Date of Award

11-2023

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy in Special Education

Department

Special Education

First Advisor

Dr. Rhoda Myra Garces Bacsal

Second Advisor

Dr. Maria Efstratopoulou

Third Advisor

Prof. Hala El Howeris

Abstract

Strong school-community partnership has been found to play a critical role in the implementation of inclusive education. This dissertation investigates the multifaceted role of school–community collaboration in inclusive education (IE) practices for students with special educational needs (SENs) in Abu Dhabi’s public and private schools in the United Arab Emirates (UAE). Over the past two decades, the UAE government has intensified its efforts to enhance the realm of special education, aiming to improve Students with SEN’s social, cognitive, and academic outcomes. National attention to these practices aligns with the broader aspiration to establish an inclusive and equitable society. In UAE, there is a dearth of research regarding teachers' perceptions of school-community collaboration for students with SEN in inclusive settings. To address the research gap, this study sought to explore the intricacies of school–community collaboration in fostering inclusive education practices. In addition, this study aims to identify the factors that enable or hinder such collaboration. Employing a sequential explanatory mixed-methods design, this study was comprised of filling out online survey questionnaires based on the globally acknowledged SEND Reflection Framework, which is a prominent tool originating from the UK. It offers an inclusive perspective in catering to the educational needs of students with special educational needs and disabilities, as highlighted by Whole School SEND (2016). In the quantitative phase of this study, a stratified random sampling method was employed to select schools. Accordingly, a total of 161 teachers participated, with 72 from public schools and 89 from private schools, Total number of schools involved was 20 schools, 10 public schools, and 10 private schools. For the qualitative phase, purposive sampling was used to select participants for the focus group discussions and one-on-one interviews. Participants were chosen based on their responses to the SEND reflection framework, categorizing them into high-score responses and low-score responses. As a result, 24 participants participated in the focus group discussions, while 4 school leaders participated in one-on-one interviews. This methodological choice allowed for a more in-depth exploration of the perspectives of those most actively engaged with SEND practices.
The analysis of collected data revealed three pivotal findings: (1) the significance of “systems and processes” in facilitating effective family communication, (2) the critical role of a supportive environment for effective professional collaboration, and (3) the importance of professional development (PD), substantiated by a p-value of 0.002, in creating an environment conducive to effective learning.
These findings not only contribute to the extant literature on IE and special education but also offer insights into the distinct frameworks of school–community collaboration in Abu Dhabi’s public and private educational systems. The study provides actionable recommendations while highlighting the challenges and opportunities in establishing effective school-community collaboration. This study fills an existing gap by offering an in-depth understanding of teachers' and school leaders' practices of the SEND framework and how it affects the inclusion and school-community collaboration concerning students with SENs in public and private schools of Abu Dhabi. The complexities of fostering collaborative partnerships, thereby contributing to the growing body of knowledge on effective strategies for inclusive education in the region.

Arabic Abstract


دور التعاون بين المدرسة والمجتمع في ممارسات التعليم الدامج المتعلقة بالطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس الحكومية والخاصة في أبوظبي

الشراكة القوية بين المدرسة والمجتمع تلعب دوراً حاسماً في تنفيذ التعليم الدامج. تبحث هذه الأطروحة في الدور المتعدد الأوجه للتعاون بين المدرسة والمجتمع في ممارسات التعليم الدامج للطلاب ذوي الاحتياجات التعليمية الخاصة في المدارس الحكومية والخاصة في أبو ظبي في دولة الإمارات العربية المتحدة. على مدى العقدين الماضيين، كثفت حكومة دولة الإمارات العربية المتحدة جهودها لتعزيز مجال التربية الخاصة ، بهدف تحسين النتائج الاجتماعية والمعرفية والأكاديمية للطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة. ويتوافق الاهتمام الوطني بهذه الممارسات مع الطموح الأوسع لإقامة مجتمع شامل وعادل. في دولة الإمارات العربية المتحدة، هناك ندرة في الأبحاث المتعلقة بتصورات المعلمين حول التعاون بين المدرسة والمجتمع للطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة في البيئات الشاملة.
لمعالجة الفجوة، سعت هذه الدراسة إلى استكشاف تعقيدات التعاون بين المدرسة والمجتمع في تعزيز ممارسات التعليم الدامج. بالإضافة إلى ذلك، تهدف هذه الدراسة إلى تحديد العوامل التي تمكن أو تعيق هذا التعاون. باستخدام تصميم متسلسل توضيحي مختلط الأساليب، تتألف هذه الدراسة من ملء استبيانات المسح عبر الإنترنت بناءً على إطار SEND Reflection المعترف به عالمياً، والذي يعد أداة بارزة نشأت من المملكة المتحدة. ويقدم منظوراً شاملاً في تلبية الاحتياجات التعليمية للطلاب ذوي الاحتياجات التعليمية الخاصة والإعاقات، كما أبرز ذلك (2016) Whole School SEND. وفي المرحلة الكمية من هذه الدراسة، تم استخدام طريقة أخذ العينات العشوائية الطبقية لاختيار المدارس. وعليه، شارك في الدورة 161 معلماً ، منهم 72 من المدارس الحكومية و89 من المدارس الخاصة، وبلغ إجمالي عدد المدارس المشاركة 20 مدرسة ، و 10 مدارس حكومية، و 10 مدارس خاصة. بالنسبة للمرحلة النوعية، تم استخدام أخذ العينات الهادفة لاختيار المشاركين في مناقشات مجموعة التركيز والمقابلات الفردية. تم اختيار المشاركين بناء على ردودهم على إطار انعكاس SEND، وتصنيفهم إلى استجابات عالية الدرجات واستجابات منخفضة الدرجات. ونتيجة لذلك، شارك 24 مشاركاً في مناقشات مجموعات التركيز، بينما شارك 4 من قادة المدارس في مقابلات فردية. سمح هذا الاختيار المنهجي باستكشاف أكثر تعمقا لوجهات نظر أولئك الذين يشاركون بنشاط في ممارسات SEND.
شف تحليل البيانات التي تم جمعها عن ثلاث نتائج محورية: (1) أهمية "الأنظمة والعمليات" في تسهيل التواصل الأسري الفعال، (2) الدور الحاسم للبيئة الداعمة للتعاون المهني الفعال، و (3) أهمية التواصل المهني الفعال. التنمية (PD)، مدعومة بقيمة P تبلغ 0.002 ، في خلق بيئة مواتية للتعلم الفعال.
لا تساهم هذه النتائج في الأدبيات الموجودة حول التعليم الدولي والتعليم الخاص فحسب، بل تقدم أيضاً رؤى حول الأطر المتميزة للتعاون بين المدرسة والمجتمع في الأنظمة التعليمية العامة والخاصة في أبوظبي. وتقدم الدراسة توصيات قابلة للتنفيذ مع تسليط الضوء على التحديات والفرص في إقامة تعاون فعال بين المدرسة والمجتمع. تسد هذه الدراسة فجوة موجودة من خلال تقديم فهم متعمق لممارسات المعلمين وقادة المدارس في إطار SEND وكيفية تأثيره على الدمج والتعاون بين المدرسة والمجتمع فيما يتعلق بالطلاب ذوي الاحتياجات التعليمية الخاصة في المدارس العامة والخاصة في أبوظبي. تعقيدات تعزيز الشراكات التعاونية، وبالتالي المساهمة في الكم المتزايد من المعرفة حول الاستراتيجيات الفعالة للتعليم الدامج في المنطقة.

Share

COinS