكاسب ملموسة وتدريجية في مهارات تسمية الحروف وفك رموزها الصوتية. وتناولت الدراسة القضايا الرئيسية المتعلقة بطلاب الروضة الذين يتعلمون اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ودور التعليم المباشر للوعي الصوتي في مهارات القراءة. كما تم إدراج بعض التوصيات للمتخصصين في تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، وتخطيط المناهج، والمواد التعليمية واقتراح بعض التوصيات للبحوث المستقبلية.

COinS