Date of Award

11-2023

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy in Special Education

Department

Special and Gifted Education

First Advisor

Maria Efstratopoulou

Abstract

This study aims to develop a new assessment tool for teachers to recognize and evaluate early signs of autism spectrum disorders (ASD) in preschool children in the UAE. The study also discussed the cultural characteristics of the Gulf region and their impact on ASD. The available ASD instruments may be unclear in language and difficult to understand for regular teachers. However, a Preschool Autism Checklist (PAC) has been developed that is specifically tailored to the sociocultural norms of the Arab Gulf Countries. The ASD symptoms were taken from the DSM-5 (APA, 2013) as a reference source, while ASD scales incorporated the feedback and recommendations of 18 special education teachers. To achieve the aim of this study, a qualitative method study was conducted to develop and validate PAC through three phases: (i) development phase, (ii) testing the reliability of PAC using data from 380 Emirati preschool children assessed by their 26 teachers from different schools in the UAE, and (iii) assessing the validity of PAC using the Autism Behaviour Checklist (ABC). The test-retest reliability result showed that there was a significant correlation between the mean scores of the preschool children. Exploratory analysis revealed a three-factor structure as follows: repetitive and restrictive behaviour (M = 4.21, SD =0 .90), social and communication problems (M = 4.21, SD =0 .90); cognitive and sensory disturbances (M = 4.10, SD =0 .90). Inter-rater reliability confirmed that PAC had a high level of inter-rater agreement. In addition, the results showed differences in the type of disability: children with ASD scored lower than children with ADHD and typical children. However, children with typical development scored higher than children with ASD and ADHD on most problem scales. the results support the use of PAC as a valid tool for assessing children at risk for ASD in the UAE. These results suggest that PAC is a valid and reliable tool for assessing early ASD signs in preschool children by their teachers. Implications and recommendations for tailored interventions for preschool children at risk for ASD are discussed. Although PAC is not a diagnostic tool for ASD, it can identify ASD risk cases in preschool children early before clinical treatment is provided. Further research is needed to further validate the psychometric properties of PAC as an ASD assessment tool for preschool children in the UAE.

Arabic Abstract


تقييم الأطفال في مرحلة ما قبل الالتحاق بالمدرسة في دولة الإمارات العربية المتحدة: وضع قائمة مرجعية للتوحد لمدرسي مرحلة ما قبل المدرسة

تهدف هذه الدراسة إلى تطوير أداة تقييم جديدة للمعلمين للتعرف على العلامات المبكرة لاضطر ابات طيف التوحد وتقييمها في الأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة في دولة الإمارات. كما ناقشت الدراسة الخصائص الثقافية لمنطقة الخليج وتأثير ها على اضطراب طيف التوحد. هناك عدد قليل من الأدوات المتاحة لتقييم التوحد في الأطفال في تلك المرحلة استناداً إلى التقارير الواردة من معلميهم. ومع ذلك، تم تطوير قائمة مرجعية لمكافحة مرض التوحد (PAC) من خلال مزج المعايير الغربية التي تختص بتقييم التوحد مع إيلاء اهتمام خاص للثقافة الخليجية وتأثيرها على هذا التقييم، وقد تم اتخاذ (APA, 2013) DSM-5 كمصدر مرجعي، في حين أن جداول ASD تتضمن الأجوبة والتوصيات المقدمة من 18 مدرساً للتعليم الخاص. ولتحقيق الهدف من هذه الدراسة، أجريت دراسة لأساليب مختلطة من أجل تطوير البرنامج والتحقق من صحته. وشملت دراسة الاستبانة ثلاث مراحل: (1) المرحلة التطويرية، (2) اختبار موثوقية PAC باستخدام بيانات من 380 طفلاً إمارتي في مرحلة ما قبل المدرسة تم تقييمهم من قبل 26 معلماً من مدارس مختلفة في الإمارات العربية المتحدة، و(3) تقييم مدى صحة قائمة فحص التوحد قبل المدرسة (PAC) باستخدام قائمة التحقق من سلوك التوحد (ABC). تشير النتائج إلى أن (PAC) يعتبر أداة تقييم موثوقة للكشف عن حالات طيف التوحد المحتملة لدى أطفال الروضة من قبل معلميهم. وكشف التحليل الاستكشافي عن هيكل من ثلاثة عوامل على النحو التالي: السلوك المتكرر والتقييد (M=4.21, SD=0.90)، والمشاكل الاجتماعية ومشاكل التواصل الاجتماعي (M=4.21, SD=0.90)؛ الاضطرابات المعرفية والحسية (M=4.10, SD=0.92) أظهرت نتائج الدراسة أيضا بأن قائمة (PAC) لديها مستوى عال من الاتفاق بين المقيمين. وبالإضافة إلى ذلك، أظهرت النتائج وجود اختلافات في نوع الإعاقة: فالأطفال الذين لهم سجل أكثر انخفاضاً من الأطفال المصابين باضطراب نقص الانتباه وفرط النشاط والأطفال العاديين. ومع ذلك، فإن الأطفال الذين لديهم تطور نموذجي أعلى من الأطفال المصابين باضطراب ADHD وASD على معظم مقاييس تشخيص المشكلة. وعموماً، تدعم النتائج استخدام PAC باعتباره أداة صالحة لتقييم العلامات المبكر الأطفال المعرضين لخطر التوحد في دولة الإمارات العربية المتحدة، وأيضاً أداء موثوقة للمعلمين لتقيم الحالات المشتبهة لطيف التوحد عند الأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة. وعلى الرغم من أن قائمة أعراض متلازمة التوحد (ASD) ليس أداة تشخيصية، فإنه قد يحدد حالات خطر التعرض لمخاطر التوحد عند الأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة مبكراً، قبل تقديم العلاج السريري. وثمة حاجة إلى مزيد من البحوث لزيادة التحقق من صحة الخصائص النفسية للأطفال مصابي التوحد باعتبارها أداة لتقييم الحالة النفسية للأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة في الإمارات العريبة المتحدة.

Included in

Education Commons

Share

COinS