Date of Award

11-2021

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science (MS)

Department

Medical Education

First Advisor

Dr. Fadwa Al Mughairbi

Second Advisor

Dr. Zahir Vally

Abstract

Breathing exercises have many health benefits, especially in terms of stress reduction. Several studies have examined the effect of breathing on stress levels; however, there is a lack of studies comparing delivery methods. This study aimed to compare the difference in perceived stress levels in people who performed breathing exercises face-to-face using an online video conferencing tool versus people who used a mobile breathing application. The sample consisted of sixty-two French-speaking individuals living in Abu Dhabi, United Arab Emirates. Before beginning the study, volunteers completed the Perceived Stress Scale-14 items. Those with results that showed a medium to a high level of stress were recruited. Participants were randomly divided into two groups, the internet meeting (IM) group, and the mobile application (MA) group. The participants of the IM group were subject to direct training breathing classes via an internet meeting program once per week for four weeks; each session lasted 20 minutes (including welcoming, explanations, questionnaire, breathing exercises, and discussion with the researcher); they were then instructed to apply the breathing exercises on their own two other times per week. The MA group used the “Breathe: Relax and Focus” mobile application three times per week for 5 minutes for four weeks. At midpoint and endpoint, all participants completed the PSS-14 to measure their perceived stress. Results showed that both delivery methods were equally successful in reducing perceived stress. This study paves the way to show that it is essential to consider the delivery methods used in stress management and that the future of clinical practice is moving towards the administration of blended treatment delivery.

Comments

لتمارين التنفس العديد من الفوائد الصحية، خاصة فيما يتعلق بتخفيف التوتر. بحثت العديد من الدراسات تأثير التنفس على مستويات التوتر. ومع ذلك، هناك نقص في الدراسات التي تقارن بين طرق تقديم هذه التمارين. هدفت هذه الدراسة إلى مقارنة الاختلاف في مستويات التوتر االمّدرَك لدى الأشخاص الذين أجروا تمارين التنفس عبر ارشاد مباشر عن طريق برنامج المقابلة بالإنترنت مقارنة بالأشخاص الذين استخدموا تمارين التنفس بواسطة تطبيقات الهواتف المتحركة. تكونت العينة من اثنين وستين فرداً من الناطقين باللغة الفرنسية القانطين في مدينة أبو ظبي بدولة الإمارات العربية المتحدة. قبل بدء الدراسة، أكمل المتطوعون مقياس التوتر المدرك – 14 سؤال. تم اختيار أولئك الذين أظهرت نتائجهم مستوى متوسط إلى مرتفع من التوتر. تم تقسيم المشاركين بشكل عشوائي إلى مجموعتين، مجموعة مقابلات الانترنت ( IM ) ومجموعة تطبيقات الهاتف المتحرك (MA ) . خضع المشاركون في مجموعة IM إلى إرشاد مباشر لتدريبات التنفس عبر برنامج مقابلات بواسطة الانترنت، مرة واحدة في الأسبوع لمدة أربعة أسابيع، استغرقت كل جلسة 20 دقيقة ( بما في ذلك الترحيب، والشرح، والاستبيان، وتمارين التنفس، والمناقشة مع الباحث ) ؛ ثم تم توجيههم لتطبيق تمارين التنفس بأنفسهم مرتين أسبوعيا. أما مجموعة MA ‘ فقد استخدمت تطبيق الهاتف المتحرك - Breathe: Relax and Focus "" ثلاث مرات في الأسبوع لمدة 5 دقائق لمدة أربعة أسابيع. في نهاية كل أسبوع، أكمل جميع المشاركين مقياس14 – PSS لقياس التوتر المّدرَك. أظهرت النتائج أن كلتا طريقتي التوصيل كانتا ناجحتين بشكل متساوٍ في تقليل التوتر المّدرَك. تمهد هذه الدراسة الطريق لإظهار أنه من الضروري النظر في طرق التسليم المستخدمة في إدارة التوتر وأن مستقبل الممارسة السريرية يتجه نحو إدارة تقديم طرق علاج تجمع بين الطرق المختلفة.

COinS