Date of Award

4-2020

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science (MS)

Department

Sociology

First Advisor

الدكتور أحمد مصطفى منصور

Second Advisor

الدكتور عبد الفتاح ياغ ي

Third Advisor

عبد الرحمن أحمد عبد الرحم ن

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف عل ى أثر ممارسات إدارة الموارد البشرية )تخطيط القوى العاملة، الاختيار والتعيين، التدريب والتطوير، التعويضات والحوافز، وتقييم الأدا ء( في رضا العاملين ف ي الجامعات الحكومية في إمارة أبوظب ي. وقد تكونت عينة الدراسة من 146 موظفا من جامعة الإمارات، ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بالاعتماد على الاستبانة المحكمة لجمع وبرنامج Excel البيانات، وقد تم تحليل البيانات واختبار الفرضيات اعتمادا على كل من برنامج للحزم الاجتماعية. وتظهر صعوبة الدراسة في تحديد رضا العاملين وأبعاد قياس رضاهم SPSS من عدة ممارسات وتحديد هذه الممارسات من عدة جوانب مختلفة وعليه سيتم إلقاء الضوء على الأبعاد المتعلقة بهذه الممارسات المرتبطة بإدارة الموارد البشرية وقد تبنت الدراسة الأبعاد ) تخطيط القوى العاملة، الاختيار والتعيين، التدريب والتطوير، التعويضات والحوافز، وتقييم الأداء( وأيضا تبنت الدراسة دراسة رضا المتعاملين من الأسباب التي تعزى للمتغيرات الديموغرافية )الجن س ، العمر، المؤهل العلم ي، الأجر الشهري( .

ويبحث الفصل الثاني الاطار النظري والدراسات السابقة من حيث مفهوم الموارد البشرية والتطور التاريخي لإدارة الموارد البشرية وأهمية الموارد البشرية وأهداف الموارد البشرية وممارسات إدارة الموارد البشرية وتخطيط القوى العالمية وأهم خطوات التخطيط بالتفصيل والاختيار والتعيين والتدريب والتطوير وتعريف التدريب والتطوير وأهمية التدريب والتطوير وأهداف التدريب والتطوير والمراحل التي تمر بها العملية التدريبية وتقييم الأداء من جميع الجوانب والتعويضات والحوافز من جميع الجوانب وبالنهاية تم التطرق إلى الرضا الوظيفي وجميع الجوانب التي تشمل الدراسة وقد تم بناء الفرضيات الرئيسية والمتغيرات بناء على هذه الدراسات وهذا الاطار النظري. أما في الفصل الثالث تم شرح المنهجية والإجراءات التي تمت في هذه الدراسة حيث يهدف هذا الفصل إلى التعريف بمنهجية البحث التي اتبعتها الباحثة في الدراسة الحالية، وذلك من خلال توضيح كل من مجتمع الدراسة، اختيار العينة، وحدة التحليل، طرق جمع البيانات، بناء أداة الدراسة واختبارها صدقها وثباتها، والأساليب الإحصائية المستخدمة في تحليل البيانات واختبار الفرضيات . وفي الفصل الرابع تم التطرق إلى نتائج الدراسة بشكل مفصل و يتناول هذا الفصل عرضا للنتائج الإحصائية الوصفية التي استخدمت في تحليل استجابات أفراد عينة الدراسة في جامعة الإمارا ت، وفقا لأداة الدراسة )الاستبان ة(، والتي تكونت من الجزء الأول المتعلق بالمتغيرات الديموغرافية والشخصية المتعلقة بالمستجيبين، والجزء الثاني والذي احتوى على ) 50 ( عبارة موزعة على محورين، وهما ممارسات إدارة الموارد البشرية ورضا العاملين، بالإضافة إلى الاختبارات الإحصائية التي استخدمت في اختبار أثر ممارسات إدارة الموارد البشرية في تحقيق رضا العاملين في هذه الجامعات .

وقد أظهرت نتائج الدراسة بان مستوى تطبيق ممارسات إدارة الموارد البشرية بشكل عام قد جاء بمستوى متوسط، حيث احتل تخطيط الموارد البشرية الترتيب الأول من حيث الأهمي ة وبمستوى مرتفع، تلاه بقية الممارسات بمستوى متوسط وعلى الترتيب )الاختيار والتعيين، تقييم الأداء، التدريب والتطوير، التعويضات والحوافز(. أما مستوى الرضا الوظيفي فقد جاء أيض ا بمستوى متوسط. كما أظهرت النتائج وجود أثر معنوي ذو دلالة إحصائية لممارسات إدارة الموارد البشرية مجتمعة ومنفردة في تحقيق الرضا الوظيفي، وقد دلت النتائج على أن تقييم الأداء له الأثر الأكبر في تحقيق الرضا الوظيفي، تلاه على الترتيب كل من؛ التعويضات والحوافز، تخطيط القوى العاملة، التدريب والتطوير، الاختيار والتعيين. وكذلك أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائي ا في مستوى الرضا الوظيفي تعزى للعمر، سنوات الخبرة والمنصب الوظيفي، بينما أظهرت الدراسةعدم وجود فروق إحصائية في مستوى الرضا الوظيفي تعزى للنوع الاجتماعي، الم ؤهل العلم ي ومتوسط الأجر الشهري .

Comments

This study aims to identify the impact of human resource management practices (workforce planning, selection and appointment, training and development, compensation and incentives, and performance evaluation) on the satisfaction of employees working for government universities in the Emirate of Abu Dhabi. The sample of the study consisted of 146 employees from the UAE University. To achieve the objectives of this study, the researcher adopted a sophisticated questionnaire to collect data. Data was analyzed and hypotheses were tested by Excel and SPSS for social blocks. The study adopted the following dimensions: (manpower planning, selection and appointment, training and development, compensation and incentives, and performance evaluation) as well as the study of customer satisfaction in terms of the reasons attributed to demographic variables (gender, age, educational qualification, and monthly wages).

The second chapter discusses the theoretical framework and previous studies, the historical development, goals, and planning of human resources. Moreover, job satisfaction was also discussed together will all aspects covering the study, and the key assumptions and variables were built based on these studies and this theoretical framework. In the third chapter, the methodology and procedures used in this study were explained. This chapter aims to introduce the research methodology by clarifying the study community, the sampling, the analysis unit, the data collection methods, study tool building, study testing, validity, and reliability, and the statistical methods used in the data analysis and hypothesis testing. In the fourth chapter, the study results were discussed in detail. The statistical results were used in analyzing the responses of the members of the study sample in the UAE University according to the study tool (questionnaire). The first part is related to demographic and personal variables and the second part which contained (50) expressions distributed on two chapters, namely human resource management practices and employees’ satisfaction.

The results of the study showed that the level of application of human resource management practices, in general, was average, where human resource planning ranked first in terms of importance and was of high level, followed by the rest of the practices with average level. As for the level of job satisfaction, it was also average. The results also showed the presence of a moral impact of statistical significance for human resource management practices, collectively and individually, in achieving job satisfaction. The results indicated that performance evaluation had the greatest impact in achieving job satisfaction, followed respectively by compensation and incentives, workforce planning, training and development, and selection and appointment. The results also indicated the presence of statistically significant differences in the level of job satisfaction due to age, years of experience, and job position. In addition, the study showed that there were no statistical differences in the level of job satisfaction due to gender, educational qualification, and average monthly wage.

COinS