Date of Award

11-2021

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy (PhD)

Department

Foundations of Education

First Advisor

Ali Ibrahim

Second Advisor

Shaikha Al Taneiji

Abstract

Teachers’ self- efficacy has been considered as one of the main contributors to quality teaching and job performance of teachers. Teachers’ self- efficacy may be influenced by factors such as educational reforms. The aim of this dissertation is to investigate teachers’ perceptions on whether educational reforms implemented by ADEC from 2005-2017 contributed to their self-efficacy and influenced their abilities to carry out their teaching jobs. The second aim of this dissertation is to investigate whether teachers’ perceptions of their self-efficacy differ in relationship to ADEC reforms based on a number of demographic factors such as gender, cycle, years of teaching experience, educational level, and nationality. Using exploratory mixed methods research, the four domains of self-efficacy of teaching and instruction, motivation, satisfaction, and professional development were identified from the open interviews with nine participants. The four domains were used in determining the influence of educational reforms on teachers’ self-efficacy. Then, the results of the survey with 384 public school teachers showed disagreement with ADEC reforms on the four domains meaning that the reforms have not helped teachers improve their self-efficacy in the performance of their jobs. Male teachers showed more positive views on ADEC reforms than female teachers and the higher the level of education of teachers is, the more negative views they have on ADEC reforms. Furthermore, the study found that heavy workloads, work pressure, non-teaching related tasks, far too high curriculum content, teachers’ lack of time to achieve their objectives in the classroom, and lack of quality PDs weaken teachers’ self-efficacy. The study concludes that teachers need enough time, realistic objectives, and quality PDs to help them improve their teaching and instruction, promote motivation and satisfaction, which consequently enhance their self-efficacy.

Arabic Abstract


تصورات المعلمين عن تأثير الإصلاحات التعليمية التي ينفذها مجلس أبو ظبي للتعليم على الكفاءة الذاتية للمعلمين في مدارس العين الحكومية

تعد الكفاءة الذاتية للمعلمين أحد المؤثرات الرئيسية في جودة التدريس والأداء الوظيفي للمعلمين والتي قد تتأثر بعوامل مختلفة مثل الإصلاحات التعليمية. الهدف من الدراسة الحالية هو استطلاع تصورات المعلمين حول ما إذا كانت الإصلاحات التعليمية التي نفذها مجلس أبوظبي للتعليم من 2005 – 2017 قد ساهمت في زيادة كفاءتهم الذاتية وأثرت على قدراتهم في أداء وظائفهم التعليمية. واستهدفت الدراسة أيضاً استطلاع ما إذا كانت تصورات المعلمين حول كفاءتهم الذاتية تختلف في العلاقة مع إصلاحات مجلس أبوظبي للتعليم المختلفة بناءً على عدد من العوامل الديموغرافية للمعلمين مثل الجنس والمرحلة الدراسية وسنوات الخبرة في التدريس والمستوى التعليمي والجنسية. وباستخدام أسلوب البحث الاستكشافي المختلط تم تحديد المجالات الأربعة للكفاءة الذاتية وهي التدريس والتعليم والتحفيز والرضا الوظيفي والتطوير المهني. ومن ثم استخدمت المجالات الأربعة في التعرف على تأثير الإصلاحات التربوية على كفاءة المعلمين الذاتية. وقد أظهرت نتائج الاستبيان تأييد ضعيف لعدد 384 معلم في المدارس الحكومية لإصلاحات مجلس أبوظبي للتعليم على المجالات الأربعة للكفاءة الذاتية، مما يعني أن الإصلاح لم يساعد المعلمين على تحسين كفاءتهم الذاتية في أداء وظائفهم. وقد أظهر المعلمون الذكور آراء أكثر إيجابية حول إصلاحات مجلس أبوظبي للتعليم. كما وجدت الدراسة أنه كلما ارتفع المعلمون في الدرجة الأكاديمية مثل الدكتوراه، زادت وجهات نظرهم السلبية حول إصلاحات مجلس أبوظبي للتعليم. علاوة على ذلك، وجدت الدراسة أن أعباء العمل الثقيلة، وضغوط العمل، والمهام غير المتعلقة بالتدريس، ومحتوى المنهج الدراسي المرتفع للغاية، وقلة الوقت لتحقيق الأهداف في الصف الدراسي، وندرة برامج التنمية المهنية العالية الجودة من أهم الأسباب التي تضعف الكفاءة الذاتية للمعلمين. وقد خلصت الدراسة إلى أن القائمين على التعليم عليهم وضع أهداف واقعية، كما يجب عليهم توفير الوقت الكاف، وبرامج التنمية المهنية عالية الجودة لمساعدة المعلمين على تحسين التدريس والتعليم، وتوفر التعزيز والحافز والرضا، مما يرفع كفاءتهم الذاتية .

Included in

Education Commons

Share

COinS