Date of Award

4-2023

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Special Education

First Advisor

Dr. Maria Efstratopoulou

Abstract

Self-esteem is known to be the way that a person values and perceives him/herself. It is affected by many factors and impacts on the person’s life. The main objective of this study was to investigate possible differences on self-esteem between typical students and those who have been diagnosed with special educational needs. In addition, the study explores teachers’ awareness on the importance of self-esteem on children’s life and their recommendations for improving their students’ self-esteem in UAE schools. The study used a mixed methods design and was conducted in two phases. During the first phase a sample of 40 students was divided into 2 groups, one with typical students (N=20) and another with students with an official diagnosis (N=20) and Rosenberg self-esteem rating scale (Rosenberg, 1965) was used to evaluate the self-esteem levels of the participants. In the second phase, semi-structured interviews with two teachers were conducted. An Independent T-test was performed to assess differences on scores between the two groups and findings from this study indicated that there was a statistically significant difference on self-esteem scores between students with and without special education needs, t = 7.03, p = 0.05. In addition, analyzing the data from teachers’ interviews the study provides important recommendations on improving the self-esteem of students with determination in UAE schools which may result to significant improvement in students’ behavior and academic performance.

Arabic Abstract

يعرف تقدير الذات بأنه الطريقة التي يقيم بها الشخص نفسه ويدركها. ويتأثر بالعديد من العوامل ويؤثر على حياة الشخص. وكان الهدف الرئيسي لهذه الدراسة هو التحقق من وجود اختلافات محتملة في مستويات تقدير الذات بين الطلاب النمطيين والذين تم تشخيصهم بالاحتياجات التعليمية الخاصة. بالإضافة إلى ذلك، تستكشف الدراسة مدى وعي المعلمين بأهمية تقدير الذات في حياة الأطفال وتوصياتهم لتحسين ثقة طلابهم و تقديرهم لأنفسهم في مدارس الإمارات. واستخدمت الدراسة المنهج المختلط للإجابة على أسئلة البحث، و قد أجريت على مرحلتين. خلال المرحلة الأولى، تم تقسيم عينة من 40 طالبًا إلى مجموعتين، المجموعة الأولى تتكون من الطلاب النمطيين والمجموعة الثانية تتكون من الطلاب الذين تم تشخيصهم بالاحتياجات التعليمية الخاصة (العدد = 20)، وتم استخدام مقياس تقييم تقدير الذات روزنبرج (Rosenberg, 1965) لتقييم مستويات تقدير الذات للطلاب المشاركين. في المرحلة الثانية من جمع المعلومات، تم إجراء مقابلات نصفية الهيكل مع معلمين اثنين. وأجري اختبار T-test المستقل لتقييم الاختلافات في المستويات بين المجموعتين، و أشارت نتائج هذه الدراسة إلى وجود فارق ملحوظ إحصائيًا في مستويات تقدير الذات بين الطلاب الذين لديهم احتياجات تعليمية خاصة والطلاب النمطيين، t=7.03، p=0.05 بالإضافة بالإضافة إلى ذلك، تقوم الدراسة بتحليل البيانات من مقابلات المعلمين، وتقدم توصيات هامة بشأن تحسين مستويات تقدير الذات للطلاب ذوي الاحتياجات التعليمية الخاصة في مدارس الإمارات، والتي قد تؤدي إلى تحسين ملحوظ في سلوك الطلاب وأدائهم الأكاديمي.

COinS