Date of Award
3-2023
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Governance and Public Policy
Department
Government and Society
First Advisor
Dr. Osman Antwi-Boateng
Abstract
This research shed light on the concept of Corporate Social Responsibility (CSR) in the United Arab Emirates (UAE) by examining the trends, benefits, and challenges of CSR in the UAE. The research contributed to the literature in the field of CSR by providing a comprehensive understanding of the concept in a non-Western context that can represent a generalizable model, not only for the UAE, but also for Gulf Cooperation Council (GCC) countries that share similar corporate culture with the UAE. In this regard, the research serves as a reference work into CSR beyond the UAE as it answered the following questions: 1) What are the emerging trends in CSR in the UAE? 2) What are the benefits of CSR in the UAE? 3) What are the challenges of CSR in the UAE?
The research qualitatively studied the emerging trends and challenges of CSR in the UAE and utilized in-depth personal interviews of decision-makers and influencers in private and public corporations in the UAE in the form of semi-structured interviews conducted individually with every interviewee. The research was complemented by primary and secondary data from open-access government data on government websites, articles, journals, newspapers, government officials; data sources of corporations via open-access websites, articles, journals, newspapers, and published records about CSR practices in the UAE; and internal and international standards and indices.
Major CSR trends discovered include efforts by the UAE government in the regulation of CSR practices to achieve the following objectives: align corporate contributions with government priorities, promote collaboration between the public and private entities, and institute CSR as a norm. In addition, the research identified the most common sectors that received CSR support as follows: education, health, environment, circular economy, community development, consumer protection and private–public partnerships. The research identified social, economic, and environment benefits of CSR (which include improving social conditions within a society, such as increased volunteerism), creation of value for the company and government, tackling contemporary challenges (such as human rights), job creation, the promotion of inclusiveness, and enhancement of UAE’s economic competitiveness. The aforementioned benefits are not without challenges, which include regulatory ambiguity, creation of a culture of dependency, absence of an embedded framework, misconception of motives, poor measurement of impact, utilization of Western standards, and finding credible partners.
Arabic Abstract
المسؤولية الاجتماعية لدى الشركات دراسة حالة دولة الإمارات العربية المتحدة
سلط هذا البحث الضوء على مفهوم المسؤولية الاجتماعية لدى الشركات واستخدم، على وجه التحديد، المعلومات التي تم جمعها حول المسؤولية الاجتماعية للشركات في دولة الإمارات العربية المتحدة. سعى الباحث لبناء تصور يعكس السمات والخصائص التي تشكل المسؤولية الاجتماعية للشركات من خلال تناوله أهم الممارسات والقوانين المتعلقة بالمسؤولية الاجتماعية للشركات مما ساهم إلى فهم أفضل لتوجه الدولة في هذا المجال. يعد هذا العمل إضافة أكاديمية في مجال المسؤولية الاجتماعية للشركات، حيث أن هذا البحث يوفر فهماً شاملاً يمكن أن يمثل نموذجا قابلا للتعميم، ليس لدولة الإمارات العربية المتحدة فقط، بل للدول التي تتبع نهجاً مماثلة لها، من مثل دول مجلس التعاون الخليجي، وأولئك الذين ينظرون إلى دولة الإمارات العربية المتحدة كمعيار عالمي للتنمية. كما يمثل هذا البحث مرجع ودليل للمسؤولية الاجتماعية للشركات في دولة الإمارات العربية المتحدة من خلال تركيزه على السؤال الجوهري ما هي الاتجاهات الناشئة في المسؤولية الاجتماعية للشركات في دولة الإمارات العربية المتحدة؟". بالإضافة إلى ذلك، ساهم هذا البحث في تسليط الضوء على العدد المتزايد من الخطط والاستراتيجيات المتعلقة بالمسؤولية الاجتماعية للشركات في دولة الإمارات العربية المتحدة والتي عكست الاهتمام المتزايد من قبل الحكومة لبناء تنمية مستدام للدولة.
اتبع البحث المنهاج النوعي لدراسة الاتجاهات والتحديات الناشئة للمسؤولية الاجتماعية للشركات في دولة الإمارات العربية المتحدة، واتبع الباحث أسلوب المقابلات الشخصية والفردية مع صناع القرار والمؤثرين في القطاع الحكومي والخاص. تم استكمال البحث ببيانات أولية وثانوية مأخوذة من بيانات حكومية متاحة للاستخدام العام، والمواقع الإلكترونية، والمقالات، والمجلات، والصحف، والمسؤولين الحكوميين، وكذلك عبر مصادر بيانات الشركات عبر المواقع الإلكترونية، بما يتضمن المعايير والمؤشرات الداخلية والدولية.
ركزت هذه الدراسة على توضيح تأثير حكومة دولة الإمارات العربية المتحدة في تشكيل المسؤولية الاجتماعية للشركات من خلال دفع المساهمات المجتمعية نحو أولويات الحكومة، وتعزيز التعاون بين الجهات الحكومية والخاصة. أظهرت الدراسة العوامل الرئيسية التي تؤثر على اتخاذ القرار في الموضوعات المتعلقة بالمسؤولية الاجتماعية لدى الشركات والمجالات الرئيسية لتركيز المسؤولية الاجتماعية للشركات مثل التعليم، والصحة، والرفاهية، والبيئة، وتنمية المجتمع، والاقتصاد الدائري، وحماية العملاء، وسلامة المنتجات.
تناولت الدراسة الفوائد الاجتماعية والاقتصادية والبيئية للمسؤولية الاجتماعية للشركات والتي تضمنت كيفية تحسينها للظروف الاجتماعية، وخلق قيمة للشركة والحكومة، ومعالجة التحديات المعاصرة، والمساعدة في خلق فرص العمل، وتعزيز الشمولية ... إلخ. علاوة على ذلك، فقد تضمنت الدراسة أيضًا إظهار كيف شهدت المسؤولية الاجتماعية للشركات في دولة الإمارات العربية المتحدة عددًا من الإصلاحات وقدمت مجموعات جديدة من القوانين واللوائح، والسياسات، والاستراتيجيات على المستوى الوطني والتي أظهرت بدورها أنماطا ملحوظة من الارتباطات المتعلقة بالمسؤولية الاجتماعية للشركات داخل الدولة. أدى العدد المتزايد من المجتمعات التي تنظر إلى الشركات على تحمل المسؤوليات والالتزامات تجاهها إلى قيام العديد من الشركات بمحاولة مستمرة لتحقيق التوازن بين كونها مربحة اقتصاديًا، وملتزمة بالقانون، وتتبع نهجاً أخلاقياً، ومسؤولة مجتمعياً. وبذلك، ساهم هذا البحث إلى فهم التأثيرات، والتحديات، والخصائص للمسؤولية الاجتماعية التي تلعب دورا حاسما في تكثيف الجهود المبذولة نحو المسؤولية الاجتماعية للشركات في دولة الإمارات العربية المتحدة.
أجابت هذه الدراسة على سؤال ما هي الاتجاهات الناشئة في المسؤولية الاجتماعية للشركات في دولة الإمارات العربية المتحدة؟"، وتضمنت الدراسة إشارة إلى العدد المتزايد من الخطط والاستراتيجيات المسؤولية الاجتماعية للشركات في دولة الإمارات العربية المتحدة والتي عكست الاهتمام المتزايد لحكومة الدولة في بناء التنمية في الدولة بشكل مستدام.
Recommended Citation
Al Harasi, Noura Eisa, "EMERGING TRENDS AND CHALLENGES OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: THE CASE OF THE UNITED ARAB EMIRATES" (2023). Theses. 1293.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_theses/1293