"الحمایة المدنیة للعلامات التجاریة في الإعلان المقارن عبر الانترنت" by أماني سعید الظاھري

Date of Award

11-2024

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Private Law

Department

Private Law

First Advisor

د. صالح الشرایعة

Abstract


Civil Protection of Trademarks in Comparative Advertising via The Internet

This study aims to explore the civil protection of trademarks in the context of comparative online advertising by third parties. It employs an analytical approach to examine the current legal frameworks and their impact on trademarks in the digital environment.
One of the key findings of the study is that the legal provisions regarding advertising in Cabinet Decision No. (66) of 2023, concerning the executive regulations of Federal Law No. (15) of 2020 on Consumer Protection, implicitly recognize the need for transparency and objectivity. They prohibit the dissemination of false or misleading information about a brand or other essential elements of a product or service. Moreover, presenting a competitor's products or services for comparison with one's own is considered an infringement of the Federal Trademark Law, if it references a competitor's trade name or trademark and that leads to the confusion of customers about the sources of the products or services. Such actions can damage the competitor's reputation, divert customers, reduce sales, and result in losses. These acts are regarded as forms of unfair competition under the Federal Commercial Transactions Law, which includes using a trade name without consent or disseminating misleading information and false statements regarding products or services.

Arabic Abstract

تھدف ھذه الدراسة إلى استكشاف الحمایة المدنیة للعلامة التجاریة في سیاق الإعلان التجاري المقارن عبر الإنترنت، معتمدةً على المنھج الوصفي التحلیلي لفحص الأطر القانونیة الحالیة وتأثیرھا على العلامات التجاریة في البیئة الرقمیة؛ من خلال تحلیل التشریعات المعمول بھا.
من أھم النتائج التي خلصت إلیھا الدراسة، أن الأحكام القانونیة للإعلان التجاري في قرار مجلس الوزراء رقم (66) لسنة 2023 بشأن اللائحة التنفیذیة للقانون الاتحادي رقم (15) لسنة 2020 في شأن حمایة المستھلك تشجع بصورة ضمنیة على الالتزام بالشفافیة والموضوعیة وعدم بث بیانات كاذبة أو مضللة في شأن العلامة التجاریة أو غیرھا من العناصر الجوھریة للمنتج أو الخدمة وأن عرض المعلن منتجات أو خدمات التاجر المنافس لمقارنتھا مع منتجاته وخدماته یعد اعتداء وانتھاك لقانون العلامات التجاریة الاتحادي عند الإشارة للاسم التجاري أو العلامة التجاریة لمنافسه بصورة تحدث لبسا في ذھن المستھلك عن مدر المنتجات أو الخدمات التي تتم مقارنتھا أو عندما تكون ظروف الحال لا تدع مجالا للشك على أن المنتج أو الخدمة المقصودة في المقارنة تتعلق بالمنافس، ویرتب ذلك تشویه سمعة التاجر المنافس ونزع العملاء منه وانخفاض المبیعات وحصول خسائر ویعتبر ھذا الفعل أو الاعتداء صور من صور المنافسة غیر المشروعة وفق قانون المعاملات التجاریة الاتحادي والتي تشمل استخدام اسم تجاري دون اتفاق یجیز للغیر بذلك أو بث معلومات مغایرة للحقیقة وبیانات كاذبة تتعلق بالمنتجات أو الخدمات.

Included in

Law Commons

COinS