Date of Award

11-2017

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Educational Leadership)

Department

Foundations of Education

First Advisor

Dr. Shaikah AI-Taneiji

Abstract

At a time of significant educational reform in the United Arab Emirates (UAE), teacher professional development (PD) plays an instrumental role in equipping teachers with the knowledge, teaching practice, skills and competencies to improve students’ learning outcomes. This study explores the impact of Tamkeen: Empowering Educators Programme, which was a large-scale teacher PD training initiative by the Abu Dhabi Education and Knowledge (ADEK) PD Division. Carried out from 2012 to 2016, the programme was designed to improve participating teachers’ competencies. This qualitative study was based on the perspectives of teachers who had participated in the programme, from eleven female schools and six male schools in Al Ain ADEK. The study incorporated the perspectives of participating teachers, and was based on three focus groups, and interviews with fourteen teachers. A number of conclusions are drawn in the study. Firstly, findings indicate that ADEK’s large-scale Tamkeen Training Programme had made perceived impact on teachers’ competencies. It was also found to have contributed to better teaching practices, had helped to foster more positive relationships between teachers and principals, colleagues, parents and students. Secondly, the study indicated that female teachers reported an improvement in their teaching skills, and in students’ learning and classroom behaviours, whereas male teachers were less positive about the impact of the training, particularly in improving their students’ academic performance and general behaviour. Finally, the study outlines some of the limitations of the training programme, and concludes with recommendations for future PD training endeavours.

Arabic Abstract

أثر برنامج تمكين التدريبي في تطوير كفاءات معلمين الحلقة الثانية في مدينة العين من وجهة نظرهم

تعد التنمية المهنية احدى عمليات الإصلاح التربوي الذي يساعد في تطوير معارف وممارسات و مهارت وأيضا كفاءة المعلمين والذي ينتج عنه تطوير تعلم الطلاب. تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر برنامج تمكين التدريبي في تطوير كفاءة المعلمين من وجهة نظرهم. استخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي وتم جمع المعلومات من خلال المقابلات في إحدى عشرة مدرسة إناث وستة مدارس ذكور في مدينة العين من خلال المقابلات الفردية والجماعية. أظهرت نتائج الدراسة أن برنامج تمكين التدريبي ساهم في تطوير المعلمين في الجوانب التالية: الممارسات الصفية، تقييم المعلم، تعلما لطلبة علاقة المعلمين بزملائهم المعلمين في العمل، علاقة المعلمين بالطلاب، وأيضا علاقة المعلمين بالمدير. وكما أيضا أظهرت نتائج هذه الدراسة أن هناك اختلافات في أثر برنامج تمكين التدريبي على المعلمين والمعلمات والتي أوضحت أن المعلمين وجدو أن أثر برنامج تمكين التدريبي اقتصر على الطلاب الذي فقط لديهم الرغبة للتعلم وكذلك أيضا أظهرت أن المعلمين الذكور بحاجة أكثر للتعلم عن طريق التطبيق في البرنامج من المعلمات . وفي النهاية خلصت نتائج الدراسة بالعديد من المقترحات التي اقترحا المشاركون في تحسين برامج التنمية المهنية المستقبلية للمعلمين ومنها : التدرب على المنهاج الجديدة لمجلس أبوظبي للتعليم واستخدم المصادر التعليمة الموجودة على صفحة الإلكترونية لمجلس أبوظبي للتعليم بشكل فاعل ، برنامج التنمية المهنية عن طريق الشبكة الإلكترونية ، وأيضا أن يكون هناك برنامج تمكين لأولياء الأمور.

Included in

Education Commons

COinS