Date of Award

4-2022

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy in Science Education

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Prof. Hassan Hamid Tairab

Second Advisor

Dr. Shashidhar Belbase

Abstract

STEM education in the UAE is currently receiving growing attention due to the massive economic growth, which created a need for STEM-qualified graduates. Accordingly, UAE educational policymakers and curriculum developers advocate developing and implementing STEM education at all educational levels. The research emphasized that STEM education positively affects students’ ability to solve problems, be innovative, think critically, and be technology literate. This study aims to examine school leaders’ and STEM teachers’ perceptions of STEM implementation practices in the UAE context. A sequential explanatory, mixed-method design was employed to collect the data from the school’s leaders and teachers, quantitively using a survey and qualitatively using semi-structured interviews. The sample of the quantitative phase consists of 43 STEM schools, including 19 schools in Abu-Dhabi, 19 schools in Al-Ain, and 5 schools in Al Dhafra educational region were selected purposively as they are exclusively STEM education schools. In total, 463 participants responded to the study survey representing diverse positions, gender, years of experience, etc. The participants included 421 teachers, 21 principals, and 21-unit heads. The sample of the qualitative phase involved 9 participants; 6 were teachers, and 4 of the participants represented school leaders. The findings revealed that the participants have positive perceptions of STEM meaning, value, purpose, and implementation practices. The results also indicated that there is a need for solid leadership to manage STEM implementation, preparation and involvement of the stakeholders, and STEM professional development. Moreover, the study findings revealed that lack of time, heavy teaching loads, and a lack of supportive STEM school culture are factors that challenge STEM implementation. Finally, the study suggested a three-level framework for successful STEM implementation in the UAE.

Arabic Abstract


تعلیم العلوم والتكنولوجیا والھندسة والریاضیات: فحص مفاھیم قادة المدارس والمعلمین حول ممارسات العلوم والتكنولوجیا والھندسة والریاضیات في مدارس الإمارات العربیة المتحدة

حظى تعلیم العلوم والتكنولوجیا والھندسة والریاضیات (STEM) في الإمارات العربیة المتحدة باھتمام متزاید حالیاً بسبب النمو الاقتصادي الھائل الذي خلق الحاجة إلى الخریجین المؤھلین في مجالات العلوم والتكنولوجیا والھندسة والریاضیات (STEM). وبناءً على ذلك، فإن صانعي السیاسات التعلیمیة ومطوري المناھج في دولة الإمارات العربیة المتحدة یؤیدون تطویر وتنفیذ تعلیم العلوم والتكنولوجیا والھندسة والریاضیات على جمیع المستویات التعلیمیة. أكد البحث على أن تعلیم العلوم والتكنولوجیا والھندسة والریاضیات (STEM) یؤثر بشكل إیجابي على قدرة الطلاب على حل المشكلات ، والإبداع، والتفكیر النقدي، والإلمام بالتكنولوجیا. تھدف ھذه الدراسة إلى فحص مفاھیم قادة المدارس ومعلمي العلوم والتكنولوجیا والھندسة والریاضیات حول ممارسات تطبیق مناھج العلوم والتكنولوجیا والھندسة والریاضیات في سیاق دولة الإمارات العربیة المتحدة. تم استخدام تصمیم مختلط تفسیري لجمع البیانات من قادة المدارس والمعلمین، باستخدام الاستبانات للمسح الكمي ونوعیاً باستخدام المقابلات شبه المنظمة. تتكون عینة المرحلة الكمیة من 43 مدرسة STEM، بما في ذلك 19 مدرسة في أبو ظبي، و19 مدرسة في العین، و5 مدارس في منطقة الظفرة التعلیمیة تم تحدیدھا لأنھا مدارس STEM. إجمالاً، استجاب 463 مشاركاَ لاستطلاع الدراسة یمثلون مناصب متنوعة، والجنس، وسنوات الخبرة. وكان من بین المشاركین 421 معلماً، و21 مديراً، و21 رئيس وحدة. عینة المرحلة النوعیة ضمت 9 مشاركین. 6 من المعلمین، و4 من المشاركین یمثلون قادة المدارس. كشفت النتائج أن المشاركین لدیھم مفاھیم إیجابیة عن معنى STEM، والغرض، وممارسات التنفیذ. أشارت النتائج أیضاً إلى أن ھناك حاجة لقیادة قویة لإدارة تنفیذ العلوم والتكنولوجیا والھندسة والریاضیات، وإعداد ومشاركة أصحاب المصلحة، والتطویر المھني في مجالات العلوم والتكنولوجیا والھندسة والریاضیات. علاوة على ذلك، كشفت نتائج الدراسة أن ضیق الوقت، وأعباء التدریس، ونقص الثقافة المدرسیة الداعمة في مجالات العلوم والتكنولوجیا والھندسة والریاضیات (STEM) من العوامل التي تعیق تطبیق العلوم والتكنولوجیا والھندسة والریاضیات. أخیراً، اقترحت الدراسة إطاراً من ثلاثة مستویات للتنفیذ الناجح للعلوم والتكنولوجیا والھندسة والریاضیات في دولة الإمارات العربیة المتحدة.

Share

COinS