Date of Award

11-2022

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum and Methods of Instruction

First Advisor

Ali Shehadeh

Abstract

The main objective of this research is to investigate schoolteachers’ perspectives on the use of online Project-Based Learning (PBL) in English classes in the UAE during the COVID19 pandemic. The research explores the teachers’ perceived benefits and challenges of the PBL approach. Another aim of this research is to identify if teachers’ gender, years of experience, and familiarity with PBL have an impact on how they view the use of PBL in their classes. The study utilized two instruments to collect data: a survey with close-ended and open-ended questions, and a semi-structured interview. The survey responses were collected from 87 Cycle 3 English language teachers in public schools, while the interviews were conducted with four teachers who were chosen from the same sample. The research findings show that English teachers find PBL as a successful teaching approach that improves students’ English language skills and develops their 21st century skills. They also believe that PBL encourages independent learning because it provides students with authentic learning opportunities wherein they become accountable for their own learning. PBL is also perceived to be an approach that promotes a student-centered environment that allows students to co-construct knowledge, express their opinions, and make their decisions. However, the teachers reported that they face some challenges while implementing PBL such as time-constraints, overloaded curriculum, technical issues, and monitoring students’ progress. Considering the research findings, it is suggested to integrate PBL lessons in the curriculum and to encourage teachers to use teaching strategies that accommodate a student-centered PBL environment. The results have also revealed that there is a need to develop students’ computer skills and digital literacy to help them thrive in an online learning context. Lastly, the research findings recommend conducting further research on the actual implementation of the PBL approach in online learning as well as face-to-face learning.

Arabic Abstract

الھدف الرئیسي من ھذا البحث ھو التحقق من وجھات نظر معلمي المدارس حول استخدام التعلیم القائم على المشاریع عبر الإنترنت في تعلیم اللغة الإنجلیزیة في الإمارات العربیة المتحدة أثناء جائحة كوفید 19. یستكشف البحث تصور المدرسین عن الفوائد والتحدیات التي تندرج تحت نھج التعلیم القائم على المشروعات عبر الإنترنت وھذا البحث یستھدف تحدید ما إذا كان جنس المعلم وعدد سنوات الخبرة ومدى المعرفة بھذا النھج لھا تأثیرعلى رؤیتھم لاستخدام الأنترنت في التعلیم . استخدمت الدراسة أداتین لجمع البیانات: دراسة استقصائیة بأسئلة مغلقة ومفتوحة ومقابلات. تم جمع إجابات الاستبیان من 87 مدرس ومدرسة لغة إنجلیزیة من الفئة 3 في المدارس العامة، بینما أجریت المقابلات مع أربعة من المعلمین الذین تم اختیارھم من نفس العینة.

تظھر نتائج البحث أن معلمي اللغة الإنجلیزیة یجدون التعلیم القائم على المشاریع عبر الإنترنت نھج تعلیمي ناجح یحسن مھارات الطلاب في اللغة الإنجلیزیة ویدعم تطویر مھاراتھم للقرن الحادي والعشرین، كما یرى المعلمون أن التعلیم المستقل یشجع الطلاب لأنه یوفر لھم فرص تعلم حقیقیة من خلال توفیر بیئة تشعرھم أنھم مسؤولین عن عملیة التعلیم وتسمح لھم بالمشاركة في بناء المعرفة للتعبیر عن آرائھم واتخاذ قراراتھم. ومع ذلك أفاد المعلمون أنھم یواجھون بعض التحدیات أثناء تنفیذ ھذا النھج مثل محدودیة الوقت المتاح وزخم المناھج المقررة وصعوبة متابعة ومراقبة تقدم الطلاب.

بالنظر إلى نتائج البحث، یُقترح دمج نھج دروس التعلیم القائم على المشاریع عبر الانترنت في المناھج الدراسیة الحالیة وتشجیع المعلمین على استخدام استراتیجیات التدریس التي تعتمد على توفیر بیئة تركز كشفت النتائج أيضا أن ھناك حاجة إلى معالجة الأمیة الرقمیة لدى الطلاب وذلك لمساعدتھم على. على الطالب الازدھار في سیاق التعلیم عبر الإنترنت، وأخیرا توصي نتائج البحث بإجراء بحوث إضافیة تشمل التطبیق الفعلي لنھج التعلیم عبر الانترنت و التعلیم وجھا لوجه باستخدام التعلیم القائم على المشاریع.

COinS