Date of Award

5-2015

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Education

First Advisor

Hala El Howeris

Second Advisor

Abdulaziz Al Saratawi

Third Advisor

Mohammed Al Zyoudi

Abstract

This study aims at examining parents’ attitude toward including students with disabilities into the general education classrooms. The objectives of this study are threefold as follows: a) investigating parents' attitudes towards including children with disabilities in the general education classrooms, b) examining whether there is a difference in attitude between parents of children with and without disabilities, and c) examining the influence of the child's severity level on parents’ attitudes toward inclusion. Participants were 100 parents ( 50 parents of children with disabilities from a rehabiltation centers, and 50 parents of children without disabilities). The research employed a quantitative analysis to answer the research questions. The results of this study indicated that overall parents’ attitude toward inclusion is positive. Additionally, there were some differences in the attitudes between parents of children with and without disabilites. And finally, the results of this indicated that the child’s disability type affect parents’ attitudes toward inclusion. This study has some recommendations for inclusion practices in the school and future studies and research. As for research, the current study can be replicated with a focus on the attitudes of teachers, students, and adminstration toward inclusion in ADEC schools. Keywords:

Comments

تهدف هذه الدراسة بشكل عام على معرفة اتجاهات أولياء الأمور نحو دمج الطلاب من ذوي الاحتياجات الخاصة في صفوف التعليم العام. أهداف هذه الدراسة على النحو التالي: أ( معرفة اتجاهات أولياء الأمور نحو دمج الطلاب من ذوي الاحتياجات الخاصة في صفوف التعليم العام، ب( فحص ما إذا كان هناك اختلاف في الاتجاهات ما بين آباء الأطفال المعاقين وغير المعاقين، وج( فحص أثر مستوى شدة الإعاقة على مواقف الآباء تجاه الدمج. عينة الدراسة هي 100 ولي أمر، 50 منهم لأطفال من ذوي الاحتياجات الخاصة و 50 ولي أمر لطلاب عاديين في المدارس التعليم العام. استخدم الباحث التحليل الكمي للإجابة على أسئلة البحث. أشارت نتائج هذه الدراسة أن اتجاهات أولياء الأمور إيجابية نحو دمج الطلاب من ذوي الاحتياجات الخاصة في صفوف التعليم العام بالإضافة إلى ذلك أشارت نتائج هذه الدراسة إلى أن هناك بعض الاختلافات في الاتجاهات ما بين آباء الأطفال المعاقين وغير المعاقين نحو الدمج. كما بينت نتائج الدراسة أن شدة الإعاقة كان لها أثر على اتجاهات الوالدين نحو الدمج. لهذه الدراسة بعض التوصيات يمكن إدراجها في المدرسة والدراسات المستقبلية و البحوث. بالنسبة للأبحاث، يمكن تكرار هذه الدراسة الحالية مع التركيز على اتجاهات المعلمين والطلاب والإدارة نحو برامج الدمج في مدارس مجلس أبوظبي للتعليم.

COinS