Date of Award
6-2012
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Education (Curriculum and Instruction)
Department
Curriculum & Instruction
First Advisor
Dr. Negmeldin A/sheikh
Abstract
This study investigated English language teachers’ perceptions of the level of the cognitive questions in the UAE high school. A survey was randomly distributed to the English language teachers in Al Ain high schools to find out their perceptions of the levels of the cognitive questions they ask in the classrooms. From a population of 250 English language teachers in Al Ain, 128 teachers participated in filling the survey. The survey is based on Bloom’s Cognitive levels Taxonomy and includes thirty statements representing the six cognitive levels of questions. In the study, the levels of cognitive questions of the entire sample were investigated accordingly. Group one, two, three and four with one to five, six to ten, eleven to fifteen and more than fifteen teaching years of experience respectively.
Results generated from the entire sample indicate that more focus was on questions that address the low cognitive, levels including knowledge and comprehension and less focus on higher levels including application, analysis, synthesis and evaluation. In comparison, results gleaned from the groups similarly indicate no major differences in teachers’ levels of cognitive questions in terms of teaching experience. The four groups reported more occurrences of the lower cognitive questions than the higher cognitive questions. The knowledge level had the most occurrences contrasted with the application cognitive level which was the least in prevalence. This indicates that teaching experience was not a tangible factor in determining cognitive levels of teachers’ questions.
Arabic Abstract
هدف هذه الدراسة هو التحقق من ادراك مدرسي اللغة الانجليزية لمستويات الاسئلة العقلية في المدارس الثانوية بدولة الامارت العربية المتحدة. وقد تناولت الدراسة مدى ادراك المدرسين لمستويات تلك الاسئلة ومدى العلاقة بين سنوات الخبرة التعليمية وادراك تلك المستويات. وتم جمع البيانات اللازمة عن ذلك الأدراك من خلال استطلاع آراء عينة عشوائية من المدرسين (مائة وثمانية وعشرين مدرسا من اصل مائتي وخمسين مدرسا) في المرحلة الثانوية في مدارس العين في امارة ابو ظبي. أجاب المدرسون المشاركون في الاستبانة المبنية على تصنيفات بلوم للاسئلة العقلية على ثلاثين عبارة تمثل المستويات السنة في تقسيمات بلوم. ولتبيان العلاقة بين مدى ادراك المدرسين لمستويات تلك الاسئلة وسنوات الخبرة التعليمية تم تحليل اسئلة المدرسين في العينة ككل ثم تم تصنيف المدرسين الى أربع مجموعات وتم تحليل اسئلة المدرسين في كل منها على حدة. هذا وشملت المجموعة الأولى المدرسين ذوي الخبرة من سنة الى خمس سنوات والمجموعة الثانية : المدرسين ذوي الخبرة من ست الى عشر سنوات والثالثة : المدرسين ذوي الخبرة من احدى عشرة الى خمس عشرة سنة والرابعة المدرسين ذوي الخبرة أكثر من خمس عشرة سنة . اظهرت النتائج عدم وجود فروق جوهرية بين ادراك المدرسين لمستويات الأسئلة العقلية وبين سنوات الخبرة التعليمية. ولوحظ ان اسئلة المدرسين ذووي الخبرات التعليمية المختلفة تركز أكثر قليلا على المستويات الدنيا من الاسئلة كالتذكر والحفظ والاستيعاب مقارنة بالمستويات العليا كالتطبيق والتحليل والتركيب والتقييم التي من خلالها يستطيع المتعلم تطبيق ما تعلمه في مواقف جديدة خارج نطاق الحفظ والاستذكار. واللافت للنظر ايضا ان مستوى التطبيق كان الأقل تركيزا لدى المدرسين في مختلف الخبرات التعليمية باستثناء الفئة الثانية وهي المدرسون ذوي الخبرة من ست الى عشر سنوات التي كان لديها التركيز الأقل على مستوى التركيب . لذا توصي الدراسة بمزيد من الاهتمام بمستويات الاسئلة لتمكين الطلبة من اجتياز المستويات الدنيا في الاسئلة المعرفية الى تلك العليا من تطبيق وتركيب وتقييم للاشياء وهذا من شانه زيادة مستوى الفهم والاستيعاب الى التطبيق والنقد والتقويم مما ينعكس ايجابا على مستوى تحصيل الطلبة واكسابهم المهارات اللازمة التي تمكنهم من تطبيق ما يتعلمونه في سياقات ومواقف جديدة.
Recommended Citation
Alsheik, Badee AbdelKareem, "An Investigation of the High Schools Teachers’ Perceptions of the Levels of the Cognitive Questions in ESL Classes in the UAE" (2012). Theses. 195.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_theses/195