Date of Award

4-2021

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Special Education)

Department

Special Education

First Advisor

Hala Elhoweris

Abstract

The objective of this study is fourfold. To examine the relationship between a) parental involvement in their children’s education and social competence, b) parental involvement in their children’s education and their children’s academic achievement, c) parental involvement in their children's social competence and their children’s academic achievement, and d) parental involvement in their children's social competence and their children’s social skills. Thirty parents of children with specific learning disabilities participated in this study. Quantitative analysis was used in this study to answer the research questions. The results of this study revealed that there was no statistically significant relationship between parents’ involvement in their children’s education and children’s academic achievement. There was also no statistically significant relationship between parents’ involvement in their children’s social competence and their children’s academic achievement. However, there was a strong correlation between parents' involvement in their children's education and their involvement in developing their social competence. Additionally, there is a strong correlation between parents' involvement in their children’s social competence and their children’s social skill. Parents' involvement in their children’s school education is a positive and essential factor in enhancing their children's academic achievement and social skills. Therefore, schools should enable parents to be more involved in their children with specific learning disability’s education and social competence.

Arabic Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى: أ)تعرف العلاقة بين مشاركة الوالدين في تعليم أبنائهم وقدراتهم الاجتماعية، ب) تعرف العلاقة بين مشاركة الوالدين في تعليم أبنائهم والإنجاز الأكاديمي، ج( تعرف العلاقة بين مشاركة الوالدين في القدرات الاجتماعية لأبنائهم وكلّ من تحصيل أبنائهم الأكاديمي ومهاراتهم الاجتماعية. وقد شملت العينة 30 والد ووالدة لطلبة مشخّصين بصعوبات تعلم محددة، وتم استخدام تحليل البيانات الكمية للإجابة عن أسئلة الدراسة. أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود علاقة ارتباط إحصائيا بين مشاركة الوالدين في تعليم أبنائهم وتحصيلهم الدراسي، كما لم يظهر وجود علاقة ارتباط إحصائيا بين مشاركة الوالدين في تطوير القدرات الاجتماعية لأبنائهم وبين إنجازهم الأكاديمي، إلا أن النتائج دلّت على وجود علاقة ارتباط وثيق بين مشاركة الوالدين في تعليم أبنائهم وفي تطوير القدرات الاجتماعية، إضافة إلى وجود علاقة ارتباط وثيق بين مشاركة الوالدين في القدرات الاجتماعية لأبنائهم وبين مهاراتهم الاجتماعية. وعلى ضوء هذه النتائج قدّمت الباحثة توصية بإشراك الوالدين وتشجيعهم في القضايا التي تؤثر على تعليم أطفالهم. كما اقترحت أن تركز الدراسات المستقبلية على إجراء بحث مماثل في الإمارات الأخرى في دولة الإمارات العربية المتحدة.

Included in

Education Commons

COinS