Date of Award

5-2015

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Educational Leadership)

Department

Foundations of Education

First Advisor

Dr. Ali Ibrahim

Second Advisor

Dr. Ali Al Kaabi

Third Advisor

Dr. Shaikah Al Taneiji

Abstract

The Abu Dhabi Education Council (ADEC) was established in (2005) to manage and develop education in the Emirate of Abu Dhabi. A few years later, ADEC implemented the New School Model (NSM); a school system that aims to achieve the educational goals of the emirate. One of the important initiatives of ADEC in the New School Model was the establishment of new management and leadership lines such as the creation of the Head of Faculty (HoFs) position. The role of the HoFs is supervising the implementation of the NSM’s teaching and learning process through providing advice, coaching, and supervision to teachers. This study focuses on supervision approaches used by the HoFs and the steps they carry out their supervision in cycle one schools in Al Ain city. The study aims to understand what approaches utilized by the HoFs when working with teachers and whether the HoFs carry out their supervision according to standardized steps. Three hundred teachers out of (993) and (63) HoFs out of (82) from Al Ain cycle one schools participated in this study. The study used both quantitative and qualitative methods in the form of questionnaire and one to one interviews. Each of the two groups answered a survey which consisted of (38) questions; (32) of these questions covered the four approaches of educational supervision as developed by Carl Glickman; directive-control; directive-informational; collaborative; and non-directive approach. The results of this section in the questionnaire show that the HoFs most often used collaborative approach with teachers. However, the teachers perceive that the HoFs’ used the non-directive approach with them. The results show that the directive-control approach is the least used approach in the NSM vii schools. Importantly, developmental supervision, which is based on implementing more than one approach of supervision based on the teachers' different levels, exists in cycle one schools to some extent. The last six questions of the questionnaire investigated the practice of clinical supervision. The results show that the teachers and HoFs think that clinical supervision is used, but many of the steps are not properly being followed. For instance, the preconference, the collection and analysis of data, and critiquing (the last step) were not clear to the participants and therefore this procedure was not implemented accurately by the HoFs. The study ends with recommendations for practice and further research on the issue of educational supervision in the UAE

Comments

في شهر من عام ) 5002 ( أنشئ مجلس أبوظبي للتعليم برئاسة الشيخ محمد بن زايد آل نهيان. ومنذ إنشاء المجلس، سعى لتحقيق الأهداف التي أنشا لأجلها والتي تشمل تطوير التعليم والمؤسسات التعليمية في إمارة أبوظبي، وتقديم الاستشارات الخاصة بتطوير السياسات والخدمات التربوية في إمارة أبوظبي. كانت الخطوة الأولى في تطوير التعليم في الإمارة إنشاء النموذج المدرسي الجديد الذي صمم خصيصا للمساهمة في تحقيق أهداف إمارة أبوظبي لتصبح إحدى القوى الاقتصادية الهامة في العالم القائمة على المعرفة. ومن المبادرات الهامة التي قام بها المجلس لدعم عمليتي التعلم والتعليم في النموذج المدرسي الجديد ، بأن استحدث مهمة رؤساء الأقسام. حيث يقومون بدور المشرف على العملية التعليمية في المدارس التي تطبق فيها النموذج المدرسي الجديد. كما أن دورهم الأساسي هو الإشراف على المعلمين ودعمهم مهنيا وفنيا ليقوموا بدورهم المهني على أحسن وجه. ومن هذا المنطلق، جاءت هذه الدراسة لاستقصاء مداخل وخطوات الإشراف التي ينتهجها رؤساء الأقسام مع معلمي مدارس الحلقة الأولى في مدينة العين. كخطوة نحو فهم واقع الإشراف التربوي في المنطقة والبحث عن السبل المثلى لتطوير عملية الإشراف. استهدفت الدراسة مدارس الحلقة الأولى في مدينة العين وشملت المعلمين ورؤساء الأقسام لهذه المدارس. طبقت الدراسة أسلوب البحث الكمي والنوعي من خلال توزيع ) استبانات ومن ثم عقد مقابلات شخصية مع عينة الدراسة. مجموع العينة الأولى من الدراسة ) 000 معلم من أصل) 990 ( ، وعدد رؤساء الأقسام الذين استجابوا للإستبانة) 30 ( من أصل ) 25 (. كل من العينتين أجابت على إستبانة مكونة من ) 05 ( سؤال تدور محاورها نحو أربع أنواع من الإشراف التربوي : المباشر بنوعيه ، التعاوني ، والغير مباشر. بالإضافة إلى ستة أسئلة أخرى تعكس ممارسة الإشراف الإكلينيكي. دلت النتائج في هذه الدراسة بأن أسلوب الإشراف التعاوني هو الأسلوب المفضل والمتبع من قبل رؤساء الأقسام في حين يرى المعلمون بأن رؤساء الأقسام يميلون لممارسة الإشراف الغير مباشر معهم. كما أن تحليل النتائج عكست وبقوة بأن الإشراف المباشر هو الأقل ممارسة في المنطقة، وأسلوب الإشراف البنائي القائم على استخدام أكثر من نوع من الإشراف وفق الموقف ix التعليمي متواجد نوعا ما. أما الأسئلة الست الأخيرة فدلت نتائجها بأن الإشراف الإكلينيكي يطبق في المنطقة ، ولكن بعض الخطوات لا تتم ممارستها بشكل صحيح مثل عملية جمع و تحليل النتائج والتفكير الناقد لعملية الإشراف الإكلينيكي. كما أن الخطوة الأولى في عملية الإشراف الإكلينيكي كانت غير واضحة ولا تتم بطريقتها العلمية الصحيحة

Included in

Education Commons

COinS