Date of Award
5-2019
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Business Administration (DBA)
Department
Business Administration
First Advisor
Ananth Chiravuri
Second Advisor
Kursad Asdemir
Third Advisor
Abdullah Saif Abdullah
Abstract
The widespread availability of computers and the presence of ubiquitous internet has motivated organizations to acknowledge the potential role of virtual teams in reducing the cost of operations, increasing firm productivity, and creating flexible work environments. Consequently, most global firms are running their operations using multiple experts located remotely in different parts of the world (virtual teams) to plan, design, and implement projects and tasks. However, virtual teams face many challenges resulting from a lack of face-to-face contact. Based on existing relevant literature, this study contributes a unique insight into how some challenges surrounding virtual team performance might be addressed. Specifically, this thesis investigates the effect of transformational and transactional leadership styles on the virtual teams’ performance in the UAE Government sector. In addition, it also examines the interactive effect of key virtual team contextual factors such as cohesion, trust, creativity, and team empowerment. Research hypotheses were tested using the quantitative research method, wherein data was collected from a sample of 344 participants followed by analyses. The obtained findings indicate that both transformational and transactional leadership styles had significant effects on virtual team performance, with transformational style having a stronger impact. As regards moderator effects, team cohesiveness and team creativity significantly affected the impact of leadership style on virtual team performance. Team empowerment was only significant for transformational leadership, but surprisingly team trust was not significant for both forms of leadership styles. To sum up, these findings were largely in line with the results of prior studies in that both transactional and transformational styles were best suited to organizations for improving the performance of their virtual teams. However, the transformational style worked better in an organizational environment of higher team empowerment than the transactional style. This thesis recommends that further studies investigate other internal and external factors of virtual team performance to gain more insights into the various sets of factors shaping the commitments of virtual teams to work performance.
Recommended Citation
Al Ameri, Nama Salmeen Mabrouk Omar, "IMPACT OF LEADERSHIP STYLES ON THE PERFORMANCE OF VIRTUAL TEAMS IN THE UAE GOVERNMENT SECTOR: ASSESSMENT OF TRANSACTIONAL AND TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP STYLES" (2019). Dissertations. 99.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/99
Comments
حفز توافر أجهزة الكمبيوتر على نطاق واسع، ووجود شبكة الإنترنت في كل مكان المؤسسات على الاعتراف بالدور الممكن للفرق الافتراضية في خفض تكلفة العمليات، وزيادة إنتاجي الشركة، وخلق بيئات عمل مرنة. وعليه فإن معظم الشركات العالمية تدير عملياتها باستخدام العديد من الخبراء الموجودين عن بعد في أنحاء مختلفة من العالم )فرق افتراضية( لتخطيط وتنفيذ المشاريع والمهام. ومع ذلك تواجه الفرق الافتراضية العديد من التحديات الناتجة عن عدم الاتصال المباشر. استنادًا إلى الدراسات الحالية ذات الصلة، تسهم هذه الدراسة في رؤية فريدة حول كيفية مواجهة بعض التحديات المحيطة بأداء الفريق الافتراضي. على وجه التحديد، تبحث هذه الأطروحة تأثير أسلوبي القيادة التحويلية والمعاملات على أداء الفرق الافتراضية في القطاع الحكومي لدولة الإمارات العربية المتحدة. بالإضافة إلى ذلك، تشمل الأطروحة دراسة التأثير التفاعلي لعدد من العوامل السياقية الرئيسية للفريق الافتراضي مثل التماسك والثقة والإبداع وتمكين الفريق. تم اختبار فرضيات البحث باستخدام طريقة البحث الكمي، حيث تم جمع البيانات من عينة من 344 مشاركًا اتبعت عقبها بالتحليلات
تشير نتائج الدراسة إلى أن أسلوب القيادة التحويلية والمعاملات كلاهما له تأثير كبير على أداء الفريق الافتراضي، غير أن الأسلوب التحويلي له تأثير أقوى. وفيما يتعلق بتأثير العوامل الوسيطة، فقد أثر تماسك وإبداع الفريق بشكل كبير على تأثير أسلوبي القيادة على أداء الفريق الافتراضي. فيما كان تمكين الفريق مهمًا فقط للقيادة التحويلية، ولكن من المفاجئ أن ثقة الفريق لم يكن لها أثر يذكر على كلي أسلوبي القيادة.
خلاصة إن نتائج هذه الدراسة تتفق إلى حد كبير مع نتائج الدراسات السابقة في أن أسلوب قيادة المعاملات والتحويلي كانا الأنسب للمؤسسات لتحسين أداء فرقها الافتراضية. ومع ذلك، فإن أسلوب القيادة التحويلي له تأثير أكبر من أسلوب المعاملات في بيئة العمل التي تحرص على تمكين فرقها. توصي هذه الأطروحة بدراسة العوامل الداخلية والخارجية الأخرى المتعلقة بآداء الفريق الافتراضي لاستيضاح المزيد عن العوامل التي تبلور درجة التزام الفرق الافتراضية بأداء العمل.