Date of Award

4-2015

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Educational Leadership)

Department

Foundations of Education

First Advisor

Sheikh Obaid Al Thanaji

Abstract


The School Principal Role in Motivating Second Cycle Teachers In AI Ain City.

This study aims to identify the role of school principals in motivating teachers in the second cycle schools in Al Ain City, through answering the following research questions: To what extent do school principals in Al Ain City schools assume the role of teacher motivation from the viewpoint of second cycle teachers in Al Ain schools? And what are the teachers' proposals for activating the role of school principals in teacher recommendations/suggestions? A mixed (quantitative - qualitative) approach was used, which adopted a questionnaire and open questions. The research sample included 258 teachers in 4 boy schools in the second cycle in Al Ain. The study revealed that the motivational practices of school principals in the moral, administrative and social aspects, ranged from average to weak while financial motivation was very weak. Moreover, teachers stressed the need for enhancing all forms of motivation through making motivation methods such as professional development programs for school principals, giving school principals more powers and independence, and good vocational and educational choice of school principals who are able to invest the potential of teachers and motivate them.

Arabic Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور مديري المدارس في تحفيز معلمي مدارس الحلقة الثانية بمدينة العين، من خلال الاجابة على الاسئلة البحثية التاليه : ما درجة ممارسة مديري مدارس مدينة العين للدور التحفيزي من وجهة نظر معلمي مدارس الحلقة الثانية بمدينة العين؟ وماهي مقترحات المعلمين لتفعيل دور مدير المدرسة التحفيزي للمعلمين ؟ وبناء على ذلك تم استخدام المنهج المختلط ( الكمي - النوعي ) ، الذي اعتمد على الاستبانة مع سؤال مفتوح و شملت عينة البحث على 258 معلما في 4 مدارس بنين في الحلقة الثانية بمدينة العين، ووجدت الدراسة أن الممارسات التحفيزية في الجانب المعنوي والإداري والاجتماعي التي يقوم بها مديري المدارس تتراوح بين المتوسطة والقليلة ما عدا التحفيز المادي الذي كان ضمن القليلة جدا، كما أكد المعلمون على ضرورة تعزيز التحفيز بشتى أنواعه، وتضمين الأساليب التحفيزية برامج التنمية المهنية المقدمة للمدراء، وإعطاء المديرين الصلاحيات والاستقلالية بشكل أكبر وضرورة الاختيار المهني والتربوي الجيد للمديرين القادرين على استثمار إمكانات المعلمين وتحفيزهم.

Included in

Education Commons

COinS