Date of Award

6-2024

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum and Methods of Instruction

First Advisor

Ali Shehadeh

Abstract

This study investigates the beliefs of English language teachers regarding their ability to identify and teach gifted students, focusing on how they perceive their own skills in teaching primary grade level students (grades 1, 2, and 3) with exceptional intellectual abilities in English language education. The study followed a qualitative research design and collected data using an open-ended survey consisting of questions that encouraged participants to provide detailed and unrestricted responses. This study also performed purposeful sampling to select respondents with the necessary knowledge and experience to offer rich and meaningful data. This study targeted English language teachers (n = 15) at Charter Schools in the Emirate of Abu Dhabi. It also conducted snowball sampling by asking initial participants to refer to others who met the inclusion criteria. Data were analyzed in two stages: first, individual responses to each survey question were examined to understand teachers’ beliefs, and second, emerging themes were identified. The study showed that all participants expressed passion for educating gifted students. They reported using various teaching strategies to identify gifted students, such as differentiated instruction and assessment. They also reflected on their classroom management methods and the instruments they used to determine which students were gifted, with limited support from their schools regarding identification and resource provision. The teachers acknowledged the challenges in identifying and teaching gifted students, including time constraints and workload. Through their experience, the respondents provided valuable recommendations in the domain of gifted education, and the findings highlighted several practical implications and provided recommendations for future research.

Arabic Abstract


إستكشاف معتقدات معلمي اللغة الإنجليزية فيما يتعلق بقدرتهم الذاتية في تدريس الطلبة الموهوبين

تهدف الدراسة الحالية إلى استكشاف اراء معلمي اللغة الإنجليزية فيما يتعلق بقدرتهم على تدريس الطلاب الموهوبين. يركز البحث على وجه الخصوص على تصور المعلمين لقدرتهم على تدريس طلبة الصفوف الابتدائية (الصفوف 1 و 2 و 3) ذوي القدرات الفكرية الاستثنائية في تعليم اللغة الإنجليزية. استخدمت الدراسة تصميم البحث النوعي، وقد جمعت البيانات من خلال استبيان يتضمن اسئلة مفتوحه مما تتيح للمشاركين تقديم استجابات مفصلة وغير مقيدة. استخدمت الدراسة عينة غرضية لاختيار المشاركين الذين يمتلكون المعرفة والخبرة اللازمة لتقديم بيانات غنية ومعنوية. على وجه التحديد، استهدفت الدراسة معلمي اللغة الإنجليزية (عددهم = 15 ) في مدارس الشراكة في إمارة أبوظبي. كما تم استخدام عينة كرة الجليد عن طريق طلب من المشاركين إحالة الاستبيان الى أشخاص آخرين يستوفون معايير إختيار العينة. شملت عملية تحليل البيانات على مرحلتين: الاولى، تحليل الاستجابات الفردية لكل سؤال في الاستبان لفهم اراء المعلمين حول كل سؤال، والثانية ، استخراج أهم المحاور التي نشأت من جميع استجابات المشاركين بالدراسة. أظهرت الدراسة أن جميع المعلمين أعربوا عن شغفهم بتدريس الطلبة الموهوبين. وذكروا أنهم استخدموا استراتيجيات متنوعة في تدريسهم حتى يتمكنوا من مساعدتهم للوصول الى مستويات اعلى اكاديميا وصقل مواهبهم، بما في ذلك التعليم الذي يراعي الفروق الفردية والانشطة العملية والمواد الاضافية المختلفة. عكف المعلمون على استخدام أساليب متنوعة للإدارة الصفية الخاصة بهم وأدوات مختلفة لتحديد ومعرفة الطلبة الموهوبين، مع دعم محدود من مدارسهم بشأن تحديد المواهب أو توفير الموارد. ومع ذلك، أقر المعلمون بالتحديات في تحديد وتدريس الطلبة الموهوبين، مثل قيود الوقت والعبء العملي. استنادا إلى تجاربهم، قدم المعلمون المشاركون توصيات قيمة في مجال تعليم الموهوبين. استناد ا إلى نتائج الدراسة، اقترحت الباحثة عدة تطبيقات عملية وقدمت توصيات للأبحاث المستقبلية.

COinS