Date of Award
5-2015
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Education (Educational Leadership)
Department
Foundations of Education
First Advisor
Dr. Ali Ibrahim
Abstract
Instructional leadership has become one of the most widely researched topics. This type of leadership has been connected to teacher growth and development, teacher job satisfaction, student achievement, and improving school climate in general. This study focuses on instructional leadership in schools of Sharjah Education Zone. Specifically, the study aims to describe the principal instructional leadership practices, to identify the most and least important teachers' instructional practices, and to investigate whether there is a relationship between the principals' instructional practices and teachers' teaching practices. This study is quantitative in nature and therefore a questionnaire was used to collect data from teachers in 24 schools in Sharjah. The sample was 111 male and 269 female teachers with a total of 380 teachers. The study found that principals in Sharjah schools practice certain tasks of instructional leadership more than others. For example, they care more for framing the school goals, providing incentives for learning, and evaluating instruction than maintaining high visibility, protecting instructional time, and providing incentives for teachers. With regard to teachers' instructional practices, it was found that teachers focus on certain practices more than others. They provide attention to students working in groups, stating the lesson goals, checking students' exercise books than, for example, asking students to write essays to demonstrate their creative ideas, giving them projects that last for some time, and holding debates in the classrooms. Finally, the study found a positive relationship between principals' instructional leadership practices and teachers' teaching practices. In other words, when the principal attends to certain leadership practices, the teacher gives more attention to certain instructional practices. This relationship was stronger in areas of monitoring vii students' progress, providing incentives for teachers and protecting teachers' instructional time
Arabic Abstract
ممارسات القيادة التعليمية لمدير المدرسة وعلاقتها بالممارسات التدريسية للمعلمين فيمدارس الشارقة
أصبحت القيادة التعليمية واحدة من أكثر الموضوعات بحثا على نطاق واسع في مجال القيادة التربوية. وقد ربط هذا النوع من القيادة بموضوعات لها علاقة بالنمو المهني للمعلم، والرضا الوظيفي لديه، وتحصيل الطلاب، و مدى تحسن المناخ المدرسي عامة. وتركز هذه الدراسة على القيادة التعليمية في مدارس منطقة الشارقة التعليمية ، وتهدف على وجه التحديد إلى وصف ممارسات القيادة التعليمية ، وتحديد أهم ممارسات المعلمين التعليمية داخل الفصول وأقلها أهمية، والتحقق في ما إذا كانت هناك علاقة بين ممارسات المديرين التعليمية وممارسات المعلمين داخل فصولهم. إن الدراسة هي كمية بطبيعتها، استهدفت ٢٤ مدرسة في الشارقة عشوائياً وعليه استخدمت استبانة لجمع البيانات من المعلمين ( 111 معلم/ 269 معلمة) . ووجدت الدراسة أن مديري المدارس في الشارقة مهتمون بممارسة مهام معينة من القيادة التعليمية أكثر من غيرها فعلى سبيل المثال وجد اهتمامهم أكثر بصياغة أهداف المدرسة، وتوفير حوافز للتعلم، وتقييم العملية التعليمية، بينما أظهروا اهتماما اقل باندماجهم مع المعلمين والطلاب يومياً وحماية الوقت المخصص للتدريس وتوفير حوافز لمعلميهم. أما ممارسات المعلمين التعليمية فقد لوحظ تركيزهم على ممارسات معينة أكثر من غيرها فهم مهتمون بتقسيم الطلاب للعمل في مجموعات و توضيح أهداف الدرس، وكذلك التحقق ومراجعة كراسات تمارين الطلاب أكثر من اهتمامهم بالممارسات التي تتطلب إظهار أفكار ابداعية من الطلاب ككتابة المقالات والعمل على مشاريع تحتاج إلى بعض الوقت لإنجازها، وإجراء مناقشات ومناظرات في الفصول الدراسية. وأخيرا وجدت هذه الدراسة أن هناك علاقة إيجابية بين ممارسات القيادة التعليمية لمديري المدارس وممارسات المعلمين التعليمية داخل فصولهم، أي عندما يهتم مدير المدرسة بممارسات تعليمية معينة ، فإن المعلم سيعطي المزيد من الاهتمام لتلك الممارسات التعليمية. وكانت هذه العلاقة أقوى في المجالات الآتية : متابعة التقدم التحصيلي للطلاب ، وتوفير الحوافز للمعلمين وحماية الوقت المخصص للتدريس.
Recommended Citation
Al Hosani, Hayat Mohamed, "PRINCIPALS' INSTRUCTIONAL LEADERSHIP PRACTICES AND THEIR RELATIONSHIP TO TEACHERS' INSTRUCTIONAL PRACTICES IN SHARJAH SCHOOLS" (2015). Theses. 22.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_theses/22