Date of Award

5-2011

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Prof. Moha med Hatem al-Mekhlafy

Second Advisor

Dr Abdurrahman Ghaleb Almekhlafy

Third Advisor

Dr Negmeldin Alsheikh

Abstract

The purpose of this study is to investigate the perception of students and teacher advisers on the efficacy of native and non-native English teachers on the language teaching and learning in Abu Dhabi schools. The data was collected by surveying 400 students and 59 teacher advisers and interviewing 40 students and 10 advisers. The findings of this study indicate significant differences between the efficacy of both native and non-native English teachers in four aspects; (a) teaching competencies, (b) pedagogy, (c) students' learning and (d) awareness of students' cultural and social background. The students and teacher advisers perceive English native teachers as possessing the strengths of having a good command of the language, a superior ability to teach conversation and speaking, being a good model for teaching pronunciation and communication skills, having a good knowledge of vocabulary, as well as superior skill at teaching language, literature and culture. On the other hand, non-native English teachers possess strengths in teaching grammar, anticipating learners' difficulties, class management, understanding students' needs, engaging students in all activities, using varied teaching methods, and being an effective model of language learning. It is recommended that more consideration should be paid to qualifications, expertise and experience while recruiting any English teacher. Native and non-native English teachers need varied professional development programs due to their diverse needs and capabilities. The two types of teachers need to develop their performance through reciprocal communication and co-operation. Creating an ideal environment in which native and non-native English teachers meet their full potential will be beneficial to improve teaching and learning.

Comments

هدفت هذه الدراسة البحثية إلي استقصاء عن تصور الطلاب والموجهين لفاعلية مدرسي اللغة الإنجليزية العرب والأجانب (الناطقين بالإنجليزية) في تعليم اللغة وتعلمها في المدارس الثانوية الحكومية في إمارة ابوظبي. وقد تم جمع البيانات عن طريق استطلاع أراء 400 طالباً و 59 موجهاً للمعلمين من خلال الاستجابة للاستبانات وبعد ذلك أجريت المقابلات مع 40 طالباً و 10 موجهاً. وقد أظهرت نتائج هذه الدراسة فروقاً ذات دلالة احصائية لصالح فاعلية مدرسي اللغة الإنجليزية العرب والأجانب فيما يتعلق بالكفاءات التدريسية وطرائق التدريس وبتعلم الطلاب وفهم خلفيتهم الثقافية والاجتماعية. ويرى الموجهون والطلاب أن مدرسي اللغة الإنجليزية الاجانب يتمتعون بجوانب إيجابية: مثل التمكن من اللغة والقدرة على تدريس مهارات التخاطب والمحادثة وإنهم مثالٌ جيد في تعلم النطق السليم ومهارات التواصل والمعرفة الجيدة بمفردات اللغة وأدبها وثقافتها. وأظهرت الدراسة أن المدرسين العرب يمتلكون جوانب إيجابية في تعليم قواعد اللغة والقدرة على النتبؤ بالصعوبات والتحديات التي يواجهها الطلاب وفي الإدارة الصفية الجيدة وفهم احتياجات الطلاب التعلمية والثقافية، وإشراك الطلاب في النشاطات كافة واستعمال جميع الأساليب، والربط بين المواد الدراسية واهتمامات الطلاب، كونهم تحتوي نماذج فعالة لتعلم اللغة. ويوصي بالاهتمام بالمؤهلات الدراسية والخبرة عند تعيين مدرسي اللغةٌ الإنجليزية العرب والأجانب على حد سواء. ويوصي كذلك بنتمية المدرسين مهنياً بحسب احتياجاتهم وقدراتهم إلى هذا يحتاج جميع المدرسين إلى برامج تطوير مهني نظراً لاختلاف احتياجاتهم وقدراتهم. وأوصت الدراسة بإيجاد بيئة تربوية يعمل بها المدرسون العرب والأجانب بشكل متعاون وفعال على تحقيق قدراتهم الكامنة وتحسين عمليتي التعليم والتعلم. وأخيراً، نرى ضرورة التواصل والتعاون بين الفئتين من المدرسين لتحسن الأداء وتطوير القدرات المتنوعة.

COinS