Date of Award

12-2022

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy (PhD)

Department

Private Law

First Advisor

د. صالح الشرايعة

Abstract

Adopting artificial intelligence, particularly in operating vehicles requires a particular attention. The technical complexities of artificial intelligence that Autonomous vehicles is not like that of regular vehicles. Unlike conventional vehicles that operate by the complete control of the operator, Autonomous vehicles enjoy a very high level of operational autonomy. The autonomy of Autonomous vehicles generates a wide array of legal controversies that were never present before. Those controversies need proper answers and solutions in order to minimize risks, preserve the environment, and reduce traffic risks and challenges. The possibility of accidents remains however possible. Therefore, there is a need to determine the liabilities of the parties involved in accidents that result from operating Autonomous vehicles.
The primary issue regarding the liability relating to Autonomous vehicles is to determine the party who should carry the liability for the damages. This question is of utmost importance particularly if more than one party is involved. Likewise, whether such liability falls under the umbrella of the general liability rules of civil law or whether it can be or should be governed by other set of specific rules. This research comparatively analyzes the liability that results from damages that Autonomous vehicles cause. More specifically, the research explores whether conventional legal theories of civil liability are applicable in the torts caused by Autonomous vehicles. The research concludes that Autonomous vehicles should primarily be governed by the general rules of civil liability embodied in the Civil Code of the United Arab Emirates only after reviewing other relevant laws.

Arabic Abstract

إن تبني الدول للمركبات المستقلة یتطلب منھا عنایة خاصة، نظراً لما تتمیز بھ من التعقید التقني الذي لا یشبه بساطة عمل المركبات التقلیدیة، والتي لا تعدو كونھا مجرد آلة صماء یسیطرعلیھا بأدائه ویوجھھا سائقھا طوال رحلته، كما أن المركبات ذاتیة القیادة تثیر من الناحیة القانونیة العدید من التساؤلات والإشكالیات التي تستدعي ایجاد ا لحلول القانونیة المناسبة لھا، إذ ان الغایة المنشودة من تطویر واستخدام المركبات ذاتیة القیادة ھو الوصول الى مستقبل خالٍ من الحوادث المروریة والانبعاثات السامة والتخلص من مشكلة الازدحام على الطرق غیر أن حصول الحوادث المروریة سیبقى احتمالاً قائماً.
ومع وجود مركبة یتناوب سائقھا مع نظامھا في عملیة القیادة أو حتى في تلك الأحوال التي لا یتطلب سیر المركبة فیھا مراقبة من قبل السائق على الإطلاق، وفي ظل احتمالیة وقوع حادث اصطدام تثور -ھا ھنا- اشكالیة قانونیة تتعلق بتحدید الطرف المسؤول عن التعویض الناتج عن الأضرار التي خلفتھا تلك المركبات تجاه الجھة المتضررة. وما یتصل بذلك من إشكالیة ایجاد تصور قانوني دقیق وصحیح لحدود المسؤولیة المدنیة للأضرار الناشئة عنھا، وكذلك تحدید فیما إذا كانت تلك الأضرار واقعة تحت مظلة الحمایة القانونیة المتمثلة بالقواعد العامة للمسؤولیة المدنیة عن الفعل الضار أم أن لتلك الأضرار خصوصیة تتطلب تشریعاً خاصاً یتناسب وطبیعتھا .
وقد تم الاستعانة بمناھج عدة لإعداد ھذه الدراسة من منھج استقرائي وتحلیلي، حیث إن الغایة المنشودة من ھذه الدراسة ھي بحث قابلیة تطبیق النظریات التقلیدیة للمسؤولیة المدنیة على المركبات المستقلة وكذا تحدید الأساس القانوني لقیام المسؤولیة بالتعویض عن الأضرار الناشئة عنھا. وبالنتیجة تم التوصل إلى أن المركبات المستقلة ھي عبارة عن أشیاء لابد أن تحكمھا قواعد المسؤولیة المدنیة بعد إعادة النظر في أحكامھا القائمة. ففي أحوال یكون مشغلھا ھو المسؤول وأحوال أخرى یكون المصنع، وأخرى أطراف ثالثة مثل الجھات المختصة بتجھیز البنیة التحتیة للمركبات المستقلة كھیئة الطرق والمواصلات، وكذلك مثل مخترق الأنظمة الحاسوبیة للمركبات المستقلة. وذلك كلًا وف قاً لأساس قانوني مناسب یحقق الموازنة بین مصالح جمیع الأطراف .

Included in

Law Commons

Share

COinS