Date of Award
4-2025
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Business Administration (DBA)
Department
Business Administration
First Advisor
Dr. Mohammed AlWaqfi
Second Advisor
Dr. Khaldoun Ababneh
Abstract
The UAE has topped the e-Gov development rankings globally over the last two decades. But during the era of the COVID-19 pandemic, certain problems befell the model of e-Gov, like no coherent strategy, inconsistencies in digital practice, inadequate collaboration, the lack of mechanisms for innovation, poor digital talent, and concerns with public trust. After the pandemic, the government released its digital strategy (2021-2025) as part of the rapid recovery plan to stimulate the economy and society. The strategy aimed at increasing sustainability and innovation and putting citizens first. Yet, the strategy can be improved in regard to how prepared government agencies are to put citizens' priorities first. Thus, the present research analyzes the link between e-Gov interactions (G2G, G2E, and G2C) and organizational readiness for citizen centricity. The research also analyzes the effect of culture in strengthening the relationship. Critical success factors were set to create an e-Gov model based on sustainability and innovation. Two theoretical models are used for this research aim. Firstly, the Critical Success Factors (CSF) theory was used for the e-Gov model. Second, Competing Values Framework (CVF) was used to test if organizational culture has an effect. Real data were gathered by surveying the UAE government's 774 IT, HR, and customer service managers. The results showed a negative (inverse) association between G2E interactions and organizational readiness for citizen centricity, whereas G2G and G2C interactions exhibited positive association. In addition, findings showed that organizational culture does not significantly affect the relationship. The research is a theoretical addition to the building of knowledge in e-Gov, government readiness, and organizational culture. It is a practical guide to policymakers of UAE's e-Gov.
Arabic Abstract
استكشاف العلاقات بين تفاعلات الحكومة الإلكترونية وما بين الدوائر الحكومية، ومنظمات الأعمال، والمستفيدين والاستعداد التنظيمي لمركزية المواطنين في حكومة الإمارات العربية المتحدة: دور الثقافة التنظيمية
تصدرت دولة الإمارات العربية المتحدة تصنيفات تطوير الحكومة الإلكترونية على مستوى العالم على مدار العقدين الماضيين. ولكن خلال عصر جائحة كوفيد-19، حلت بعض المشاكل بنموذج الحكومة الإلكترونية، مثل عدم وجود استراتيجية متماسكة، والتناقضات في الممارسة الرقمية ، والتعاون غير الكافي، والافتقار إلى آليات الابتكار، وضعف المواهب الرقمية، والمخاوف بشأن ثقة الجمهور. بعد الوباء، أصدرت الحكومة استراتيجيتها الرقمية (2021-2025) كجزء من خطة التعافي السريع لتحفيز الاقتصاد والمجتمع. تهدف الاستراتيجية إلى زيادة الاستدامة والابتكار ووضع المواطنين في المقام الأول. ومع ذلك، يمكن تحسين الاستراتيجية فيما يتعلق بمدى استعداد الوكالات الحكومية لوضع أولويات المواطنين أولا. وبالتالي، فإن البحث الحالي يحلل العلاقة بين تفاعلات الحكومة الإلكترونية (ما بين الدوائر الحكومية، ومنظمات الأعمال، والمستفيدين) والاستعداد التنظيمي لمركزية المواطن يحلل البحث أيضا تأثير الثقافة في تقوية العلاقة. تم تعيين عوامل النجاح الحاسمة لإنشاء نموذج حكومي إلكتروني يعتمد على الاستدامة والابتكار. يتم استخدام نموذجين نظريين لهذا الهدف البحثي. أولا، تم استخدام نظرية عوامل النجاح الحرجة لنموذج الحكومة الإلكترونية. ثانيا، تم استخدام إطار القيم المتنافسة لاختبار ما إذا كان للثقافة التنظيمية تأثير. تم جمع بيانات حقيقية من خلال مسح 774 من مديري تكنولوجيا المعلومات والموارد البشرية وخدمة العملاء في حكومة الإمارات العربية المتحدة. أظهرت النتائج وجود ارتباط سلبي (معكوس) بين تفاعلات ما بين الدوائر الحكومية ومنظمات الأعمال، في حين أظهرت تفاعلات ما بين الدوائر الحكومية وما بين الدوائر الحكومية والمستفيدين ارتباطا إيجابيا. بالإضافة إلى ذلك، أظهرت النتائج أن الثقافة التنظيمية لا تؤثر بشكل كبير على العلاقة. البحث هو إضافة نظرية لبناء المعرفة في الحكومة الإلكترونية، وجاهزية الحكومة، والثقافة التنظيمية. وهو دليل عملي لصانعي السياسات في الحكومة الإلكترونية في دولة الإمارات. وللتغلب على هذا التحدي، تقترح الدراسة على تطوير إطار عمل متكامل للتفاعلات الحكومية، ويشمل عوامل نجاح محددة تهدف لبناء الجاهزية المؤسسية للاستدامة والابتكار للمواطن. وبهذه النتائج، تساهم الدراسة في تعزيز المعرفة النظرية والممارسات العملية في سياق الحكومة الإلكترونية والإدارة العامة والثقافة المؤسسية. كما أنها تقدم رؤى استراتيجية وإرشادات لصناع السياسات الحكومية في دولة الإمارات لتطوير إطار عمل للحكومة الإلكترونية قائم على الاستدامة والابتكار وخدمات المواطن.
Recommended Citation
Ahmed, Esam Al Sayed, "EXPLORING THE RELATIONSHIPS BETWEEN G2G, G2E AND G2C E-GOVERNMENT INTERACTIONS AND ORGANIZATIONAL READINESS FOR CITIZEN CENTRICITY IN THE UAE GOVERNMENT: ORGANIZATIONAL CULTURE AS A MODERATOR" (2025). Dissertations. 343.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/343