Date of Award

5-2012

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

First Advisor

Dr. Othman Nayef AIsawaie

Second Advisor

Dr. Ismail Ozgur Zembat

Third Advisor

Dr. Hamzeh Dodeen

Abstract

This study aimed to investigate how mathematics achievement can be explained in terms of motivational beliefs (intrinsic goal orientation, extrinsic goal orientation, task value, control and learning beliefs, self-efficacy for learning and performance, and test anxiety), cognitive and metacognitive (rehearsal, elaboration, organization, metacognitive self-regulatory, time and study environment, effort regulation, peer learning, and help seeking). In addition, it sought to investigate any statistically significant differences between male and female students on motivational beliefs, self-regulated learning (SRL) strategies, and achievement in mathematics. The study was conducted in Al Ain, with 402 students of 12th scientific stream grades (199 males, 203 females) from 6 public schools. In this study, an adapted version of Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) that was developed By Pintrich, Smith, Garcia, and Mackeachie (1991) and the mathematics final test of the first term of academic year 2011-2012 were used as measuring instruments. Independent sample t-test was applied to examine the two means of males and females at an alpha level of .05 to determine any statistical significance between them on motivational beliefs, SRL strategies, and achievement. Additionally, Pearson correlation was applied to investigate the relation between motivational beliefs and self-regulated learning strategies. There was no statistically significant mean difference between males and females with respect to all motivational beliefs. Nevertheless, it was found that there are statistically significant mean differences regarding the effort regulation strategy in addition to mathematics achievement in favor of females, and peer learning in favor of males. Additionally, multiple linear regression analysis was used to determine which of the motivational beliefs and SRL strategies can be considered as good predictors of mathematics achievement. The results showed that there were five significant predictor variables of students' mathematics achievement including: self-efficacy, extrinsic goal orientation, effort regulation, time and study environment, and peer learning. The most important educational implication of the current research results is that it is important to teach learners how to engage in self-regulation and how to improve their motivational beliefs. This kind of teaching could improve the students' mathematics achievement. Additional research on the students' motivational beliefs and SRL strategies in other subjects is recommended to get results that can be generalized for the UAE.

Comments

هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى امتلاك طلبة الصف الثاني عشر العلمي لمكونات التعلم المنظم ذاتياً، وما إذا كانت هذه المكونات تختلف باختلاف جنس الطالب. إضافة إلى تعرف القدرة التنبؤية لمكونات التعلم المنظم ذاتيا بالتحصيل الأكاديمي، ودراسة أية فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات الطلاب والطالبات من حيث مكونات التعلم المنظم ذاتيا وكذلك التحصيل الدراسي. وقد تكونت عينة الدراسة من (402) طالباً وطالبة من طلبة الصف الثاني عشر العلمي في مدينة العين بدولة الإمارات العربية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم مقياس معدل للتعلم المنظم ذاتياً والذي تم تطويره من قبل بينتريش، سميث، جارسيا وماكيشي (1991). بالإضافة إلى امتحان الفصل الدراسي الأول لمادة الرياضيات للسنة الدراسية 2011-2012. وقد أظهرت النتائج أن امتلاك الطلبة لمكونات التعلم المنظم ذاتياً جاء ضمن المستوى المرتفع "لتوجه الهدف الخارجي" "واستراتيجية التسميع"، وباقي الأبعاد الدافعية بدرجة متوسطة. وقد طبق اختبار "تي" للعينات المستقلة على متوسط كل من الذكور والإناث على مستوى ألفا 0.05 لتحديد أي دلالة إحصائية بين الجنسين فيما يختص بمعتقدات الدافعية و استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً وكذلك التحصيل الدراسي. كما بينت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الذكور والاناث إلا فيما يتعلق باستراتيجية "تعلم الاقران" فكانت الدلالة الاحصائية لصالح الذكور بينما كانت الدلالة الاحصائية لاستراتيجية "تنظيم الجهد" وكذلك "التحصيل الدراسي" لصالح الإناث. كما تم استخدام تحليل الإنحدار الخطي المتعدد لتحديد أي من مكونات التعلم المنظم ذاتيا التعلم الذاتي المنظم يمكن أن يتنبأ جيداً بتحصيل الرياضيات. وقد أظهرت الدراسة بأنه يوجد خمسة متغيرات تتنبأ بتحصيل الطلاب في الرياضيات وتتضمن كل من: الكفاءة الذاتية، التوجيه الخارجي للهدف، تنظيم الجهد، وتنظيم الوقت وبيئة الدراسة. وظهر من النتائج أن مكوني "الكفاءة الذاتية" واستراتيجية "تنظيم الجهد" يتنبئان إيجابياً بالتحصيل الأكاديمي لدى الطلبة. أما فيما يتعلق "بتوجه الهدف الخارجي" و "تعلم الاقران" وكذلك استراتيجية "تنظيم بيئة ووقت الدراسة" فكانت تتنبأ سلبياً بالتحصيل الدراسي. كما أن أهم النتائج التربوية لهذه الدراسة هي أهمية تدريس الطلاب لطرق التعلم المنظم ذاتيا. فهذا النوع من التعليم قد يحسن من التنظيم الذاتي للطلاب وكذلك اتجاهاتهم ودوافعهم نحو مادة الرياضيات مما يؤثر على التحصيل الدراسي في النهاية. كما يوصي بالمزيد من الدراسات التربوية لمكونات التعلم المنظم ذاتياً للمواد الأخرى لتعمم النتائج على طلاب دولة الإمارات.

Included in

Education Commons

COinS