Principals' Behaviors in Government Secondary Schools in AI-Ain City: A Descriptive Study

Firas Adnan Qatouni

تهدف هذه الدراسة إلى وصف سلوكيات مدراء المدارس الثانوية في مدينة العين – في إمارة أبوظبي – الامارات العربية المتحدة. بالاضافة لذلك، هدفت الدراسة إلى معرفة تأثير جنس المدراء وسنوات خبرتهم في سلوكياتهم الادارية. ومن أجل القيام بذلك، تم تصنيف تلك السلوكيات إلى خمسة مجالات: السلوك في العلاقات الانسانية، الثقة وضع القرار، القيادة التعليمية والسيطرة، واخيرا الحلول المناسبة للخلافات.

إستخدمت الدراسة أسلوب البحث الكمي والبحث النوعي، وجمعت المعلومات من خلال أستبانة قسمت إلى قسمين رئيسين. القسم الاول احتوى عل معلومات ديموغرافية للمشاركين، والقسم الثاني تكون من 48 سلوكية لمدراء المدراس في المجالات الخمسة. وقد قيمت السلوكيات بالإعتماد على مقياس ليكرت ذو النقاط الخمس، وبالتباع كل من المجالات الخمسة بسؤال مفتوح، طلب من المشاركين كتابة مفاهيمهم حول المجالات الخمسة باستخدام اسئلة تتطلب إجابات مفتوحة.

ارسلت الإستبانة إلى 20 مدرسة ثانوية حكومية في مدينة العين. وتم استيفاء بياناتها من قبل 349 من المعلمين والمعلمات (222 ذكور، 127 إناث) ولوصف سلوكيات المدراء، إستخدم الوسط الحسابي والنسب المئوية. واستخدم T-Test لمعرفة فيما إذا كانت السلوكيات مختلفة بالنسبة للجنس وسنوات الخبرة للمدير.

أظهرت نتائج القسم الكمي من الدراسة بان مدراء المدارس غالباً يقومون بعدد من السلوكيات الايجابية تتعلق بالمجالات الخمسة. بينما أظهر الجزء النوعي بعض السلوكيات السلبية التي يمارسها بعض مدراء المدارس.

Abstract

This study aimed to describe the principal’s behaviors in government secondary schools in Al Ain city which is in the Emirate of Abu Dhabi - the United Arab Emirates. In addition, it aimed to study the effect of the principal’s gender and year of experience on their leadership behaviors. In order to do that, the principal’s behaviors were categorized into five domains: behaviors in human relations, trust and decision making, instructional leadership, control and finally conflict resolution. The study used quantitative and qualitative research methods. Data were collected through a questionnaire divided into two main sections. The first section included demographic data of participants. The second section was composed of 48 behaviors of school principals on the five domains. The behaviors were assessed on a five- point Likert scale. Following each of the five domains, participants were asked to write their perspectives on the five domains using open-ended questions. The questionnaires were sent to 20 secondary government schools in Al Ain City and were completed by 349 male and female teachers (222 male, 127 female). To describe the principal’s behaviors, the means and percentages were used. Then, T-test was used to find out whether the principal’s behaviors differed by the gender or the years of experience of the principal. The results of the quantitative part of the study showed that school principals mostly lead a set of positive behaviors regarding the five domains; while on the other hand, the qualitative part pinpointed some of the negative behaviors practiced by some school principals.