Date of Award
11-2024
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Philosophy (PhD)
Department
Curriculum and Methods of Instruction
First Advisor
Jogymol Alex
Second Advisor
Ahmad Qablan
Abstract
This study shed light on implementing science, technology, reading and writing, engineering, art, and mathematics (STREAM) in mathematics classrooms in Abu Dhabi primary schools. The study aimed to explore mathematics teachers’ views on the prospects, priorities, processes, and problems of the implementation of STREAM in their classrooms. The study employed qualitative methods to collect and analyze data to support the findings using interviews, classroom observations, and document analysis. Fifteen in-service mathematics teachers were interviewed to explore their views about the application of STREAM in their classrooms regarding prospects, priorities, processes, and problems (4 Ps). Then, three of them were observed in their classrooms to collect data about how they integrate mathematics with other STREAM subjects. Also, the researcher analyzed instructional plans, lesson plans, projects, and assignments from eight teachers to find evidence about the implementation of STREAM in mathematics classrooms and its quality. The interviews revealed that mathematics teachers’ prospects of the implementation of STREAM were that it could improve students’ skills and teachers’ practices. The priorities of STREAM in mathematics primary classrooms are integrating mathematics lessons and projects, improving students’ mathematical skills and understanding, and curriculum support for STREAM integration. Mathematics teachers used STREAM pedagogies, such as problem-based, project-based, and design-thinking. The problems with the integration of STREAM in mathematics classrooms are the lack of teachers’ training, materials and resources, and traditional assessment. The classroom observations found no evidence that STREAM improves students’ skills or teachers’ practices. Also, the level of integration is shallow in reading, writing, and arts. Document analysis showed some evidence for the integration of STREAM implementation of STREAM in mathematics classrooms, but it is limited. The research recommended providing mathematics teachers with opportunities for training in STREAM to improve the implementation practices.
Arabic Abstract
تطبيق ستريم في فصول الرياضيات في المدارس الابتدائية في أبو ظبي: الآفاق والأولويات والعمليات والمشكلات
سلطت هذه الدراسة الضوء على تطبيق العلوم والتكنولوجيا والقراءة والكتابة والهندسة والفن والرياضيات (STREAM) في فصول الرياضيات في مدارس الحلقة الأولى (الابتدائية) في أبو ظبي. هدفت الدراسة إلى استكشاف آراء معلمي الرياضيات حول آفاق وأولويات وعمليات ومشاكل تطبيق ستري م في فصولهم الدراسية. استخدمت الدراسة أساليب نوعية لجمع وتحليل البيانات لدعم النتائج باستخدام المقابلات وملاحظات الفصول الدراسية وتحليل الوثائق. تمت مقابلة خمسة عشر معلمًا للرياضيات أثناء الخدمة لاستكشاف آرائهم حول تطبيق STREAM في فصولهم الدراسية فيما يتعلق بالآفاق والأولويات والعمليات والمشكلات (Ps 4). بعد ذلك، تمت ملاحظة ثلاثة منهم في فصولهم الدراسية لجمع البيانات حول كيفية دمجهم للرياضيات مع مواد STREAM الأخرى. كما قام الباحث بتحليل الخطط التعليمية وخطط الدروس والمشاريع والمهام من ثمانية معلمين للعثور على أدلة حول تطبيق STREAM في فصول الرياضيات وجودته. كشفت المقابلات أن آفاق معلمي الرياضيات لتطبيق STREAM كانت أنه يمكن أن يحسن مهارات الطلاب وممارسات المعلمين. تتمثل أولويات STREAM في فصول الرياضيات الابتدائية في دمج دروس ومشاريع الرياضيات وتحسين مهارات الطلاب وفهمهم للرياضيات ودعم المناهج الدراسية لدمج STREAM. استخدم معلمو الرياضيات أساليب STREAM التربوية، مثل التفكير القائم على حل المشكلات، والمشروع، والتصميم. تتمثل المشاكل المتعلقة بدمج STREAM في فصول الرياضيات في الافتقار إلى تدريب المعلمين والمواد والموارد والتقييم التقليدي. وجدت ملاحظات الفصول الدراسية أنه لا يوجد دليل على أن STREAM يحسن مهارات الطلاب أو ممارسات المعلمين. كما أن مستوى التكامل ضحل في القراءة والكتابة والفنون. أظهر تحليل الوثائق بعض الأدلة على تكامل تنفيذ STREAM في فصول الرياضيات، ولكنه محدود. أوصى البحث بتزويد معلمي الرياضيات بفرص للتدريب على STREAM لتحسين ممارسات التنفيذ.
Recommended Citation
Alalawi, Nadeia Rashed, "THE IMPLEMENTATION OF STREAM IN MATHEMATICS CLASSROOMS IN ABU DHABI PRIMARY SCHOOLS: PROSPECTS, PRIORITIES, PROCESSES, AND PROBLEMS" (2024). Dissertations. 307.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/307