Date of Award
11-2024
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Business Administration (DBA)
Department
Management
First Advisor
Dr. Rashed Alzahmi
Abstract
Innovation in the higher education sector is globally recognized as a driving power behind a country's socioeconomic and technological development. This quantitative study explores the primary influences on the innovation of college students in the UAE. Four research goals were proposed: (I) exploring potential input from innovative faculties; (ii) assessing the impact of curriculum excellence; (iii) examining the consequences of students' social abilities; and (iv) researching the moderating impact of supportive leadership. The research also seeks to create a theoretical model connecting various key elements that promote an environment of innovation in the higher education sector of the UAE based on Amabile’s Componential Theory of Creativity (1988). Information was collected via an online questionnaire from 305 university faculty members, yielding 216 valid answers (with a return rate of 70.82%). Studies indicated that innovative faculties positively influenced students' communication skills. The quality of the curriculum had a positive impact on the innovative behavior of students, faculty, and their interpersonal communication skills. Students' capacity to interact with others exerts a positive impact on their creativity and innovation skills. In the end, support of management in universities also has a positive impact on students' innovation, highlighting the important role of supportive leadership in creating innovative educational settings. Implications require top institution management to create curricula, enhance faculty, and use effective management methods to encourage student creativity and nurture students' innovative behavior, preparing them for success in the competitive job market.
Arabic Abstract
دراسة استقصائیة حول العوامل التي تؤثر على السلوك المبتكر للطلاب في مؤسسات التعلیم العالي في دولة الإمارات العربیة المتحدة
الابتكار في قطاع التعلیم العالي معترف بھ عالمیا كقوة دافعة وراء التطور الاجتماعي والاقتصادي والتكنولوجي للبلد. تستكشف ھذه الدراسة الكمیة التأثیرات الأساسیة على ابتكار طلاب الجامعات في دولة الإمارات العربیة المتحدة. تم اقتراح أربعة أھداف بحثیة: (1) استكشاف المساھمات المحتملة لأعضاء ھیئة التدریس المبتكرین لتعزیز سلوكیات الطلاب المبتكرة، (2) التحقیق في التأثیر المحتمل لجودة المناھج الدراسیة على سلوكیات الطلاب المبتكرة ، (3) دراسة الدور الوسیط للمھارات الشخصیة للطالب في العلاقة بین عوامل الابتكار وسلوك الطالب المبتكر، و (4) تقییم الآثار الوسیطة للإدارة الداعمة على العلاقة بین جودة المناھج الدراسیة، من ناحیة، وسلوك الطلاب المبتكر، من ناحیة. ویسعى البحث أیضا إلى خلق نموذج نظري یربط بین مختلف العناصر الرئیسیة التي تعزز بیئة الابتكار في قطاع التعلیم العالي في دولة الإمارات العربیة المتحدة استنادا إلى نظریة أمابیل (Amabile) المكونة للإبداع (1988). أُعدت استبانة لتقییم المتغیرات الرئیسیة الخاصة بسیاق معاھد التعلیم العالي، تم جمع المعلومات عبر استبانة عبر الإنترنت من 305 من أعضاء ھیئة التدریس، مما أسفر عن 216 إجابة صالحة (بمعدل عائد 70.82٪). أشارت الدراسات إلى أن أعضاء ھیئة التدریس ذو الابتكار لھم تأثیر إیجابي على مھارات الاتصال لدى الطلاب. كان لجودة المنھج تأثیر إیجابي على السلوك المبتكر للطلاب وأعضاء ھیئة التدریس ومھارات التواصل بین الأشخاص لدیھم. تؤثر قدرة الطلاب على التفاعل مع الآخرین تأثیرا إیجابیا على مھاراتھم في الإبداع والابتكار. في النھایة، یكون لدعم الإدارة في الجامعات تأثیر إیجابي أیضا على ابتكار الطلاب، مما یسلط الضوء على الدور المھم للقیادة الداعمة في خلق بیئات تعلیمیة مبتكرة. تتطلب الآثار المترتبة على المؤسسات العلیا إنشاء مناھج، وتعزیز أعضاء ھیئة التدریس، واستخدام أسالیب الإدارة الفعالة لتشجیع إبداع الطلاب ورعایة السلوك الابتكاري للطلاب، وإعدادھم للنجاح في سوق العمل التنافسي.
Recommended Citation
Alseiari, Saleha Omer, "FACTORS INFLUENCING INNOVATIVE BEHAVIOR OF HIGHER EDUCATION STUDENTS IN THE UNITED ARAB EMIRATES: AN EXPLORATORY STUDY" (2024). Dissertations. 317.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/317