Date of Award

11-2019

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science (MS)

Department

Architectural Engineering

First Advisor

Dr. Sahera Bleibleh

Abstract

In an attempt to reduce car dependency, the process of planning, mainly on a neighborhood level, has recently been directed to focus on the accommodation of walkability as a significant factor of planning development. This approach contributes not only to improving urban patterns but also majorly in addressing issues of sustainability. The social aspect of sustainability has not received much attention and is considered the least described pillar. The positive association between aspects of human behavior and built environment, particularly walkability, suggests that measuring social aspects of sustainability may be conceivable especially in the context of community development. Sustainable neighborhoods offer livability by combining the environmental aspects, balanced social characteristics, and economic factors. The concept of walkability is a significant contributor to sustainable cities. This research is intending to assess walkability and its performance as a sustainable social factor in the neighborhoods of Dubai city, UAE. In doing so, the research is aiming to provide insights into the application of walkability principles on the urban form of selected neighborhoods. In addition, the research is studying users’ perceptions regarding walkability in the selected neighborhoods. This research is applying a mixed methodology; qualitative and quantitative, to analyze the selected case studies in Dubai. The qualitative analysis includes observations, questionnaires, and semi-structured interviews. Whereas, the quantitative part of the research is performed using DepthmapX software and a questionnaire. The research is concluded with suggestions of major walkability principles that identify the importance of the latter in achieving social sustainability in the selected neighborhoods of Dubai. These suggestions can be also applied to any neighborhood with similar urban form and spatial characteristics of the selected case neighborhoods in Dubai. Moreover, this study highlights the actual challenge that is translated in the weakness of the responsible institution’s vision regarding their guidance and coordination in applying walkability principles to the studied neighborhoods in Dubai.

Comments

في محاولة للحد من الاعتماد على السيارات ، تم توجيه عملية التخطيط وخاصةً على مستوى الأحياء السكنية للتركيز على استيعاب قابلية السير كعامل مهم في تطوير التخطيط. لا يسهم هذا النهج في تحسين الأنماط الحضرية فحسب ، بل يسهم أيضًا بشكل كبير في معالجة قضايا الاستدامة ( سينغ، 2016 ) . جوانب الإستدامة الإجتماعية لم تحظ بالكثير من الاهتمام وتعتبر الركن الأقل وصفاً. تشير العلاقة الإيجابية بين جوانب السلوك الإنساني والبيئة وتحديداً قابلية السير إلى أن قياس جوانب الاستدامة الاجتماعية قد يكون أمرًا ممكنًا ، خاصة في سياق تنمية المجتمع.

توفر التنمية المستدامة للأحياء السكنية إمكانية العيش وتجمع بين الجوانب البيئية والخصائص الاجتماعية والاقتصادية المتوازنة. يعد مفهوم قابلية المشي أحد العوامل الرئيسية التي تسهم في (إقامة مدينة مستدامة )دي كامبرا وآخرون ، 2012 ؛ أندروز وآخرون ، 2012 ؛ ويلر ، 2013 ) ، مع التركيز على قابلية السير ، يهدف هذا البحث إلى تقييم الجانب الاجتماعي للأحياء السكنية في دبي ، الإمارات العربية المتحدة. ويهدف ذلك إلى توفير نظرة ثاقبة لتحقيق عوامل قابلية السير للأحياء السكنية المختارة التي تؤثر على الحالة المكانية وكذلك تأثيرها على مستخدمي هذه الأحياء السكنية.

يطبق البحث المنهجية المختلطة ، النهج الكمي والنوعي. يطبق النهج النوعي القائم على دراسة الحالة, والدراسات الاستقصائية والمقابلات شبه منظمة. بينما في النهج الكمي تم استخدام برنامج يطلق عليه ( DepthmapX )

قد حددت نتائج تقييم قابلية السير عوامل الإستدامة الإجتماعية في الأحياء المختارة في دبي ، والإمارات العربية المتحدة بشكل عام. أيضًا ، قد تم تحديد التحديات الفعلية في توجيه وتنسيق الرؤية المؤسسية المعنية في تطبيق مبادئ قابلية السير في الأحياء السكنية المختلفة في دبي .

Included in

Engineering Commons

COinS