Date of Award
6-2023
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Science in Civil Engineering (MSCE)
Department
Civil and Environmental Engineering
First Advisor
Dr. Hamad Al Jassmi
Abstract
The intensifying use of electric scooters as a form of transportation calls for new infrastructure assessment methods to improve the smoothness and safety of facilities in which these devices are ridden. Despite the extensive research on the infrastructure requirements of bicycles, there is a dearth of studies on electric scooters. This study aims to define the main infrastructure requirements for electric scooters in an urban context. A mixed-methods approach is employed combining quantitative and qualitative data collection and regression analysis. To provide a basis for a so-called multi-dimensional “scootability” index that covers all aspects pertaining to the safety and smoothness of escooter rides, this study extracts the main Scootability features through a comprehensive literature review, combined with the analysis of 139 micro-mobility crashes that occurred in the city of Abu Dhabi in years 2020 and 2021, as well as an analysis of 1230 questionnaire participants' responses. Feature extraction was followed by assessments of roadway and footway conditions, through site observations of those facilities, and actual rider experience appraisals of e-scooter trips made along 93 most common road and footway sub-segments used by Abu Dhabi e-scooter riders. The study modeled the contribution of Scootability features assessed by the researcher on the overall ride quality through linear regression equations, which identified “aesthetic quality” to have the most powerful effect on user satisfaction, followed by “footpath width”, “pathway connectivity”, and “obstacle presence”. The results of the sensitivity analysis showed that all features had a salutary influence on the overall user rating, with “aesthetic quality” having the greatest effect. These results provide invaluable insights for policymakers and urban planners looking to prioritize improving urban facilities to improve e-scooter users experience.
Arabic Abstract
إنشاء مؤشر "السكوتابيليتي" لتحديد أولويات تحسين البنية التحتية للطرق والأرصفة للاستخدام السلس والآمن لدراجات السكوتر الكهربائية
في ظل الاستخدام المتزايد للدراجات الكهربائية كوسيلة للنقل أصبح من الضروري ابتكار طرق جديدة لتقييم البنية التحتية لتحسين سلاسة وسلامة المرافق التي تستخدم فيها هذه الأجهزة تطرقت الأبحاث السابقة الى متطلبات البنية التحتية للدراجات الهوائية، ولكن تبقى هناك فجوة في الدراسات حول المتطلبات الخاصة بالدراجات الكهربائية الحديثة. لذا تهدف هذه الدراسة إلى تحديد المتطلبات الرئيسية للبنية التحتية للدراجات الكهربائية في سياق حضري. يتم استخدام نهج مختلط يجمع بين جمع البيانات الكمية والنوعية وتحليل الانحدار لتوفير أساس لما يسمى بمؤشر "سكوتا بيليتي" متعدد الأبعاد الذي يغطي جميع الجوانب المتعلقة بسلامة وسلاسة ركوب الدراجات الكهربائية، تستخرج هذه الدراسة الميزات الرئيسية لمؤشر الـ "سكوتابيليتي" من خلال مراجعة شاملة للأدبيات بالإضافة إلى تحليل 139 من الحوادث المتعلقة بالمركبات الصغيرة في إمارة أبو ظبي في السنوات 2020 و 2021، بالإضافة إلى تحليل استبيان أجري في الميدان شارك فيه 1230 من سائقي المركبات الصغيرة. ومن بعد استخراج أهم العوامل تم تقييم 93 من أكثر الطرق المستخدمة من قبل أصحاب الدراجات الكهربائية من خلال رحلات فعلية أجرتها الباحثة الرئيسية للمشروع. وقد تم اعتماد نموذج دراسة لتحديد مساهمة العوامل المتعلقة بمؤشر الـ"سكوتابيليتي" التي قيمتها الباحثة في جودة الركوب العامة من خلال معادلات الانحدار الخطي، والتي حددت أن "الجودة الجمالية" لها التأثير الأكبر على رضا المستخدم، تليها "عرض الممر"، "اتصال الممر" و"وجود العقبات". وقد أظهرت نتائج تحليل الحساسية أن جميع العوامل لها تأثير إيجابي على تقييم المستخدم العام، وأن "الجودة الجمالية" لها التأثير الأكبر. هذه النتائج تساهم في وضع اللبنات الأولى لصانعي القرار ومخططي المدن الذين يسعون إلى إيجاد منهجية متكاملة لتقييم منشآت المدن في سبيل تحسين تجربة مستخدمي الدراجات الكهربائية.
Recommended Citation
Maksoud, Nadia Jalal, "ESTABLISHING A SCOOTABILITY INDEX TO PRIORITISE ROAD AND FOOTWAY INFRASTRUCTURE IMPROVEMENTS FOR SMOOTH AND SAFE E-SCOOTER USAGE" (2023). Theses. 1298.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_theses/1298