Date of Award

4-2019

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy (PhD)

Department

Education

First Advisor

Dr. Negmeldin Alsheikh

Second Advisor

Ali Shehadeh

Abstract

This study aimed at exploring the critical reading experiences of Emirati 11th-grade students in public high schools. A sequential explanatory mixed-method design was used to answer the five research questions posed in this study. In this study, data were collected in two consecutive phases and used different instruments including a questionnaire, classroom observation, and a semi-structured interview. In the first phase of the study, a total number of 11th-grade students (n=645) participated by filling a questionnaire about their critical reading experiences. The second phase of the study featured an in-depth investigation of the teachers’ and students’ views about critical reading practices by means of interviews (n=10) and classroom observations. The results of this study revealed that there is a consistency among students’ self-reporting, students’ views, and classroom observations. The two phases of the study provided evidence that the students use basic critical reading skills and they do not use higher-order critical reading skills. The results also showed that English teachers used different reading strategies and activities, the majority of these practices engaged lower-order thinking skills that only required knowledge recognition and identification of factual details. Both teachers and students’ views corroborated that the English curriculum used is not flexible and lacks a fundamental English literature component and the curriculum assessment is based on teaching to the test. Finally, several challenges that hinder the use of critical reading were expressed by teachers and students alike. These included lack of time, lack of resources, low language competency, low motivation level, lack of curriculum choices, and the teachers were constrained by the curriculum. The study recommends a general reconceptualization of English curriculum contents, curriculum assessment, and teaching strategies with regard to critical reading.

Comments

هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف مدى ممارسة معلمي اللغة الإنجليزية وطلاب الصف الحادي عشر لمهارات القراءة الناقدة في حصص اللغة الإنجليزية. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث منهج البحث المختلط من خلال توظيف أدوات البحث الكمي والنوعي. ولتحقيق ذلك تم اختيار عينة عشوائية تكونت من (645) طالب لتعبئة استمارة القراءة الناقدة والتي تضمنت مهارات القراءة الناقدة التي يمارسها طلاب الصف الحادي عشر في حصص اللغة الإنجليزية. وللتوصل لفهم أعمق لممارسات القراءة الناقدة في حصص اللغة الإنجليزية للصف الحادي عشر تم اختيار ) ١٠ ( معلمين و ) ١٠ ( طلاب لإجراء مقابلات شخصية لرصد آرائهم حول ممارسات القراءة الناقدة، كما قام الباحث ببعض الزيارات الصفية لرصد ممارسات القراءة الناقدة في حصص اللغة الإنجليزية للصف الحادي عشر. وقد أظهرت النتائج أن طلبة الصف الحادي عشر في المدارس الحكومية لدولة الإمارات نادرا ما يمارسون مهارات القراءة الناقدة حيث أن معظم ممارسات القراءة موجهة لتطوير المهارات اللغوية للطلبة أكثر من مهارات التفكير الناقد، كما أظهرت نتائج الدراسة أن مناهج اللغة الإنجليزية في المدارس الحكومية تعاني من كثافة في المحتوى الذي يفتقر للنصوص الأدبية والنقدية، كما أن أساليب التقويم المتبعة في المدارس الحكومية لا تعزز مهارات القراءة الناقدة. و قد أظهرت نتائج هذه الدراسة أن هناك بعض التحديات التي تواجه تطبيق مهارات القراءة الناقدة في حصص اللغة الإنجليزية، هذه التحديات هي: ضيق الوقت، قلة المصادر التعليمية التي تدعم القراءة الناقدة، ضعف الكفاءة اللغوية لدى طلبة الصف الحادي عشر، ضعف الحافز لدى الطلبة للممارسات القراءة الناقدة، تقيد المعلمين بمحتوى المنهاج الدراسي.

ختاما، ظهرت هذه الدراسة ببعض التوصيات لإعادة صياغة مناهج اللغة الإنجليزية لتعزيز مهارات القراءة الناقدة، إضافة إلى تطوير أساليب التقويم والتعليم لتضمين أدوات قياس مهارات التفكير الناقد في الإختبارات المدرسية واستخدام استراتيجيات التعليم الحديثة والتي من شأنها تطوير مهارات القراءة الناقدة لدى الطلبة.

Included in

Education Commons

Share

COinS