Date of Award
6-2023
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Philosophy in Language and Literacy Education
Department
Curriculum and Methods of Instruction
First Advisor
Ali Shehadeh
Abstract
This dissertation explores the collaborative pre-task planning taking place prior to writing within the Task-Based Language Teaching (TBLT) framework. The primary aim of this dissertation is to examine how providing time for PTP, considered as a problemsolving activity, has the potential to more positively enhance L2 writers’ performance and motivation to write than writing tasks performed with no planning time. Through a mixed methods experimental design, intermediate school students were distributed into a control and experimental group and conducted a pre-test and post-test to enable the collection of both quantitative and qualitative data over a ten-week period. The actual writing instruction during the study period took place in a hybrid educational mode, and it was organized by employing a task-based writing model that draws on the processgenre approach and Willis’s (1996) Task-Based Learning framework. The quantitative data phase was first carried out by analyzing the complexity, accuracy, fluency, ideational content, and lexical richness (CAFIL) measures of the written texts through ttest and univariant analysis of covariance (ANCOVA), followed by a questionnaire to survey their views regarding pre-task planning. Qualitative data were collected through classroom observations conducted during tasks completion as well as interviews with the teacher and students in the planning group regarding their perceptions of pre-task planning and its impact on writing. The quantitative results revealed a significant effect for pre-task planning (F = 13.563, p = <.001), suggesting that pre-task planning positively impacted the writing production of the students in the experimental group on the post-test but with differential effects on the CAFIL measures. Specifically, fluency, ideational content, and lexical richness of the students’ writing were significantly impacted by pre-task planning (, but no significant difference was found in terms of complexity and accuracy. These findings were supported by the questionnaire and the qualitative results which indicated positive views from both the teacher and the students regarding pre-task planning, highlighting the many benefits of the strategy for their overall writing quality within the task-based context, including enhanced content planning (idea generation, lexis, and argumentation), improved organization and planning skills, and their increased motivation and self-confidence as L2 writers. Moreover, the adjusted writing model was found to be effective for L2 writing instruction and could facilitate the implementation of pre-task planning as an essential stage of the L2 writing process. These results are discussed in light of the findings of previous planning studies and the perspective of the sociocultural theory, as well as the predictions of Robinson’s (2001, 2011a, 2022) Cognition Hypothesis, and Skehan’s (1998a, 2009, 2014) Limited Attentional Capacity Model. Utilizing data and methodological triangulation adds rigor, depth, complexity, and richness to the study, with the statistical analyses, along with the qualitative results, suggesting that that pretask planning compensates for the limited capacity of L2 learners’ working memory and reduces the demands placed on the writers’ attentional resources, and, in turn, alleviates the problems they face in their L2 production. The study also advances L2 writing research by verifying the inconsistent results about the impact of pre-task planning on writing production within TBLT.
Arabic Abstract
أثر التخطيط التعاوني القبلي للمهام على جودة كتابة متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المرحلة المتوسطة ضمن إطار تعلم اللغة القائم على المهام
تهدف هذه الأطروحة إلى دراسة أثر التخطيط التعاوني القبلي للمهام (PTP) عند تطبيق نموذج إطار اللغة القائم على المهام (TBLT) في الدروس الكتابية وذلك من خلال استكشاف أثر توفير وقت للتخطيط المسبق، باعتباره نشاطا لحل المشكلات، على تحسين أداء الطلبة الكتابي ودافعيتهم للكتابة مقارنةً بالمهمات الكتابية المنفذة بدون إتاحة وقت للتخطيط القبلي. وتم اتباع التصميم التجريبي ذو الأسلوب المختلط من خلال توزيع طلبة المرحلة المتوسطة إلى مجموعتين وقيامهم بإجراء اختبار قبلي وبعدي بهدف جمع بيانات كمية ونوعية في فترة الدراسة البالغة عشرة أسابيع. وقد تم تنفيذ دروس الكتابة أثناء فترة الدراسة باتباع نظام التعلم الهجين ومن خلال توظيف نموذج معدل من نموذج Willis (1996) للتعلم المبني على المهام الهادف إلى تسهيل تسلسل الدرس والتنفيذ الفعال للدروس. وقد تم جمع البيانات الكمية من خلال إجراء اختباري t-test وتحليل التباين (ANCOVA) لتحليل العناصر الكتابية المتعلقة بدرجة العمق اللغوي للنصوص ودقتها اللغوية والطلاقة ومحتواها للجمل وقوة كلماتها (CAFIL)، متبوعةً باستبيان لاستكشاف آرائهم حول التخطيط القبلي. أما البيانات النوعية فقد تم جمعها بإجراء عدة مشاهدات صفية أثناء فترة الدراسة وإجراء مقابلات فردية مع المعلمة وعدداً من الطلبة في المجموعة التجريبية بعد تنفيذ التجربة لاستكشاف آرائهم حول تجربتهم في التخطيط التعاوني القبلي للمهام الكتابية. وقد اظهرت النتائج الكمية أن للتخطيط القبلي تأثيراً كبيراً (F = 13.563, p=<.001) مما يعني أن التخطيط القبلي أثّر بشكلٍ إيجابي على كتابة الطلبة في المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي، ولكن بمستويات متفاوتة على العناصر الخمسة. فقد كان للتخطيط القبلي تأثيراً إيجابيا على كل من خصائص الطلاقة ومحتوى الجمل وقوة الكلمات المستخدمة في النصوص المكتوبة، بينما لم يكن له تأثيراً إحصائيا على خاصتي العمق اللغوي والدقة اللغوية. وقد دعّمت نتائج الاستطلاع والنتائج الكمية المستخلصة من المشاهدات الصفية والمقابلات النتائج الإحصائية من خلال النظرة الإيجابية للمشاركين واستمتاعهم بالتخطيط التعاوني القبلي ومدى إسهامهِ الإيجابي في تحسين قدرتهم على الكتابة في بيئة التعلم المبني على المهام من خلال إسهامهِ في تقليل صعوبة الكتابة وتحسين التخطيط لمحتوى النص (مثل استحضار الأفكار والكلمات والاستدلال) وتحسين مهارات التخطيط والتنظيم ورفع ثقة ودافعية المتعلمين بأنفسهم ككّتاب بلغة ثانية. وقد خلصت الدراسة أيضا إلى أن نموذج الكتابة المعدل كان فعالاً في تدريس الكتابة وتسهيل تنفيذ التخطيط القبلي كمرحلة أساسية في عملية الكتابة بلغة ثانية. وقد تم مناقشة تلك النتائج ومقارنتها مع نتائج دراسات التخطيط القبلي السابقة وافتراضات النظرية الاجتماعية الثقافية وأيضا مع دلالات كلٌ من فرضية Skehan (1998a, 2009, 2014) للقدرات الذهنية المحدودة وفرضية Robinson (2001, 2011a, 2022) الذهنية. وقد أضاف توظيف عدة طرق ومصادر لجمع البيانات إلى إضافة عمق وتنوع وقوة لهذه الدراسة وذلك من خلال جمع بيانات كمية ونوعية أظهرت أن التخطيط القبلي للمهام ي عوض قدرة الذاكرة المحدودة للطلبة ويقلل الضغوطات على مجالات الانتباه الذهنية لديهم مما يسهم في تحسين القدرة على الكتابة بلغة ثانية. وتسهم الدراسة أيضا في نطاق البحث المتعلق بالكتابة بلغة أجنبية من خلال التدليل على النتائج غير المتوافقة حول تأثير التخطيط القبلي للكتابة على أداء الطلبة الكتابي.
Recommended Citation
Alzoubi, Osama Naeem, "EFFECT OF COLLABORATIVE PRE-TASK PLANNING ON THE WRITING QUALITY OF INTERMEDIATE EFL LEARNERS WITHIN THE TASK-BASED LANGUAGE TEACHING APPROACH" (2023). Dissertations. 286.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/286