Date of Award

11-2020

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy (PhD)

Department

Curriculum and Methods of Instruction

First Advisor

Dr. Adeeb Jarrah

Abstract

Mathematical literacy is an important skill that students must possess, as it helps students understand and use mathematics in the real world. The main aim of this dissertation is to investigate the impact of a proposed mathematical enrichment program developed based on the Programme for International Student Assessment (PISA) framework. This assessment is particularly important because it is on the National Agenda as the UAE aspires to be among the top 20 countries in the world in PISA by 2021. An explanatory mixed method design was adopted to achieve the purpose of this study. Subjects included were 102 grade 10 students taken from two schools. In the first phase, a nonequivalent pre–posttest quasi-experimental research method was conducted. Mathematical literacy test and motivation scale were used to collect data. There was a statistically significant difference between the experimental and control groups with an effect size above the mean as indicated by the covariate analysis. Female students recorded greater improvement than male students in all areas of mathematical literacy except for reasoning. However, there was no significant difference in motivation to learn mathematics between the experimental and control groups, nor between male and female students. The second phase included qualitative data collected by a perceptions survey. The students showed positive feelings towards their participation in the mathematical enrichment program as revealed by the thematic analysis. The study suggested that to improve students’ mathematical literacy, schools should carefully implement the mathematics enrichment program. Findings from this study are expected to serve a larger goal of informing mathematics leaders in the UAE on how to improve the students’ mathematical literacy. This study was one step up to fill in some of the gaps in the literature, and in the long term, much remains to be investigated and learned about mathematical literacy.

Arabic Abstract

تعد مهارات الرياضيات من أهم المهارات التي يجب أن يمتلكها الطلاب، لأنها تساعد الطلاب على فهم واستخدام الرياضيات في العالم الحقيقي. الهدف الرئيسي من هذه الرسالة هو البحث في تأثير برنامج إثرائي مقترح في الرياضيات والذي اعتمد في بناءه على البرنامج الدولي لتقييم الطلبة (PISA). هذا التقييم مهم بشكل خاص لأنه مدرج في الأجندة الوطنية حيث تطمح دولة الإمارات العربية المتحدة إلى أن تكون من بين أفضل 20 دولة في العالم في PISA بحلول عام 2021. وقد اعتمدت الدراسة على استخدام المنهج المختلط لتحقيق الغرض من هذه الدراسة .اشتملت عينة الدراسة على 102 طالباً من الصف العاشر من مدرستين. في المرحلة الأولى، تم إجراء طريقة بحث شبه تجريبية غير متكافئة قبل الاختبار البعدي. تم استخدام اختبار مهارات الرياضيات ومقياس الدافعية لجمع البيانات. كان هناك فرق ذو دلالة إحصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة بحجم تأثير أعلى من المتوسط كما يتضح من تحليل المتغير المشترك. سجلت الطالبات تحسنا أكبر من الطلاب الذكور في جميع مجالات مهارات الرياضيات باستثناء الاستدلال. ومع ذلك، لم يكن هناك فرق معنوي في الدافع لتعلم الرياضيات بين المجموعة التجريبية والضابطة، ولا بين الطلاب والطالبات. وتضمنت المرحلة الثانية بيانات نوعية تم جمعها من خلال مسح التصورات. أظهر الطلاب مشاعر إيجابية تجاه مشاركتهم في برنامج الإثراء الرياضي كما يتضح من التحليل الموضوعي. اقترحت الدراسة أنه لتحسين معرفة الطلاب بالرياضيات، يجب على المدارس تنفيذ برنامج الإثراء الرياضي بعناية. من المتوقع أن تخدم نتائج هذه الدراسة هدفًا أكبر يتمثل في إطلاع قادة الرياضيات في الإمارات العربية المتحدة على كيفية تحسين مهارات الرياضيات للطلبة. كانت هذه الدراسة خطوة واحدة لسد بعض الثغرات في الأدبيات، وعلى المدى الطويل، لا يزال هناك الكثير الذي يتعين التحقيق فيه وتعلمه حول مهارات الرياضيات .

Share

COinS