Date of Award

12-2020

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum and Methods of Instruction

First Advisor

Dr. Negmeldin AL sheikh

Abstract

This mixed-method study aimed at exploring the nature and the types of instructional emergent writing strategies applied by UAE kindergarten teachers in their classrooms. The study also fathomed the teachers’ views toward the practicality of the instructional emergent writing strategies and the challenges they encountered when teaching emergent writing using these strategies. The study used an exploratory sequential mixed method design. In the first phase of the study, a qualitative mean was used by carrying out semi-structured interviews with a purposive-selected sampling of kindergarten English teachers (n=5). The second phase of the study featured a collection of quantitative data using a self-report questionnaire answered by a randomly selected sample of teachers (n=206). The results gleaned from the interviews, which showed that teachers used nurture writing as an emergent literacy skill by creating a meaningful environment. Kindergarteners can practise writing in an authentic, mundane, and communicative way. Teachers also believe in the use of gradual release instruction, whether when selecting instructional strategies or materials. The quantitative results revealed that the use of modelling strategy is the most common and frequent when teaching emergent writing along with other strategies (e.g., guided writing, shared writing, interactive writing, and freewriting), which is also confirmed by the qualitative results as the use of these strategies contribute immensely in promoting emergent writing literacy in which different skills were knitted and woven meaningfully. Furthermore, both the qualitative and the quantitative results signified that teachers confirmed that the limited time provided for children and teachers poses a real challenge. The study also found there are some difficulties in changing parents’ attitudes to fulfil their required expectations. Some recommendations and implications for future research related to EFL/ESL contexts (e.g., UAE context) are provided.

Comments

هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف آراء المعلمين في الاستراتيجيات المستخدمة لتعليم مهارة الكتابة الناشئة باللغة الإنجليزية لرياض الأطفال. كما هدفت الدراسة إلى معرفة التحديات والصعوبات التي يواجهها معلمين رياض الأطفال عند استخدام هذه الاستراتيجيات في تعليم مهارة الكتابة الناشئة. وقد اعتمدت الدراسة على استخدام المنهج الاستكشافي المختلط للحصول على نتائج واضحة. وقد اشتملت الدراسة على مرحلتين حيث طانت المرحلة الأولى من الدراسة تتمثل في الجانب الكيفي للدراسة والذي يتعلق بإجراء مقابلات مع خمس معلمين من رياض الأطفال. أما المرحلة الثانية من الدراسة تشمل على النتائج الكمية للدراسة وتتضمن توزيع استبانة حول آراء المعلمين في الاستراتيجيات المستخدمة لتعليم مهارة الكتابة الناشئة، ويبلغ عدد المعلمين المشاركين في الاستبانة (206) معلمة. وقد أسهمت النتائج الكمية في تعميم النتائج الكيفية المستخرجة من المقابلات. وقد اسفرت النتائج الكيفية على مدى أهمية تعليم مهارة الكتابة الناشئة بطريقة طبيعية واجتماعية من خلال التدرج في استخدام استراتيجيات التعلم والمواد المتاحة. كما أكد المعلمون على أهمية البيئة المحيطة من خلال خلق بيئة داعمة لرياض الأطفال لتعلم مهارة الكتابة الناشئة بطريقة ذات معنى. أما بالنسبة للجانب الكمية من الدراسة، فقد أسفرت النتائج على أن استراتيجية النموذجة تعد أكثر الاستراتيجيات استخداما من قبل المعلمين بالإضافة إلى الاستراتيجيات الأخرى كالكتابة المشتركة والموجهة والتفاعلية. وهذا ما تم تأكيده من قبل المعلمين في المقابلة أيضاً. كما أسفرت النتائج الكيفية والكمية على أن عامل الوقت وتغير اتجاهات وتوقعات الآباء نحو مهارة الكتابة تعد من أهم التحديات التي يواجها المعلمين عند تطبيق الاستراتيجيات المستخدمة لتعليم مهارة الكتابة الناشئة. فنرى أن الدراسة قد تناولت قضايا متعلقة بالاستراتيجيات المستخدمة لتعليم مهارة الكتابة الناشئة لرياض الأطفال والتي انبثقت منها بعض التوصيات الموجهة للمعلين ومصممي المناهج المختصين في تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لرياض الأطفال بدولة الإمارات العربية المتحدة والتركيز عليها مستقبلا عند إجراء أبحاث أخرى.

COinS