Date of Award
6-2024
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Science in Human Nutrition
Department
Nutrition & Health
First Advisor
Carrie Ryan
Abstract
Previous studies suggest that parental feeding practices shape preschool eating and physical activity habits, ultimately influencing children's weight status. Despite the high obesity rate in UAE youth, preschoolers’ nutrition habits and their links to parental feeding styles are explored. This study aims to describe parental feeding styles: Emotional (E), Instrumental (I), Prompting and Encouragement (PE), Control Over Eating (COE)), and their associations with nutrition practices, socio-demographic factors, and obesity in UAE preschoolers. Using an online questionnaire, a cross-sectional study surveyed Emirati families with 3-5-year-old children. Data was analyzed using SPSS v.29. 70 preschool Emirati children living in Abu Dhabi participated. The median age was 4.00 years (3.00-4.00). The average BMI was15.47±3.77 kg/m2. Almost a third (26.6%) of the sample were overweight or obese, while 33.1% were underweight. Children spent 151.75 minutes per day of total active time, 93.05 minutes of moderate to intense physical activity, and 60.13 minutes in sedentary activities. Children rarely or never consumed breakfast and snacks. Many children rather infrequently consume milk, yogurt, vegetables, and fruits. Around 60% of the children consumed meat products at least thrice weekly. By contrast, grains represented a major diet component, and sweetened beverages were very popular among the children. Interestingly, traditional dishes were frequently consumed, especially by girls. Parents showed a greater tendency to feed their children in PE style. Feeding styles positively correlated with physical activity, while PE score was related to a greater sedentary level. Overall, E and I scores influenced children’s dietary habits more than others, especially boys. Adopting more E and I feeding styles correlated with increased dried fruit consumption among boys but showed a decreased consumption among girls. The COE style was positively associated with boys' consumption of processed and junk foods but negatively with girls. Overall, the four feeding styles appeared to have a more positive impact on girls than boys, particularly in reducing the frequency of processed and junk food consumption. Interestingly, boys of parents adopting a PES were more likely to be underweight or overweight/obese, while on the other hand girls of parents adopting ES were more likely to have a normal weight. PES is also associated with snack frequency and greater levels of sedentary. Mothers with a lower educational level were less likely to adopt E or I feeding styles but more likely to adopt the COE one. This style was more commonly observed at younger ages. The I style was less likely observed among males and at younger ages. A lower level of education among fathers was associated with a decreased likelihood of adoption of PE and COE feeding styles. Interestingly, the COE style was less common among families with higher incomes. This study highlights the pivotal role of parental feeding styles in shaping UAE preschoolers' dietary habits, physical activity levels, and weight status. Sociodemographic factors, particularly parents' educational level, employment status, and family income, emerged as major determinants of these feeding styles. These insights are crucial for guiding parents in promoting healthy eating habits tailored to their socio-economic backgrounds. Further research is needed to explore these dynamics across diverse cultural contexts.
Arabic Abstract
العلاقات بين أساليب التغذية المتبعة من قبل الوالدين، وممارسات التغذية ومخاطر السمنة لدى الأطفال الذين تتراوح أعمارهم بين 3-5 سنوات في دولة الإمارات العربية المتحدة
تقترح الدراسات السابقة أن الممارسات التي يتبعها الوالدين لتغذية الأبناء تشكل عادات تناول الطعام وممارسات النشاط البدني للأطفال في سن ما قبل المدرسة، والتي بدورها تؤثر في النهاية على وضع الوزن للأطفال. على الرغم من ارتفاع معدل السمنة في شباب الإمارات، إلا أن عادات التغذية لدى أطفال ما قبل المدرسة وعلاقتها بأنماط التغذية المتبعة من قبل الوالدين التي لم يتم اكتشافها بشكل كاف. تهدف هذه الدراسة إلى وصف أنماط التغذية المتبعة من قبل الوالدين (العاطفية، لأدواتيه، التحفيز والتشجيع، التحكم في نظام الأكل) وعلاقتها بممارسات التغذية والعوامل الاجتماعية والديموغرافية والسمنة لدى الأطفال ما قبل المدرسة في الإمارات. أجريت دراسة استطلاعية للعائلات الإماراتية التي لديها أطفال في الفترة العمرية من 3-5 سنوات باستخدام استبيانات عبر الإنترنت. تم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS V.29. شارك في الدراسة مجموعة من الأطفال الإماراتيين في مرحلة ما قبل المدرسة يبلغ عددهم 70 طفلا يعيشون في أبوظبي. كان متوسط عمرهم 4.00 سنة (3.00-4.00). كان معدل كتلة الجسم الوسيط ليدهم 15.47 ± 3.77 كغ/م2 . كان حوالي ثلث العينة (26.6%) زائدي الوزن أو سمينين، وكان %33.1 يعانون من النحافة. كان الأطفال يقضون يومياً متوسطاً 151.75 دقيقة من النشاط البدني الإجمالي، 93.05 دقيقة من النشاط البدني المعتدل إلى الشديد، و 60.13 دقيقة في الأنشطة التي لا تتطلب جهد أو حركة. نادراً ما يتناول الأطفال وجبة الإفطار والوجبات الخفيفة. كان الحليب واللبن والخضروات والفواكه لا يتم تناولها بشكل كبير من قبل الأطفال. نحو 60% من الأطفال كانوا يتناولون منتجات اللحوم 3 مرات على الأقل في الأسبوع. على النقيض، تمثل الحبوب مكوناً رئيسياً في النظام الغذائي وكانت المشروبات المحلاة شائعة للغاية بين معظم الأطفال. بشكل مثير للاهتمام، استهلاك الأطباق التقليدية بشكل متكرر، خاصة من قبل الفتيات. أظهر الوالدين ميلاً أكبر لإطعام أطفالهم بأسلوب التحفيز والتشجيع. كانت أساليب التغذية ترتبط بشكل إيجابي بالنشاط البدني، بينما كانت نقاط التحفيز والتشجيع مرتبطة بمستوى أكبر من الأنشطة التي يؤديها الطفل من غير جهد كبير (وهو جالس). بشكل عام، أثرت نقاط العاطفية ولأدواتيه على عادات النظام الغذائي للأطفال أكثر من الأخرى، خاصة بالنسبة للأولاد. أظهر اعتماد مزيد من أساليب العاطفية ولأدواتيه ارتفاع استهلاك الفواكه المجففة للأولاد ولكنها قللت استهلاكها بالنسبة للفتيات. بشكل خاص، فإن أسلوب التحكم في نظام الأكل ارتبط إيجابياً باستهلاك الأطعمة المصنعة والوجبات السريعة للأولاد وسلباً مع الفتيات. بشكل عام، بدا أن الأساليب الأربعة المتبعة في نظام التغذية لها تأثير إيجابي أكبر على الفتيات من الأولاد، خاصة في تقليل تردد استهلاك الأطعمة المصنعة والوجبات السريعة. بشكل مثير للاهتمام كان من المرجح أن يكون الأولاد الذين يتبنى والديهم أساليب التحفيز والتشجيع وزنهم دون المعدل أو زائدي الوزن بينما كان من المرجح أن تكون الفتيات الذين يتبنى والديهم الأساليب العاطفية ولأدواتيه وزهم طبيعياً. كما أن الأسلوب المرتبط بالتحفيز والتشجيع مرتبط بتردد تناول الوجبات الخفيفة ومستوى أعلى من الأنشطة التي لا تتطلب الكثير من الحركة. الأمهات ذات المستوى التعليمي المنخفض أقل عرضة لاعتماد أساليب التغذية العاطفية أو لأدواتيه و أكثر عرضة لاعتماد أسلوب التحكم في نظام الأكل. كان هذا النمط أكثر شيوعاً في الأعمار الأصغر. المستوى التعليمي المنخفض للآباء ارتبط باحتمالية تقليل اعتماد أساليب التحفيز والتشجيع والتحكم في نظام الأكل. بشكل مثير للاهتمام، كان أسلوب التحكم في نظام الأكل أقل شيوعاً بين الأسر ذات الدخل الأعلى. تسلط هذه الدراسة الضوء على الدور الحيوي لأساليب التغذية المتبعة من قبل الوالدين في تشكيل عادات الغذاء ومستويات النشاط البدني ووضع الوزن لدى أطفال ما قبل المدرسة في الأمارات. عوامل اجتماعية وديموغرافية، لا سيما المستوى التعليمي للوالدين والعمر والجنس والدخل العائلي، ظهرت كعوامل رئيسية لهذه الأساليب التغذوية. هذه النقاط ضرورية لتوجه الآباء في تعزيز عادات الأكل الصحية المصممة حسب خلفياتهم الاقتصادية والاجتماعية. ويُتطلب اجراء المزيد من البحوث لاستكشاف هذه الطرق عبر سياقات ثقافية متنوعة.
Recommended Citation
Alkarbi, Reem Mohamed, "RELATIONSHIP BETWEEN PARENTS’ FEEDING STYLES, NUTRITION PRACTICES AND RISK OF OBESITY AMONG 3-5 YEARS OLD CHILDREN IN THE UNITED ARAB EMIRATES" (2024). Theses. 1285.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_theses/1285