Date of Award
5-2013
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Education (Curriculum and Instruction)
Department
Curriculum & Instruction
First Advisor
Dr. Sadiq A. Ismail
Abstract
Writing is one of the skills learners need to acquire using effective strategies. Teaching writing is not an easy task for English teachers because selecting appropriate teaching methods need careful planning, observation, and assessment. Teachers devote time and effort for correcting students’ writing believing that correct feedback might improve students’ writing. This study of 200 Grade 4 to 8 teachers of English in Al Ain explored feedback related to types of errors in students’ writing and type of feedback teachers provide when they respond to students’ writing. Furthermore, this study investigated teachers’ concern associated with providing with providing corrective feedback.
English teachers responded to a questionnaire. The results revealed that they tend to respond to all types of errors and most teachers spend a great deal of time responding to students’ writing, focusing on meaning. Additionally, English teachers varied in their responses regarding difficulties they face when providing corrective feedback in writing classes. They reported different kinds of barrier such as time required to provide feedback, students’ understanding of symbols, class management, etc. Other important results indicated that many teachers (M=4.06, SD=.970) were concerned about the time required to respond to students’ writing and a few of them (M=2.27, SD=1.242) reported that providing feedback is boring.
Moreover, the data showed that teachers used a ranged of different types of feedback such as writing positive comment, displaying students’ best work, feedback based on students’ needs, and oral feedback. While writing positive comments was the most common, sending electronic feedback to student was the least one.
The researcher recommended that providing feedback on students’ writing based on their needs might be better than responding of all types of error. Additionally, it is recommended to focus on meaning and content rather than on form and accuracy. Finally, the researcher suggested that students should be encouraged to use self-assessment and peer assessment after writing. The last recommendation was intended for conducting further studies on this topic.
Arabic Abstract
آراء معلمي اللغة الإنجليزية حول التغذية الراجعة على كتابة الطلبة في مدارس العين دولة الإمارات العربية المتحدة
يهدف هذا البحث إلى التعرف على آراء معلمي اللغة الإنجليزية للصف - حول التغذية الراجعة على كتابة الطلبة في مدارس العين في دولة الإمارات العربية المتحدة.
وقد تم استخدام استبانة لجمع البيانات في هذا البحث، والتي تكونت من قسمين احتوى القسم الأول على البيانات الديموغرافية لعينة الدراسة وهي: الجنس واللغة الأم والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة ونوع المدرسة، أما الجزء الثاني فقد احتوى على 47 عبارة يجيب عليها المعلمون على مقياس خماسي التدريج من نوع ليكرت، كما تم تحديد صدق المحتوى وثبات المقياس باستخدام معامل الفا كرونباخ.
واشتملت عينة الدراسة على 200 معلماً ومعلمة من الدارسين من معلمي اللغة الإنجليزية في مدارس العين في دولة الإمارات العربية المتحدة في العام الحالي 2012 / 2013 .
والتحليل النتائج احصائياً، استخدمت الباحثة الإحصاء الوصفي ممثلاً في المتوسطات والانحرافات المعيارية. وقد أظهرت النتائج أن معدل إعطاء التغذية الراجعة على جميع أنواع الأخطاء الكتابية كان مرتفعا بشكل عام. بينما اختلف المعلمون في وجهات نظرهم المتعلقة بالصعوبات والتحديات التي تواجههم عند إعطاء طلابهم التغذية الراجعة على كتاباتهم، كما وضحت الدراسة أن المعلمين لديهم أراء مختلفة بما يختص بأنواع وطرق التغذية الراجعة على الكتابة.
ومن أهم التطبيقات التي جاءت في هذا البحث، إعطاء فهم أكبر لآراء معلمي اللغة الانجليزية حول التغذية الراجعة على كتابة الطلبة، حيث ستكون النتائج مفيدة لمعلمي اللغة الإنجليزية، ورؤساء الأقسام ومصممي المناهج. ومن الجدير بالذكر أنه بالرغم من احتواء عينة الدراسة على معلمين ومعلمات اللغة الإنجليزية في مدارس مدينة العين، فإنها تقتصر على مدينة العين فقط، ولا يمكن تعميمها لتشمل جميع مدارس دولة الإمارات العربية المتحدة وينبغي إجراء المزيد من البحوث للوصول إلى فهم أوسع وأعمق لآراء معلمي اللغة الإنجليزية حول التغذية الراجعة على كتابة الطلبة.
Recommended Citation
Al Shamsi, Rauda Rashed, "English Language Teachers’ Perceptions Regarding Providing Corrective Feedback on Grade 4-8 Students’ Writing in Al Ain Schools, United Arab Emirates." (2013). Theses. 191.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_theses/191