Date of Award

7-2019

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science in Education (MSEd)

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Dr. Negmeldin Alsheikh

Second Advisor

Dr. Sadiq Ismail

Abstract

This study aimed at exploring the Emirati parents’ involvement in their children’s English reading in primary grades (1 through 3). The Study used an Explanatory Sequential Mixed Method Design. In the first phase of the study, a questionnaire (PIQ) was distributed to parents (n=498) who have children in those grades. In the second phase of the study, parents (n=10) were interviewed with regards to their involvement with their children in English language reading. The study found that: Parents have high involvement in their children’s English reading. Parents also reported high involvement in terms of communication, followed by involvement in academic instruction and supervision, then providing reading materials. The least common category was involved in school activities. Parents also reported some barriers that hinder them from involving themselves in their children’s English reading. These barriers are Lack of time, weak knowledge of the English language, other family responsibilities, low socio-economic status (SES), lack of communication of parents’ role in education by schools, lack of school engagement initiatives, lack of English reading activities, lack of English reading resources, and the focus of schools on Arabic activities more than English ones. Parents also viewed that schools have different channels of communication, and they indicated that they support their children academically and provide them with various reading materials. Furthermore, the study examined whether there are some significant differences in terms of parents’ educational level, parents’ SES, parents’ English language knowledge, and their children’s school type. The findings revealed that: parents with higher education levels and higher SES have higher involvement in their children’s reading than those with lower educational levels and SES. The study also found that bilingual parents are more involved than monolingual parents and that parents with children in private schools are more involved than those who have children in public schools. Eventually, this study offers some recommendations.

Comments

ھدفت ھذه الدراسة إلى بحث طبیعیة مشاركة أولیاء الأمور في مھارة القراءة باللغة الإنجلیزیة لطلبة الصفوف الابتدائیة ( من الصف الأول إلى الصف الثالث ) في واحدة من أكبر المدن في دولة الإمارات العربیة المتحدة. استخدمت الباحثة المنھج المزدوج بشقیھ الكمي والنوعي والذي مر بمرحلتین. في المرحلة الأولى تمت الاستعانة باستبان (Parental Involvement Questionnaire) لجمع المعلومات من 498 ولي أمر. وفي المرحلة الثانیة أجرت الباحثة مقابلات مع 10 من أولیاء الأمور .

خلصت الدراسة إلى عدة نتائج أولھا: أن دور أولیاء الأمور الإماراتیین في مھارة القراءة لطلبة الصفوف الإبتدائیة كان عالیا في أربعة محاور من الأعلى إلى الأقل: التواصل مع المدرسة، ثم المشاركة في الإشراف الأكادیمي، ومن ثم توفیر المواد القرائیة للطفل، وأخیرا المشاركة في الأنشطة المدرسیة. أما ثاني النتائج، فقد عبر أولیاء الأمور عن وجود بعض المعوقات التي تحد من مشاركتھم في مھارة القراءة لدى أطفالھم وھي: ضیق الوقت، وضعف لغتھم الإنجلیزیة، وتراكم المسؤولیات الأخرى، وتدني المستوى الاقتصادي، وضعف التواصل مع المدرسة، وقلة المبادرات من المدرسة لجذب أولیاء الأمور، وقلة أنشطة القراءة باللغة الإنجلیزیة، وقلة المصادر، والتركیز على أنشطة اللغة العربیة أكثر من اللغة الإنجلیزیة .وكشفت ھذه الدراسة أیضا بأنھ یوجد اختلاف بین مشاركة ولي الأمر باختلاف المستوى التعلیمي والحالة الاقتصادیة ومدى معرفة ولي الأمر باللغة الإنجلیزیة ونوع المدرسة التي یرتادھا الطفل. وجدت ھذه الدراسة بأنھ كلما زاد المستوى التعلیمي لولي الأمر وكلما ارتفعت الحالة الاقتصادیة للأسرة، كلما زادت المشاركة الأبویة. وأیضا وجدت الدراسة بأن الآباء الذین یرتاد أبناءھم المدارس الخاصة أكثر مشاركة من الآباء الذین یرتاد أبناءھم المدارس الحكومیة. وأخر النتائج كانت بأن معرفة ولي الأمر للغة الإنجلیزیة جعلتھ یشارك أكثر من ولي الأمر الذي یعرف فقط اللغة العربیة.

COinS