Date of Award

4-2017

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science (MS)

Department

Biology

First Advisor

Sherif M. Karam

Second Advisor

Dr. Asma EI-Menhali

Third Advisor

Moustapha Hassan

Abstract

I would like to express my special thanks to the General Secretariat of the Executive Council of Abu Dhabi Emirate and Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) for their input and support. Last, but certainly not least, these acknowledgments would be incomplete without expressing my deepest appreciation to my family. Special acknowledgment of this achievement goes to my parents, who not only showed me unconditional love, acceptance, and respect for the person that I am throughout my life, they also showed me the strength of character which has brought me to where I am today. To my wife, for her love and the tremendous amount of support, which she gave me, both of which were vital ingredients in the completion of this study. To my lovely children, Mariam, Khaled, Maha, and Abdulla, for Even though stem cells have attracted many scientists because of their unique properties and therapeutic applications, it is not known how the environmental toxic factors could affect their features and functions. This study is focusing on the interaction between environmental diesel exhaust particles (DEP) and the stomach stem cells. In the stomach, the stem cells are responsible for generating and maintaining different types of cells which are organized to form numerous tubular glands. The aim of this study was to examine the effects of DEP on mouse gastric stem cells. The hypothesis is that DEP could have deleterious effects on the properties of mouse gastric stem cells such as their viability and migration. An immortalized mouse gastric stem cell line was used to develop a simple in vitro model to test the effects of exposure to various concentrations of DEP. Stem cells were cultured using routine tissue culture protocols. The DEP was added to the culture media at different concentrations: 1, 10, and 100 μg/ml for different timepoint up to 72 hours. Then, stem cells were analyzed using: cell viability assay, wound healing or migration assay, oxidative stress analysis by measurement of reduced glutathione, lipid peroxidation, and nitric oxide, expression analysis of genes specific for cell proliferation, cell death, and oxidative stress using quantitative real-time polymerase chain reaction, and expression of stem cell-specific proteins using western blotting. While DEP induced a reduction in the growth rate of gastric stem cells only at high concentration, no significant effects were found on cell migration, cell death-related genes/proteins. Only minor changes were observed in oxidative stress parameters. However, these findings were interestingly associated with the downregulation of Notch 1, 2, and 3 proteins. Since Notch signaling pathways play an important role in the development and differentiation of stem cells, it will be interesting to determine which mechanisms and target genes are involved in an animal model of DEP exposure. In conclusion, this study establishes an in vitro model system to investigate the biological feature of gastric stem cells when exposed to environmental pollutants. In addition, demonstrating the effects of DEP on adult stem cells will help in raising public awareness about environmental hazardous agents.r patience, understanding, and support. Without them, my DBA could have been an extremely lonely trip.

Comments

بالرغم من ان الخلايا الجذعية قد جذبت العديد من العلماء بسبب ما تتميز به من خواص متميزة وتطبيقات علاجية واسعة, إلا أنه من غير المعروف إلى الآن كيف تؤثر العوامل البيئية السمية على خواصها وعملها. في هذه الدراسة سوف نركز على تأثيرات جزيئات الديزل البيئية لعوادم السيارات على الخلايا الجذعية الخاصة بالمعدة.

تعتبر الخلايا الجذعية في المعدة هي المسؤولة عن عملية التجديد والحفاظ على بطانة الطبقة النسيجية الظهارية للمعدة التي تنتظم لتشكل العديد من الغدد الأنبوبية التي يسكنها أنواع مختلفة من خلايا إفراز المخاط، الأحامض، مولد الببسين، ومختلف الهرمونات / الببتيدات. خطة هذه الدراسة هي إستخدام جزيئات الديزل لعوادم السيارات لإختبار تأثيراتها على الخلايا الجذعية لمعدة الفئران. الإفتراض هنا يكمن في إمكانية وجود تأثيرات ضارة لجزيئات عوادم السيارات على الخواص الحيوية للهذا النوع من الخلايا مثل خاصية تكاثرها وإنتشارها وقدرتها على البقاء. سوف يتم إستخدام الخلايا الجذعية للمعدة لتطوير طراز مخبري بسيط لإختبار تأثيرات التعرض لجزيئات السابقة بمختلف التراكيز الموجودة. الخلايا الجذعية سوف يتم زراعتها بإستخدام بروتوكول زراعة الانسجة الروتيني. جزيئات الديزل لعوادم السيارات سوف يتم إضافتها بمختلف تركيزاتها إلى البيئة الزراعية. ضمن الدراسة سوف يتم تحليل العديد من المعايير والعوامل. أولا قابيلة الخلايا الجذعية للحياة والناتجة من عن طريق استخدام )فحصقابلية الحياة( التي تعتمد على تحديد كمية جزيئات الطاقة الناتجة بعد تعرضها للتركيزات لمختلفة من جزيئات عوادم السيارات وإستخدام )فحص قابلية هجرة الخلايا( التي تعتمد بدورها على قياس حجم الشقوق التي تم تشكيلها ضمن طبقة من الخلايا الجذعية. ثانيا تحديد مؤشرات الإجهاد التأكسدي للخلايا الجذعية مثل الاكسدة الليبيدية، الغلوتاثيون المخفف و النيتريك المؤكسد عن طريق استخدام طريقة )فحص الإجهاد التأكسدي( الناتجة من الخلايا المختلفة. ثالثا التعرف على تعبير جينات محددة داخل الخلايا الجذعية عن طريق استخدام الطريقة المشهورة (تفاعلات السلسلة البوليميرازية في الوقت الحقيقي لها( و طريقة )هجرة الجزيئات الصبغية(. إستنتاج التأثيرات السمية لجزيئات الديزل لعوادم السيارات على الخلايا الجذعية الناضجة سوف يساعد في تطوير الوعي للمجتمع بشأن المخاطر البيئية والمساعدة في اتخاذ تدابير وقائية من

COinS