Date of Award

9-2021

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science (MS)

Department

Political Science

First Advisor

عبد الفتاح یاغي

Abstract

انطلقت ھذه الدراسة من إشكالیة ندرة الدراسات المحلیة عن منھجیة الرؤى السلوكیة كإحدى الأدوات الجديدة للسياسات العامة، والتي تكمل الأدوات والمنھجیة التقلیدیة للسياسات العامة والتي تتميز بإمكانية اختبار السیاسات العامة قبل تطبیقھا، ومدى إمكانية استخدامها في المؤسسات الحكومية في دولة الامارات العربیة المتحدة.

فقامت الدراسة بدایة بتناول نشأة الإدارة العامة ونشأة السیاسات العامة والارتباط الوثيق والمتكامل بین المفهومين. بعد ذلك ناقشت الرسالة نشأة الإدارة العامة وتطورها في دولة الامارات ثم تطرقت بعد ذلك الى مناقشة أنواع مؤسسات الإدارة العامة المعنية بصنع السیاسات العامة في دولة الامارات العربیة المتحدة، ثم تناولت نشأة مفھوم الرؤى السلوكیة وتطوره خلال عقد من الزمن، وكذلك استخداماته في دولة الامارات العربیة المتحدة.

أما الموضوع الرئیسي للدراسة وھو مدى إمكانیة تطبیق الرؤى السلوكیة في المؤسسات الحكومیة في دولة الامارات، فقد عمدت الدراسة الى تحلیل دراستین تطبیقیتین من دولة الإمارات تحلیلا وصفیا نوعیا، كونھما تمثلان استخداما فعلیا لمنھجیة الرؤى على المستویین المحلي والاتحادي في الدولة. تناولتا تجربتین لتطبیق الرؤى السلوكیة في مجالین مختلفین، احدى الدراستین تناولت تطبیق الرؤى السلوكیة في المجال الطبي لمعالجة مشكلة تخلف المرضى عن مواعیدھم في مستشفى الفجیرة التابع لوزارة الصحة، وھي مشكلة سلبیة تؤدي الى ارباك في عمل الوزارة وعدم الاستفادة من الموارد المتاحة فكان سؤال الدراسة الرئیسي ھو عن أثر الرؤى السلوكیة في فاعلیة التزام المرضى لحضور المواعید العلاجیة والتعرف على أھم التحدیات والفرص في نظام الرعایة الصحیة وبیان علاقتھا بسلوكیات متلقي الخدمة العلاجیة.

أما الدراسة الثانیة فكانت عن استخدام الرؤى السلوكیة لتحسین سلوك سائقي الأجرة التابعین لھیئة الطرق والمواصلات المحلیة في امارة دبي وھي مشكلة فعلیة في مدینة مزدحمة كدبي تمثل خدمات النقل بواسطة سیارات الأجرة أمرا حیویا یؤثر على انسیاب الحیاة وسمعة الامارة كوجھة سیاحیة عالمیة.

فقامت دراستنا بتحلیل الدراستین السابقتین تحلیلا نوعیا نقدياً ترتكز منھجیته على تقسیم كل دراسة من الدراستین الى ثلاثة أقسام، الاول یتحدث عن مشكلة الدراسة واستراتیجیتھا ومنھجیتھا وتساؤلاتھا ومحدودیتھا، اما القسم الثاني فیركز على أدبیاتھا واطارھا النظري، فیما القسم الثالث والأخیر یركز على صلب موضوع الدراسة وھو الرؤى السلوكیة ونتائج الدراسة وتوصیاتھا وفي النھایة نقدھا، حیث كانت نتائج الدراستین ان الرؤى السلوكیة ھي منھجیة واعدة ومفیدة في السیاسات العامة أفادت المؤسستین وساعدت في حل بعض مشاكلھما الرئیسیة.

بعد ذلك ونتیجة لكل ماسبق، قدمت الدراسة مقترحا یتكون من 11 مكوناً، خلصت الدراسة إلى أن من شأن ھذه المكونات فیما لو طبقت أن تحسن من أداء السیاسات العامة باستخدام منھجیة الرؤى السلوكیة في المؤسسات الحكومیة الإماراتیة، وھذه المكونات التي شرحتھا الدراسة بالتفصیل ھي: 1- تحدید دقیق للمستھدفین من كل سیاسة 2- الاھتمام بالبیئتین الخاصة بكل سیاسة والعامة للدولة 3- الاھتمام بالبحث العلمي والارتكاز مع الاستقصاء البحثي لاحیتاجات وتوقعات المسستفیدین من كل سیاسة 4- التركیز على فھم موضوعي للقیم والعادات وثقافة المجتمع 5- التركیز على محفزات السلوك للمستھدفین 6- تطبیق نظام حوكمي والتركیز على الاستجابة والرقابة والتواصل 7- إجراء اختبارات نفسیة وسلوكیة للمستفیدین من كل سیاسة لمعرفة المحفزات النفسیة للسلوك 8- إدراك الحواجز السلوكیة التي تعترض سبیل معالجة المشكلة 9- الابتعاد عن أشكال التحیز التي تشوه السیاسة العامة مثل: التحیز للزمن، والتحیز للمعلومات المتاحة، والتحیز للثقة، والتحیز للوضع الراھن، والتحیز للتعمیم، والتحیز للمعلومات المطمئنة والابتعاد عن المعلومات المزعجة 10- التركیز على تغیر الزمن وتأثیره على تغیر المحفزات وطریقة التعامل مع كل سیاسة والمستھدفین منھا 11- تحدید أصحاب المصلحة لكل سیاسة. وقد قدمت الدراسة توصیات محدد لصانعي القرار في دولة الامارات العربیة المتحدة یشجعھا على التوسع في تطبیق منھجیة الرؤى السلوكیة.

Comments

The aim of this study is to analyze the lack of behavioural insights as a modern methodological tool distinctive from classic or traditional public policy, and how applicable can this tool be in the governmental institutions in the United Arab Emirates. The study initially dealt with the emergence of public administration, the rise of public policy as a new science, and the close connection and the integration between the two; public policy and public administration. Then, the study discussed the development of public administration in the United Arab Emirates, followed by a discussion about public administration institutions involved in making public policies in the United Arab Emirates. The study discussed the emergence of behavioural insights as a contemporary approach that was used to draft better policies in the United Arab Emirates.

Mainly, the study discussed the possibility of expanding the utilization of behavioural insights in UAE federal institutions. The study analyzed two applied studies from the UAE using descriptive and qualitative methodology. Both studies examined two actual cases in which UAE federal and local institutions have used behavioural insights. One of the two studies addressed the problem of patients missing their appointments at Fujairah Hospital (part of the Ministry of Health). The problem has always led to confusing employees and reducing the efficiency of the hospital. After using the behavioural insights approach, the effectiveness of patients’ appointments and their commitment to time of the appointments. The second study was about using behavioural insights to improve the behaviour of taxi drivers who are regulated by the local Roads and Transport Authority in the Emirate of Dubai. After using the behavioural insights approach, the local government of Dubai was able to reduce irregularities and the problem that taxi drivers used to cause.

The current study analyzed the two studies using qualitative methodology and critically analyzed the subject matter in three sections. The first section dealt with the problem of the study and its strategy, methodology, and limitations. The second section discussed relevant literature and the theoretical framework. The third section focused on behaviour insight and the conclusion of the analysis which confirmed the benefits of the new method. Behavioural insight is a promising approach that can be used in both federal and local agencies within the UAE. The study proposed a model of 11 elements that can be used to improve the methods of making, implementing, and evaluating public policies. These elements are 1- Precise identification of the targeted audience of each policy, 2- Paying attention to environments surrounding each public policy 3- Paying attention to relying on scientific research to investigate the needs and expectations of the beneficiaries of each policy. 4- Focusing on the objective understanding of the values, customs, and culture of the society 5- Focusing on the behavioural triggers of the targeted audience 6- Implementing governance system and to focusing on response, control and communication 7- Conducting psychological and behavioural tests for the beneficiaries of each policy to know the psychological stimuli for the behaviour. 8- Understanding behavioural barriers that affect each public policy 9- Avoiding all types of bias that distort general policy, such as a bias for time, a bias for the available information, preference for confidence, prejudice for the status quo, bias for generalization, a bias for reassuring information and stay away from disturbing information 10. Focusing on the change of time and its effect on the change of triggers and the way to deal with each policy and the targeted 11- Determining the stakeholders of each policy. Several recommendations were written for researchers and practitioners.

Included in

Public Policy Commons

COinS