Date of Award

4-2020

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Educational Leadership

First Advisor

Dr. Mohamed Alhosani

Second Advisor

Dr. Ali Ibrahim

Third Advisor

Dr. Omar Khasawneh

Abstract

The adoption of qualifications frameworks has been witnessing a growing interest across the globe in the past few decades. Despite widespread awareness and support, there are not enough studies exploring how qualifications frameworks resonate with different stakeholders. The main objective of this study is to examine faculty perceptions of the implementation of the United Arab Emirate’s Qualifications Framework (QF Emirates). In particular, the study explores faculty perceptions of: (a) the QF Emirates general purpose and structure; (b) the impact of implementing the QF Emirates on academic practices; and (c) some key factors that could facilitate effective implementation of the QF Emirates at the institutional level. Using a descriptive approach, the study captures feedback from a random sample of 180 faculty members from two of the largest higher education institutions in the county, namely the UAE University (UAEU) and the Higher Colleges of Technology (HCT). Quantitative data was gathered using a 5 Likert scale questionnaire. The study reveals that faculty members have an overall high perception of the general aim/structure of the QF Emirates and its impact on teaching, learning, and assessment. Moreover, the study reveals that faculty from the HCT have a significantly higher perception of the QF Emirates implementation compared to faculty from the UAEU. Finally, the study concludes with identifying leadership support, faculty involvement in policy-making, and continuous dialogue among stakeholders as some of the key factors that could facilitate effective implementation of the QF Emirates at the institutional level.

Comments

شهدت العقود السابقة اهتماما متزايدا بتبني منظومة المؤهلات الوطنية في النظم التعليمية على الصعيد الدولي. على الرغم من الدعم المتواصل، يرى الكثير بأن التجارب السابقة تشير إلى أن تبني منظومة المؤهلات يحمل في طياته الكثير من التفاوت في آراء المتخصصين والشركاء الأساسيين في العملية التعليمية. وعليه، تهدف هذه الأطروحة إلى الكشف عن تصورات أعضاء الهيئة التدريسية حول تطبيق منظومة المؤهلات الإماراتية في مؤسسات التعليم العالي الحكومية بالدولة. تحديدا، تسعى الدراسة إلى استكشاف آراء أعضاء الهيئة التدريسية حول (1 ) : الهدف والإطار والإطار العام للمنظومة، ( 2) أثر تطبيق المنظومة على الممارسات الأكاديمية، و) 3 ) بعض العوامل التي يمكن أن تحفز عملية تطبيق المنظومة على مستوى المؤسسات التعليمية. طبقت هذه الدراسة المنهج الوصفي لتسلط الضوء على تصورات عينة عشوائية من 180 عضو هيئة تدريسية في اثنتين من أكبر مؤسسات التعليم العالي على مستوى الدولة - جامعة الإمارات العربية المتحدة وكليات التقنية العليا. كما تم تطبيق مقياس ليكرت الخماسي في الاستبانة المستخدمة لتجميع البيانات. وتعد أهم نتائج الدراسة هي الكشف عن التصورات الإيجابية لأعضاء الهيئة التدريسية فيما يخص الإطار العام لمنظومة المؤهلات الإماراتية وأثرها في الممارسات الأكاديمية المتمثلة في التعليم والتعلم والتقويم. كما كشفت الدراسة عن أن آراء أعضاء الهيئة التدريسية في كليات التقنية العليا هي أكثر إيجابية على مستوى الدلالة الإحصائية من آراء نظرائهم في جامعة الإمارات. وأخيرا استخلصت الدراسة عددا من العوامل الأساسية لتطبيق منظومة المؤهلات الوطنية بصورة فاعلة على مستوى المؤسسات، ألا وهي الحصول على الدعم الوافي من القيادة، وإشراك أعضاء الهيئة التدريسية في وضع السياسات وصنع القرار، وتفعيل قنوات الحوار التفاعلي والمستدام بين الشركاء الأساسيين في منظومة المؤهلات الوطنية.

COinS