Date of Award

6-2025

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Special Education)

Department

Special and Gifted Education

First Advisor

Dr. Mohammad Al Rashaida

Abstract

Inclusive education has become a major educational priority globally and within the United Arab Emirates (UAE), driven by policies promoting the full participation of students with special educational needs (SEN) in inclusive classrooms. This study explores how elementary-level general education teachers perceive the quality of professional development (PD) in addressing their challenges with behavior management of students with SEN in inclusive classrooms. A qualitative case study approach was used, utilizing semi-structured interviews. The findings indicated that teachers face challenges from the behavioral issues of SEN students in inclusive classrooms, affecting both typical peers and teachers. Moreover, teachers had mixed perceptions of PD quality, noting significant advancements in some areas and acknowledging gaps. Many teachers expressed concerns about its overall design, delivery, and limited relevance of the content. The study concludes with evidence-informed implications, grounded in the interview findings, aimed at improving teacher readiness, instructional effectiveness, and outcomes in inclusive classrooms.

Arabic Abstract

استكشاف جودة التطوير المهني في معالجة التحديات المتعلقة بإدارة سلوك الطلاب من ذوي الاحتياجات الخاصة في الفصول الشاملة: دراسة حالة توضيحية

أصبحت التربية الدامجة أولوية تعليمية رئيسية على الصعيدين العالمي وفي دولة الإمارات العربية المتحدة، مدفوعة بسياسات تشجّع على المشاركة الكاملة للطلبة من أصحاب الهمم (ذوي الاحتياجات التعليمية الخاصة) في الفصول الدراسية الدامجة. تستكشف هذه الدراسة آراء معلمي التعليم العام في المرحلة الابتدائية حول جودة التطوير المهني (PD) في معالجة التحديات التي يواجهونها في إدارة سلوك الطلبة من أصحاب الهمم في الفصول الدامجة. وقد استخدمت الدراسة منهج دراسة الحالة النوعية، من خلال مقابلات شبه منظمة. أشارت النتائج إلى أن المعلمين يواجهون تحديات ناتجة عن سلوكيات الطلبة من أصحاب الهمم في الفصول الدامجة، مما يؤثر على أقرانهم من الطلبة العاديين وكذلك على المعلمين أنفسهم. كما أظهر المعلمون آراءً متباينة بشأن جودة التطوير المهني، حيث أقروا بوجود تحسينات ملحوظة في بعض الجوانب، إلا أنهم أشاروا إلى وجود إشكاليات في تصميم برامج التطوير المهني وطرق تقديمها ومحدودية محتواها. وتختتم الدراسة بجملة من التوصيات المستندة إلى الأدلة المستخلصة من المقابلات، بهدف تحسين أطر التطوير المهني لتعزيز جاهزية المعلمين وفاعليتهم التدريسية ومخرجات الصفوف الدامجة.

COinS