Date of Award

4-2021

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Dr. Adeeb Jarrah

Abstract

ABACUS active learn is an inclusive online site for teachers and students to illustrate and learn Mathematics in the primary level. ABACUS is considered as an online innovation that enables the students to have the ownership of their learning through interactive activities that can be done independently in the classroom or spend their rewards in online learning games. The main objective of this study is to examine the effect of using ABACUS on students’ performance of 5th grade while studying Fractions. This study designed to be tested in Al-Ain, United Arab Emirates. A quasi-experimental design was used to collect data using a pre-test and post-test tool to evaluate the effectiveness of the ABACUS active learn intervention. Eighty (n=80) participants were randomly divided into two groups of control and experimental. The results of the post- test indicated a statistically significant point of preference of using ABACUS digital based gamed learning for the experimental group over the control group. Specifically, results revealed that students who were exposed to ABACUS actively achieved a higher average score (M= 11.93, SD= 1.738) on the overall score compared to the score (M= 9.90, SD= 1.875) of students of the control group. The research finding will facilitate further researches on the use of the Active learning on teaching Mathematics. Additionally, it gives some recommendations for professional development for the implementation of ABACUS active learn in online learning for the primary Mathematics teachers.

Arabic Abstract

يعتبر ABACUS عالم تعلم عبر الإنترنت يساعد في تعلم الرياضيات في المرحلة الابتدائية. يعتبر ABACUS ابتكارًا عبر الإنترنت يمكّن الأطفال من تولي مسؤولية التعلم، ويمكنهم العمل على أنشطة تفاعلية بشكل مستقل في الفصل الدراسي، أو إنفاق مكافآتهم في ألعاب التعلم عبر الإنترنت. الهدف الرئيسي من هذه الدراسة هو فحص تأثير استخدام ABACUS على أداء الطلاب في الكسور في ماده الرياضيات لطلاب الصف الخامس في العين، الإمارات العربية المتحدة. تم استخدام تصميم شبه تجريبي لجمع البيانات باستخدام أداة الاختبار القبلي والبعدي لتقييم فعالية تدخل التعلم النشط .ABACUS تكونت عينة الدراسة من 80 طالبا من طلبة الصف الخامس تم تقسيمهم عشوائيا، وتوزعت هذه العينة على مجموعتين، مثلت أحداهما المجموعة الضابطة، في حين مثلت الأخرى المجموعة التجريبية.

أشارت نتائج الاختبار البعدي إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تفضيل استخدام التعلم المبني على الألعاب الرقمية ABACUS للمجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة. على وجه التحديد، كشفت النتائج أن الطلاب الذين تعرضوا للتعلم النشط ABACUS حصلوا على معدل أعلى إجمالياً (المتوسط الحسابي= 11.93 ، الانحراف المعياري= 1.738) مقارنة بالمجموعة الضابطة (المتوسط الحسابي= 9.9 ، الانحراف المعياري= 1.875). من المتوقع ان تساهم نتائج الدراسة في فتح أبواب دراسات أخرى متعلقة باستخدام التعلم النشط في تدريس الرياضيات. بالإضافة إلى أنها ستقدم بعض التوصيات المتعلقة بالتطوير المهني لتنفيذ التعلم النشط ABACUS في التعلم عبر الإنترنت لمعلمي الرياضيات الابتدائية.

Included in

Education Commons

COinS