Date of Award
6-2022
Document Type
Thesis
Degree Name
Master of Science in Information Technology Management
Department
Information Systems and Security
First Advisor
Prof. Mohamed Adel Serhani
Second Advisor
Dr. Marton Gergely
Abstract
Distance learning has been adopted as an alternative learning strategy to the dominant face-to-face teaching methodology. It has been largely implemented by many governments worldwide due to the spread of the COVID-19 pandemic and the implication in enforcing lockdown and social distancing. In emergency situations distance learning is referred to as Emergency Remote Teaching (ERT). Due to this dynamic, sudden shift, and scaling demand in distance learning, many challenges have been accentuated. These include technological adoption, student commitments, parent involvement, and teacher extra burden management, changes in the organization methodology, in addition to government development of new guidelines and regulations to assess, manage, and control the outcomes of distance learning. The objective of this study is to analyze the alternatives of distance learning and discuss how these alternatives reflect on student academic performance and retention in distance learning education during the COVID-19 situation. In this thesis, we examine how different stakeholders (students, and teachers) make use of distance learning to achieve the best learning outcome. We evaluate various alternatives and criteria that influence distance learning, we study the correlation between these alternatives and extract the best alternatives. The model we propose is a multi-criteria decision-making model that assigns various scores of weights to alternatives, then the best-scored alternative is passed through a recommendation model. Based on the outcomes of the model we propose some customized recommendations to students, and teachers that might help improve the efficiency of distance learning which will lead to enhancing student academic performance. We believe that this study will provide valuable insights and understanding of the use of distance learning and its effectiveness in the education sector.
Arabic Abstract
نھج متعدد المعاییر لاتخاذ القرار المناسب لتقدیم التوصیات للتعلیم عن بعد معززة بقاعدة بیانات
تم اعتماد التعلم عن بعد كاستراتیجیة تعلم بدیلة لمنھجیة التدریس وجهاً لوجه السائدة. تم تنفیذه إلى حد كبیر من قبل العدید من الحكومات في جمیع أنحاء العالم بسبب انتشار جائحة كوفید ۱۹- والتأثر بفرض الإغلاق والتباعد الاجتماعي. في حالات الطوارئ، یشار إلى التعلم عن بعد باسم التدریس عن بعد في حالات الطوارئ . و بسبب ھذا التحول الدینامیكي المفاجئ، وزیادة الطلب على التعلم عن بعد، فقد تم إبراز العدید من التحدیات. وتشمل ھذه التبني التكنولوجي، والتزامات الطالب، ومشاركة الوالدین، وإدارة الأعباء الإضافیة للمعلم، والتغییرات في منھجیة المنظومة، بالإضافة إلى تطویر الحكومة لإرشادات ولوائح جدیدة لتقییم إدارة ومراقبة نتائج التعلم عن بعد.
الھدف من ھذه الدراسة ھو تحلیل میزات التعلم عن بعد ومناقشة كیفیة انعكاس ھذه المیزات على الأداء الأكادیمي للطلاب والاحتفاظ بھا في التعلیم عن بعد أثناء حالة كوفید-۱۹. في ھذه الدراسة، سوف ندرس كیف یستخدم أصحاب المصلحة المختلفون (مثل الطلاب والمعلمین) التعلم عن بعد لتحقیق أفضل نتائج التعلم. قمنا بتقییم البدائل والمعاییر المختلفة التي تؤثر على التعلم عن بعد، ودرسنا العلاقة المتبادلة بین ھذه البدائل، واستخرجنا أفضل البدائل. النموذج المقترح ھو نموذج لصنع القرار متعدد المعاییر یقوم بتعیین درجات مختلفة من الأوزان للبدائل، ثم یتم تمریر أفضل بدیل مسجل من خلال نموذج التوصیة.
استنادًا إلى نتائج النموذج، سنقترح بعض التوصیات المخصصة لمختلف أصحاب المصلحة (مثل الطلاب والمعلمین) والتي قد تساعد في تحسین كفاءة التعلم عن بعد والتي ستؤدي إلى تعزیز الأداء الأكادیمي للطلاب من خلال تطبیق ھذه التوصیات في منھجیة التعلم الخاصة بھم. نعتقد أن ھذه الدراسة ستوفر قیمة جوھریة وفھماً لاستخدام التعلم عن بعد فعاليته في قطاع التعلیم.
Recommended Citation
AlShamsi, Aysha Meshaal, "A MULTI-CRITERIA DECISION-MAKING (MCDM) APPROACH FOR DATA-DRIVEN DISTANCE LEARNING RECOMMENDATIONS" (2022). Theses. 1164.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_theses/1164