Date of Award

10-2022

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Governance and Public Policy

Department

Government and Society

First Advisor

د. عبد الفتاح ياغي

Abstract

Governance is one of the most recent global trends for the control of the management of government organizations, which contributes to reducing the misuse of the entrusted powers. The importance of governance stems from its role in protecting the rights of all stakeholders. In the United Arab Emirates, the Federal Authority for Identity, Citizenship, Customs and Ports Security has succeeded in obtaining many awards for organization excellence over the past years at the national and international levels.

In view of the preceding, the purpose of this study was to investigate the impact of governance and management techniques on the Federal Authority for Identity, Nationality, Customs and Ports Security's achievement of organization excellence certifications. To fulfill the study's purpose and acquire the essential information and data, the researcher employed the analytical and investigative documentary approach and the qualitative analysis tool (content analysis tool). Through the instrument, secondary information was gathered from organization reports and desk studies, while primary information was gathered through in-depth interviews with decision-makers in the authority on the subject of the study. The interviews attempted to determine the effect of adopting governance norms on organization performance excellence in the Federal Authority for Identity and Citizenship, Customs and Ports Security (The principal branch in the Emirate of Abu Dhabi), where five of decision makers at it constituted the research population.

According to the findings of the study, the board of directors fulfills its responsibilities by defining policies, regulations, and laws, addressing problems and obstacles, organizing the work of employees, supporting the work system, motivating employees, paying attention to security concerns, monitoring performance, and implementing policies. The study also revealed that the authority forms specialized committees through which responsibilities and activities are allocated and coordinated, in addition to organizing the internal work environment by disseminating a set of rules and regulations for employees to adhere to and follow. Moreover, the results demonstrated that the authority's leadership has a significant role in raising employee knowledge of the need of applying governance and its principles through various means.

Lastly, this study adds to enriching Arab literature by offering theoretical information about all governance criteria on the one hand and identifying organization performance on the other. The study also contributes to enhancing the effectiveness of government institution employees and their capacity to attain performance excellence, as well as the competitive advantage of government organizations in terms of service quality and public confidence on a local and global scale.

Arabic Abstract

إن تزايد مستوى الاهتمام بالحوكمة يرجع إلى كونها واحدة من أحدث التوجهات العالمية لأحكام الرقابة على إدارة المؤسسات الحكومية، والتي تسهم في الحد من إساءة الاستخدام للسلطات المخولة لها. وتنبع أهمية الحوكمة من دورها في حماية حقوق أصحاب المصلحة جميعاً. وفي الإمارات العربية المتحدة. نجحت الهيئة الاتحادية للهوية والجنسية والجمارك وأمن المنافذ في الحصول على العديد من الجوائز في التميز المؤسسي خلال السنوات الماضية على المستويين الوطني والدولي.
وفي ضوء ما تقدم، هدفت الدراسة الحالية إلى تحليل دور أساليب الحوكمة والإدارة في نجاح "الهيئة الاتحادية للهوية والجنسية والجمارك وأمن المنافذ" في الحصول على شهادات التميز المؤسسي.
ولتحقيق هدف الدراسة وجمع المعلومات والبيانات اللازمة لها، اعتمدت الباحثة على المنهج التوثيقي الاستقصائي التحليلي بتوظيف أداة التحليل النوعي (أداة تحليل المحتوى). وتم من خلال الأداة جمع المعلومات الثانوية من تقارير مؤسسية ودراسات مكتبية وجمع المعلومات الأولية من صناع القرار في الهيئة حول موضوع الدراسة من خلال إجراء مقابلات غير مقننة. وهدفت المقابلات الى التعرف على أثر تطبيق معايير الحوكمة على تميز الأداء المؤسسي في الهيئة الاتحادية للهوية والجنسية والجمارك وأمن المنافذ (الفرع الرئيسي بإمارة أبو ظبي)، حيث تكون مجتمع الدراسة من خمسةٍ من صانعي القرار فيها.
أظهرت نتائج الدراسة أن مجلس الإدارة يمارس مهامه في تحديد السياسات واللوائح والقوانين، والتعامل مع المشكلات والمعوقات، وتنظيم عمل الموظفين، ودعم نظام العمل، تحفيز الموظفين والاهتمام بالنواحي الأمنية، الرقابة على الأداء وتنفيذ السياسات كما أظهرت الدراسة أن الهيئة تقوم بإنشاء لجان متخصصة يتم توزيع المهام والأنشطة وتنسيقها من خلالها إلى جانب تنظيم بيئة العمل الداخلية من خلال مجموعة من اللوائح والأنظمة التي يتم تعميمها على الموظفين للالتزام بها والعمل بموجبها، علاوة على ذلك، أظهرت النتائج أن القيادات في الهيئة تمارس دور مهم في نشر الوعي بين الموظفين حول أهمية تطبيق الحوكمة ومبادئها عبر وسائل مختلفة.
وأخيراً، تساهم هذه الدراسة تقديم معرفة نظرية حول كل معايير الحوكمة من جهة وتميز الأداء المؤسسي من جهة أخرى بصورة تثري الأدب الإداري العربي، كما تساهم الدراسة في تطوير كفاءة العاملين في المؤسسات الحكومية وتطوير قدرتهم على تحقيق التميز في الأداء وتعزيز الميزة التنافسية للمؤسسات الحكومية على مستوى جودة الخدمات والثقة العامة محلياً ودولياً.

COinS