Date of Award
5-2015
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Education (Educational Leadership)
Department
Foundations of Education
First Advisor
Dr. Ali Ibrahim
Second Advisor
Dr. Ali Al Kaabi
Third Advisor
Dr. Mohamed Al Hosani
Abstract
Instructional leadership has become one of the most widely researched topics. This type of leadership has been connected to teacher growth and development, teacher job satisfaction, student achievement, and improving school climate in general. This study focuses on instructional leadership in schools of Sharjah Education Zone. Specifically, the study aims to describe the principal instructional leadership practices, to identify the most and least important teachers' instructional practices, and to investigate whether there is a relationship between the principals' instructional practices and teachers' teaching practices. This study is quantitative in nature and therefore a questionnaire was used to collect data from teachers in 24 schools in Sharjah. The sample was 111 male and 269 female teachers with a total of 380 teachers. The study found that principals in Sharjah schools practice certain tasks of instructional leadership more than others. For example, they care more for framing the school goals, providing incentives for learning, and evaluating instruction than maintaining high visibility, protecting instructional time, and providing incentives for teachers. With regard to teachers' instructional practices, it was found that teachers focus on certain practices more than others. They provide attention to students working in groups, stating the lesson goals, checking students' exercise books than, for example, asking students to write essays to demonstrate their creative ideas, giving them projects that last for some time, and holding debates in the classrooms. Finally, the study found a positive relationship between principals' instructional leadership practices and teachers' teaching practices. In other words, when the principal attends to certain leadership practices, the teacher gives more attention to certain instructional practices. This relationship was stronger in areas of monitoring vii students' progress, providing incentives for teachers and protecting teachers' instructional time
Recommended Citation
Al Hosani, Hayat Mohamed Abdalla, "PRINCIPALS' INSTRUCTIONAL LEADERSHIP PRACTICES AND THEIR RELATIONSHIP TO TEACHERS' INSTRUCTIONAL PRACTICES IN SHARJAH SCHOOLS" (2015). Theses. 22.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_theses/22
Comments
أصبحت الق اٌدة التعل مٌ ةٌ واحدة من أكثر الموضوعات بحثا على نطاق واسع ف مجال الق اٌدة التربو ةٌ. وقد ر بط هذا النوع من الق اٌدة بموضوعات لها علاقة بالنمو المهن للمعلم، والرضا الوظ فٌ لد هٌ، وتحص لٌ الطلاب، و مدى تحسن المناخ المدرس عام ة . وتركز هذه الدراسة على الق اٌدة التعل مٌ ةٌ ف مدارس منطقة الشارقة التعل مٌ ةٌ ، وتهدف على وجه التحد دٌ إلى وصف ممارسات الق اٌدة التعل مٌ ةٌ ، وتحد دٌ أهم ممارسات المعلم نٌ التعل مٌ ةٌ داخل الفصول وأقلها أهم ةٌ، والتحقق ف ما إذا كانت هناك علاقة ب نٌ ممارسات المد رٌ نٌ التعل مٌ ةٌ وممارسات المعلم نٌ داخل فصولهم . إن الدراسة ه كم ةٌ بطب عٌتها، استهدفت 42 مدرسة ف الشارقة عشوائ اٌ وعل هٌ استخدمت استبانة لجمع الب اٌنات من المعلم نٌ) 111 معلم/ 269 معلمة( . ووجدت الدراسة أن مد رٌي المدارس ف الشارقة مهتمون بممارسة مهام مع نٌة من الق اٌدة التعل مٌ ةٌ أكثر من غ رٌها فعلى سب لٌ المثال: وجد اهتمامهم أكثر بص اٌغة أهداف المدرسة، وتوف رٌ حوافز للتعلم، وتق مٌٌ العمل ةٌ التعل مٌ ةٌ ، ب نٌما أظهروا اهتماما اقل باندماجهم مع المعلم نٌ والطلاب وٌم اٌ وحما ةٌ الوقت المخصص للتدر سٌ وتوف رٌ حوافز لمعلم هٌم. أما ممارسات المعلم نٌ التعل مٌ ةٌ فقد لوحظ ترك زٌهم على ممارسات مع نٌة أكثر من غ رٌها فهم مهتمون بتقس مٌ الطلاب للعمل ف مجموعات و توض حٌ أهداف الدرس، وكذلك التحقق ومراجعة كراسات تمار نٌ الطلاب أكثر من اهتمامهم بالممارسات الت تتطلب إظهار أفكار ابداع ةٌ من الطلاب ككتابة المقالات والعمل على مشار عٌ تحتاج إلى بعض الوقت لإنجازها، وإجراء مناقشات ومناظرات ف الفصول الدراس ةٌ. وأخ رٌا وجدت هذه الدراسة أن هناك علاقة إ جٌاب ةٌ ب نٌ ممارسات الق اٌدة التعل مٌ ةٌ لمد رٌي المدارس وممارسات المعلم نٌ التعل مٌ ةٌ داخل فصولهم، أي عندما هٌتم مد رٌ المدرسة بممارسات تعل مٌ ةٌ مع نٌة ،فإن المعلم س عٌط المز دٌ من الاهتمام لتلك الممارسات التعل مٌ ةٌ. وكانت هذه العلاقة أقوى ف المجالات الآت ةٌ :متابعة التقدم التحص لٌ للطلاب ، وتوف رٌ الحوافز للمعلم نٌ وحما ةٌ الوقت المخصص للتدر سٌ.