Date of Award
1-2013
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Education (Curriculum and Instruction)
Department
Curriculum & Instruction
First Advisor
Dr. Ngmeldin O. Alshcikh
Abstract
This study investigated English Teachers’ views, actual practices and the connections among them regarding the use of Arabic during teaching English as foreign language in one of the Northern Emirates in the UAE high schools. The present study which took place in one Emiratis in UAE adopted Activity Theory (AT) to investigate English teachers’ views and their real practices on using Arabic while teaching English. The study employed a mixed method research design involving a survey, semi-structured interview and classroom observation. The study focused on the following research questions: 1) What are the English teachers’ views on using Arabic during teaching English? 2) What do the English teachers’ real practices reveal about using Arabic in English classes? 3) What are the common connections among English teachers’ views and actual practices of using Arabic during teaching English? The teachers’ views were assessed by employing the Using Arabic during English Teaching Survey and by conducting a semi-structured interview and the teachers’ actual practices were assessed via classroom observation.
Findings and Conclusions: The results obtained revealed seven important findings. First, the Using Arabic during English Teaching Survey data revealed an overall significant mean (M=2.60; SD=0.821) for using Arabic during English classes. The means for the views statements varied from high (M=3.15 to low M=1.98). Second, in terms of the four categories:
Comprehension, Support Mechanism, Instruction and Involvement, the participants assigned higher importance for the Comprehension using Arabic more as “Supporting Mechanism” and “Comprehension”. Third, the Semi-Structured interview data reported that the 10 participants used Arabic mostly in teaching grammar and vocabulary. Fourth, the researcher noticed that using Arabic was unavoidable phenomenon; both teachers and students used Arabic as mundane practices in all of the observed classes. Fifth, both of qualitative and quantitative data showed there were some variations between the teachers’ views towards using Arabic while teaching English. Specifically, the teachers reported that they did not prefer to use Arabic while teaching English. However, the Using Arabic during teaching English Survey reported that 77(91%) of the teachers use Arabic from 5 to 30 minutes from their class time and 6(6%) teachers overused Arabic during their class time(5-30) minutes. Finally, the quantitative data supported the qualitative data gathered from the classroom observation in terms of the importance for the four categories.
Arabic Abstract
التحقق من مدى ارتباط اعتقادات مدرسي اللغة الانجليزية بممارساتهم الفعلية حول استخدام اللغة العربية اثناء تدريس اللغة الانجليزية في مدارس التعليم الثانوي في دولة الامارات العربية المتحدة
سعت هذه الدراسة إلى التحقق من مدى ارتباط اعتقادات مدرسي اللغة الانجليزية بممارساتهم الفعلية حول استخدام اللغة العربية اثناء تدريس اللغة الانجليزية كلغة اجنبية في مدارس الثانوية في إحدى الإمارات الشمالية في دولة الإمارات العربية المتحدة. ركزت الدراسة على الاجابة على الأسئلة البحثية التالية (1) ما هي معتقدات معلمي اللغة الانجليزية العرب حول استخدام اللغة العربية اثناء تدريس اللغة الإنجليزية (2) ماذا نستنتج من الممارسات الفعلية لمدرسي اللغة الانجليزية حول استخدامهم اللغة العربية اثناء تدريس اللغة الانجليزية (3) ما هي الروابط التي تجمع بين ووجهات نظر المعلمين و ممارساتهم الفعلية حول استخدام اللغة العربية اثناء تدريس اللغة الإنجليزية تم تقييم معتقدات المعلمين عن طريق استبيان استخدام اللغة العربية اثناء تدريس اللغة الثانية والمقابلة شبه المقيدة اما الممارسات الفعلية فقد قيمت عن طريق الملاحظة الصفية النتائج الدراسة أظهرت النتائج التي تم الحصول عليها من البيانات الكمية والنوعية (7) نتائج هامة أولا: أوضحت نتائج استبيان استخدام اللغة العربية اثناء تدريس اللغة الثانية بمتوسط إجمالي كبيرة لاستخدام اللغة العربية اثناء تدريس اللغة الانجليزية (0.821 = SD, 2.60 = M) حيث تراوحت المتوسطات بين أعلى متوسط (3.15 = M) و ادنى متوسط (1.98 = M) ثانيا : ذكر استبيان استخدام اللغة العربية اثناء تدريس اللغة الانجليزية أن 77 (91%) من المعلمين يستخدمون اللغة العربية خلال تدريس اللغة الانجليزية بواقع ( 5 إلى 30) دقائق من وقت الحصة الدراسية بينما (%6) معلما ومعلمة ببالغ في استخدام اللغة العربية (30-50 دقيقة) اثناء الحصة الدراسية بالنسبة للفئات الأربعة (الفهم ، الية الدعم التعليمات ، و المشاركة) فقد أولى المشاركون في الدراسة بأهمية كبيرة لفئة الفهم (0.84 = SD , 2.72 = M), يليه الية دعم (0.81 = SD, 2.65 = M) ثالثا: أوضحت نتائج المقابلة شبه المقيدة أن 10 من المشاركين يستخدمون اللغة العربية بشكل كبير في تدريس النحو والمفردات رابعا لاحظ الباحث في جميع الفصول اللتي تم ملاحظتها أن استخدام اللغة العربية هي ظاهرة
لامفر منها ، كل من المدرسين والطلاب يستخدمونها بشكل روتيني خاصة اظهرت كل من نتائج البيانات النوعية والكمية وجود بعض الاختلافات بين معتقدات المعلمين ووجهات نظرهم ممارساتهم الفعلية في استخدام اللغة العربية عند تدريس اللغة الإنجليزية على وجه التحديد، ذكر المعلمين أنهم لا يفضلون استخدام اللغة العربية في حين تدريس اللغة الإنجليزية بينماء أوضح استبيان استخدام اللغة العربية اثناء تدريس اللغة الانجليزية أن 77 (91%) من المعلمين يستخدمون اللغة العربية بواقع (30-5) دقيقة اثناء تدريس حصة اللغة الانجليزية وأخيرا، تؤيد البيانات النوعية و البيانات الكمية التي جمعت من الملاحظة الصفية من حيث الأهمية بالنسبة للفئات الأربع.
Recommended Citation
AL Mohamed, Ameirah Hassan, "Investigating English Teachers’ Views, Actual Practice and the Connection between them regarding the Use of Arabic during English Classes in the UAE High Schools" (2013). Theses. 254.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_theses/254