Date of Award
4-2023
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Philosophy in Leadership and Policy Studies in Education
Department
Foundations of Education
First Advisor
Prof. Ali Ibrahim
Abstract
The relationship between instructors and students in higher education institutions (HEIs) is a contributing factor to the students’ motivation to learn, emotional development and stability, and academic performance. The instructor’s trait Emotional Intelligence (EI) has been a focus in developing such positive relationships inside and outside the classroom setting. The extent to which instructors’ trait EI can contribute to a supportive and developmental relationship with students has not received due attention in research in the UAE. Therefore, the purpose of this study was to explore the association between instructors’ trait EI and the Instructor-Student Relationship at one HEI in the UAE context in terms of three relationship dimensions (students’ perceived emotional support, students’ motivation to learn, and students’ self-efficacy), and whether instructors’ Teaching Satisfaction mediates this relationship. The study utilized the mixed research method, specifically the sequential explanatory design. Some 54 fulltime University College instructors participated in the trait EI questionnaire and Teaching Satisfaction Scale, and 397 first- and second-year students at one public university in the UAE participated in the Instructor-Student Relationship Adapted Questionnaire. Qualitative data were also gathered from students using open-ended responses in the first data collection phase and through interviews with 10 students in the second phase to help explain the quantitative results and provide in-depth understanding. The quantitative data were analyzed using descriptive and correlation statistical analyses while qualitative data were analyzed using thematic analysis. The results of the study showed that there was a statistically significant, moderate positive correlation between instructors’ trait EI, and the Instructor-Student Relationship and no mediation effect of Teaching Satisfaction was found on this relationship. In addition, qualitative findings from the interviews revealed five major themes that reflected students’ perceptions of the main EI attributes that influenced the Instructor-Student Relationship, which are: emotional awareness, social behaviors, interactive teaching approaches, self-control, and happiness and positivity. This study contributes to literature that provides empirical understanding of the EI of instructors at HEIs and its role in improving the Instructor- Student Relationship and henceforth the attainment of educational goals and fulfillment of students’ life aspirations. The results of this study can guide leaders at HEIs in the UAE in the areas of professional development programs needed by their instructors that would enhance students’ emotions, motivate them, and raise their self-efficacy. Finally, the research results can help instructors themselves in their efforts to enrich the learning process inside and outside of classroom settings.
Arabic Abstract
الارتباط بين الذكاء العاطفي للمعلمين والعلاقة بين المعلم والطالب في أحد مؤسسات التعليم العالي في دولة الإمارات العربية المتحدة
تشكل العلاقة بين المعلم والطلاب في مؤسسات التعليم العالي عاملاً مساهما في تحفيز الطلاب للتعلم، وفي تنمية مشاعرهم واستقرارهم النفسي، وفي رفع أدائهم الأكاديمي. ولقد أصبح الذكاء العاطفي للمعلم محط الاهتمام كونه يساعد في تطوير العلاقة الإيجابية داخل وخارج الفصل الدراسي. إلا أن دراسات دور الذكاء العاطفي للمعلمين في التعليم العالي ومدى تأثيره على دعم وتطوير علاقة المعلم مع الطلاب لم تلقَ اهتمام الباحثين والتربويين في دولة الإمارات العربية المتحدة. ومن هذا المنطلق ، يهدف هذا البحث لدراسة الارتباط بين الذكاء العاطفي للمعلمين والعلاقة بين المعلمين والطلبة في إحدى مؤسسات التعليم العالي في دولة الإمارات من حيث ثلاثة أبعاد للعلاقة بين المعلم والطالب: (الدعم العاطفي للطلبة، ودافعيتهم للتعلم، وكفاءتهم الذاتية)، وما إذا كان رضا المعلمين عن التدريس يشكل عاملا وسيطا بين هذا الارتباط. استخدمت الدراسة طريقة البحث المختلط وبالأخص طريقة التصميم التفسيري المتتابع. وشارك في استبيان الذكاء العاطفي والرضا عن التدريس 54 معلماً من الكلية الجامعية بإحدى جامعات الدولة. كما شارك عدد 397 طالبا وطالبة من طلاب التعليم التأسيسي بالجامعة في استبيان العلاقة بين المعلم والطالب ( المصمم من قبل الباحثة). أما البيانات النوعية فقد تم جمعها في المرحلة الأولى للبحث عن طريق الأسئلة المفتوحة في استبيان العلاقة ب ين المعلم والطالب، بالإضافة إلى مقابلات مع عشرة طلاب في المرحلة الثانية من جمع البيانات. و تم تحليل البيانات الكمية باستخدام الإحصاء، والبيانات النوعية باستخدام التحليل الموضوعي. وأظهرت نتائج الدراسة أن هناك علاقة ارتباط إيجابية معتدلة بين سمات الذكاء العاطفي للمعلمين وعلاقة المعلم بالطلبة، ولم تُظهر النتائج تأثير العامل الوسيط (الرضا عن التدريس) على هذه العلاقة. بالإضافة إلى ذلك، كشفت النتائج النوعية عن خمسة محاور رئيسية عكست تصورات الطلاب حول سمات الذكاء العاطفي الرئيسية التي أثرت في العلاقة بين المعلمين والطلبة وهي: الوعي العاطفي، والسلوكيات الاجتماعية، وأساليب التدريس التفاعلية، والتحكم بالذات، والسعادة والإيجابية. تسهم هذه الدراسة في إثراء الأدبيات حول مفاهيم وأساليب الذكاء العا طفي للأساتذة ومدى تأثيرها على تحسين علاقة الأساتذة مع الطلاب في التعليم العالي وتحقيق أهداف وطموحات الطلاب التعليمية. كما يمكن أن تستخدم نتائج هذه الدراسة في مساعدة مؤسسات التعليم العالي في دولة الإمارات لتحديد موضوعات التنمية المهنية التي يحتاجها الأساتذ ة والتي من شأنها تعزيز مشاعر الطلبة، وتحفيزهم، ورفع كفاءتكم الذاتية. وفي النهاية يمكن لنتائج الدراسة أن تساعد الأساتذة في إثراء عملية التعلم داخل وخارج إطار الفصل الدراسي .
Recommended Citation
Husain, Salwa Habib, "THE ASSOCIATION BETWEEN COLLEGE INSTRUCTORS’ TRAIT EMOTIONAL INTELLIGENCE AND INSTRUCTORSTUDENT RELATIONSHIP IN A UAE HIGHER EDUCATION INSTITUTION" (2023). Dissertations. 323.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/323